جمعه 10 فروردین 1403

23 دی 1396

افرادی که در سفر به عراق باید واکسن بزنند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای آموزش زائران راهیپمایی اربعین حسینی(ع) در خصوص بیماری آنفلوآنزا انجام شده است، گفت: سلامت زائران از نظر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تحت مراقبت قرار دارد اما توصیه می‌کنیم که گروه های پر خطر قبل از سفر به عراق، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین دکتر محمد مهدی گویا تصریح کرد: گروه‌های پرخطر بیماری آنفلوآنزا شامل افراد بالای۶۵ سال، زنان باردار، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه و کبد، افرادی که تحت درمان داروهای ضد سرطان و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن قرار دارند و بیماران دیابتی نوع پیشرفته باید قبل از سفر زیارتی خود به عراق، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند..

وی افزود: توصیه نمی‌کنیم که تمام زائران، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند اما گروه‌های پرخطر حتما باید با مشورت پزشک، اقدام به تزریق این واکسن کنند و پس از آن عازم سفر زیارتی عراق شوند. در غیر این صورت ممکن است به آنفلوآنزای شدید مبتلا شوند و جان آنان به خطر بیفتد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: در راهیپمایی اربعین سال گذشته، مواردی از آنفلوآنزا در زائرانی که به کشور بازگشتند، مشاهده شد و در برخی از شهرهای کشور، موج اول آنفلوآنزا با برگشت این زائران آغاز شد.

گویا افزود: پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در برخی از گروه‌های سنی و بیماران بسیار مهم و اساسی است. ابتدا باید مراقبت کنند تا به آنفلوآنزا مبتلا شود، به نوع شدید ابتلا پیدا نکنند، کار آنها به بیمارستان نکشد و در صورت نیاز به مراجعه به بیمارستان، به خوبی مراقبت و درمان شوند تا مبادا دچار عوارض شدید آنفلوآنزا و مرگ ناشی از آن شوند.

وی تاکید کرد: بیماری‌های اسهالی و آنفلوآنزا، بیماری‌های مهمی هستند که زائران حتما باید مراقب باشند تا به آن‌ها مبتلا نشوند و اگر هر یک از زائران دچار علائم این بیماری‌ها شدند، حتما با ماموران بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تماس باشند چراکه این ماموران در تمام طول مسیر و محل اقامت زائران تا مرزهای غربی حضور دارند و داخل خاک عراق نیز توسط سازمان هلال احمر، خدمات بهداشتی و درمان ارائه می‌شود.