جمعه 31 فروردین 1403

21 دی 1396

اهمیت کار فرهنگی در اربعین

آیت الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب در همایش تجلیل از راویان حماسه عاشورا که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت قم برگزار شد، گفت: روایتگری حماسه عاشورا کاری ارزشمند، مفید و اثرگذار است.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، آیت الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب در همایش تجلیل از راویان حماسه عاشورا که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت قم برگزار شد، گفت: روایتگری حماسه عاشورا کاری ارزشمند، مفید و اثرگذار است.

وی افزود: امروز در بحث روایتگری مجموعه ابزارهای مورد نیاز با مدیریت مناسب بعثه مقام معظم رهبری در اختیار راویان روحانی جوان قرار گرفته است و یکی از مهم ترین مولفه های راهپیمایی اربعین شناخته می شود.

آیت الله قمی با بیان اینکه اربعین تجلی مکتب اهل بیت در دوران جدید و مایه افتخار همه مسلمان در عصر معاصر است، اظهار داشت: وقتی آمریکایی ها وارد خاک عراق شدند و صدام را سرنگون کردند، اظهار می کردند که خودمان حاکم مطلق عراق خواهیم شد و حضور ایرانیان را در عراق یک جرم می پنداشتند و ها در زمان حضورشان جنایات فراوانی را در این کشور انجام دادند؛ اما همزمان با برپایی اولین مراسم اربعین پس از سقوط صدام، مهر بطلانی بر حضور آمریکایی ها در عراق زده شود و این شروع بسیار خوبی بود تا آمریکایی ها از خاک این کشور بیرون رانده شوند.

وی ادامه داد: در کنار همه فعالیت های که برای حضور میلیونی زائران به اربعین حسینی صورت می گیرد باید کاری کرد که افزون بر اهمیت صورت این موضوع به سیرت آن نیز توجه ویژه ای شود؛ زیرا هر جریانی رخ می دهد از یک ظاهر و یک باطنی برخوردار است که سیرت آن از صورت و ظاهر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عضو خبرگان رهبری گفت: چند سال پیش که مراسم های راهپیمایی اربعین حسینی به تازگی روند میلیونی به خود پیدا کرده بود، دو تن از علمای نجف خدمت  رهبر معظم انقلاب اسلامی گزارشی ارائه کردند که رهبری ضمن تجلیل از حضور میلیونی گفتند؛ اما این موضوع ظاهر جریان است و بر استفاده از سیرت این موضوع تاکید فراوان داشتند؛ ایشان ابراز می کردند که آنچه مردم در این مراسم حضور پیدا کرده اند با شور خود بوده است؛ این شما هستید که باید کاری کنید که زائران با دست پر به موطن خود بازگردند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب ابراز می کردند که ما از شما انتظار نداریم، غذا یا برخی مسائل دیگر را در مواکب انجام دهید، شما باید خوراک فکری، فرهنگی و معنوی زائران را فراهم کنید تا با دست خالی به میهن خود بازنگردند؛ بنابراین امروز شما روایان حماسه عاشورا همین خوراک فکری، فرهنگی و معنوی را فراهم می کنید؛ از این رو کار شما ارزشمند است و باید قدردان آن باشید و آن را تقویت کنید.

آیت الله قمی باردیگر به نقل خاطره ای از دوران مبارزات رهبر معظم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: حضرت آقا نقل می کردند که روزی به همراه آقای هاشمی، باهنر و شهید بهشتی نشسته بودیم که دو نفر جوان از دماوند به ما مراجعه کردند و اعلام داشتند که مارکسیست ها در این منطقه علیه اسلام فعال هستند از شما می خواهیم که یکی در این جمع حضور پیدا کند و پاسخ مارکسیست ها را بدهد. که همه ما اعلام داشتیم به دلیل مشغله کاری نمی توانیم حضور پیدا کنیم؛ لحظاتی پس از این سخنان آن دو جوان زمان خداحافظی گفتند ما از اینجا می روید؛ اما بدانید که روز قیامت خواهیم گفت ما نزد شما آمدیم ولی قبول نکردید؛ این سخنان سبب شد تا برنامه ریزی کنیم و هر هفته یکی از ما چهار نفر در این جلسه حضور یابیم. بنابراین علما هم باید این کار را انجام دهند و در محافل حضور یابند و سیرت جریان اربعین را تبیین کنند.

