جمعه 31 فروردین 1403

20 بهمن 1396

بازگشایی مرز خسروی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد/ امنیت بازارچه‌های مزری تضمین شده است

مديركل امور مرزى وزارت كشور و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: بازگشایی مرز خسروی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در تلاشیم قبل از اربعین سال آینده، این مرز بازگشایی شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، «شهريار حيدرى» مدير كل امور مرزى وزارت كشور و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات وزارت خانه متبوعش برای آزادی صیادان بازداشت شده در آبهای بین المللی اظهار کرد: صیادانی که در مرزهای آبی مشترک با کشورهای همسایه دستگیر می شوند، با مختصات جغرافیایی آشنا نیستند.

مدير كل امور مرزى وزارت كشور با بیان اینکه بروز چنین مشکلاتی در مسیرهای دریایی امری طبیعی است، افزود: ما نمی خواهیم صیادان توسط کشورهای مختلف دستگیر شوند و یا اینکه خودمان صیادان کشورهای دیگر را بازداشت کنیم.

وی افزود: سازمان شیلات، دریانوری و وزارت امور خارجه از جزئیات تعداد صیادان بازداشت شده اطلاع بیشتری دارند و به لحاظ حقوقی و حقیقی پیگیری این موضوع هستند.

حیدری با اشاره به آخرین وضعیت سرباز ربوده شده توسط تروریست ها در مرز میرجاوه اظهار کرد: از طریق مسیرهای دیپلماسی به شدت پیگیر این موضوع هستیم. وزارت امور خارجه و سفارت ایران در پاکستان با طرف پاکستانی در حال رایزنی و مذاکره است. زمانی که به نتیجه مورد نظر برسیم، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره تقویت مرزهای کشور به منظور کاهش حملات تروریستی به مرزبانان بیان کرد: وزارت کشور به عنوان متولی تامین امنیت و عمران مرزهای کشور، برای نقطه به نقطه مرزهای دریایی، خشکی و رودخانه ای برنامه در نظر گرفته که البته این برنامه ها نیازمند تأمین اعتبار از سوی دولت است.

حیدری با بیان اینکه دولت اعتبار بخشی از این طرح ها را تأمین کرده اما هنوز بخش عمده ای از آنها باقی مانده است،گفت: وزارت کشور پیشنهاد خود را در قالب طرح های توجیهی، کارشناسی و کاربردی برای تامین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده  و منتظریم تا متناسب با بودجه اعطا شده اقدامات کنترلی و انسدادی برای تقویت امنیت مرزها صورت گیرد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد:  با همکاری سایر دستگاه های متولی از جمله عوامل مرزبانی، نظامی و امنیتی اقدامات لازم را برای تأمین امنیت مرزها انجام می دهیم.

حیدری درباره برنامه وزارت کشور برای بازگشایی مرزهای جدید در اربعین سال آینده تصریح کرد: بازگشایی مرز خسروی به صورت جدی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد و در تلاشیم چند ماه پیش از شروع این مراسم مرز خسروی را برای عبور مسافر، زائر، ترانزیت و... بازگشایی کنیم .

وی ادامه داد: البته این موضوع تنها به ایام اربعین محدود نمی شود و با توجه به مذاکرات انجام شده با طرف عراقی قصد داریم قبل از شروع مراسم اربعین شرایطی فراهم کنیم تا مسافران و زائران  به صورت روان در این مسیر تردد داشته باشند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ماه آینده جلسه ای با طرف عراقی خواهیم داشت تا برای بازگشایی مرز خسروی تصمیم گیری کنیم. همچنین در این جلسه برای روان سازی تردد زائران و مسافران ایرانی در سایر مرزهای مشترک نیز با طرف عراقی مذاکره خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در 4 استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه دستورالعمل مدیریت کولبری تهیه شده است، افزود: این دستور العمل در هیئت دولت تصویب شده و به استان های معین نیز ابلاغ شده است. امیدواریم استانداری ها زیر ساخت های لازم را برای این امر فراهم کنند و گمرک ها نیز در مناطق مورد نظر مستقر شوند.

حیدری در خصوص تأمین امنیت مرزهای جدید و بازارچه های مرزی متذکر شد: امنیت بازارچه ها و فعالیت های پیله وری و کولبری تضمین شده است. اما اگر ترانزیت و عبور زائر در این مرز صورت نمی گیرد به دلیل وضعیت امنیتی در داخل عراق است. براین اساس جلساتی با طرف عراقی جلسه برگزار شده  تا آنها بتوانند امنیت مرز خسروی را تامین کنند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: اگر امنیت مرز خسروی در داخل عراق توسط این کشور تأمین شود، خسروی هم مانند سایر مرزها فعال خواهد شد.

حیدری بیان کرد: با توجه به اینکه امنیت عراق در حال تثبیت است، به نظر می رسد زمینه بازگشایی مرز خسروی هم برای زائران و مسافران فراهم می شود.

وی تاکید کرد: بازارچه های مرزی کاربرد بازارچه ای دارند و طبق روال گذشته فعالیت خواهند داشت. وزارت کشور فعالیت کولبری را در این بازارچه ها تجمیع کرده است تا ماهیت کولبری ماهیت پیله وری پیدا کند، کالاهای استاندارد وارد کشور شود، دولت بر رفتار کولبران تسلط پیدا کند و مردم مرزنشین هم از امتیازات مرزی بهره مند شوند.