وی بار دیگر بر اهمیت توجه به سیرت کار فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: شما روایان حماسه عاشورا قدر کار خودتان را بدانید، زیرا سیرت کار شما از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. این تفاوت گذاشتن به سیرت و صورت کار بسیار مهم است. امام راحل در آداب صلات جمله ای دارند و می فرمایند: کسانی که احکام ظاهری شریعت را برای مردم بیان می کنند؛ اما ظرایف و لطایف آن را  بیان نمی کنند، شیاطینی هستند که صد عن سبیل الله می کنند. و ایشان از این گروه به عنوان خشکه مقدس ها یاد می کنند که سیرت اسلام را یادشان رفته و تنها به ظاهر اسلام اکتفا می کنند و اسلام از همین خشکه مقدس ها ضربه خورد است.

معاون ارتباطات بین المللی دفتر رهبر انقلاب گفت: آنچه سیرت را تشکل می دهید همین رسالت روایتگری است، راوی باید در اصل گفتن، نگهداری، ابلاغ پیام و عمل حماسه عاشورا صادق باشد و گزینشی عمل نکند. راوی واقعی حادثه عاشورا، شهدا هستند که روایت درست را با رفتار خودشان در زندگی با شجاعت و دلیری نشان دادند، اگر می خواهیم راوی واقعی باشیم باید سیرت شهدا را در عمل نشان دهیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین تفاوت در صورت و سیرت را با انقلاب هم داشتند و می فرمودند همین حکومت از جمله آن ها است که حفظ انقلاب یک ظاهر دارد؛ اما سیرت آن رعایت عدالت، توجه به خدا، رشد معنویت، دیانت، عقلانیت و ارزش های اخلاقی در میان مردم است والا در زمان امام حسین علیه السلام نیز به صورت اسلام توجه می کردند، مگر در زمان امام حسین علیه السلام قرآن تبلیغ نمی شد؟ نماز جمعه یا حجاب نبود؟ همه اینها وجود داشت؛ اما سیرت اسلام نادیده گرفته شده بود. توجه به همین سیره کربلا و اربعین است که صدها درس می توان از آن گرفت و زمان شناسی از جمله آن هاست.

عضو خبرگان رهبری گفت: همین توجه به سیرت اسلام است که می تواند کشور را از همه بلایا حفظ کند و در این چهل سال دشمنان بارها خواستند که به جمهوری اسلامی ضربه بزنند و جلسات زیادی برگزار و نقشه های فراوانی طراحی کردند، اما موفق نشدند، البته از این پس هم موفق نخواهند شد.

وی به اغتشاشات اخیر و سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم اشاره کرد و اظهار داشت: برخی به این اغتشاشات امیدوار بودند؛ اما سخنان رهبری بسیاری از مطالب را روشن کردند، در این سخنان دو ویژگی وجود داشت که یکی از آن ها شرح صدر مقام معظم رهبری بود، همه می دانیم که برخی افراد و جریان ها، مسؤولان و غیر مسؤولان کارهای ناشایستی انجام دادند که دل آقا خون بود؛ اما ایشان از منظر امام جامعه و تجلی ولایت همه را تحت پوشش قرار داند و دست پدرانه روی سر همه کشیدند، چه کسانی که ساده لوحانه برخورد کردند و چه کسانی که هنوز در مواضع نادرست از روی جهالت اصرار می کردند.

رهبر انقلاب بر سر همه اینها دست پدری کشیدند و حالا نوبت همه ما است که اقدامی انجام دهیم، زیرا رهبر انقلاب به صراحت فرمودند و حتی خودشان را هم مورد خطاب قرار دادند، ایشان هرگز با کسی تعارف ندارد؛ امروز انقلاب به انجام اقدامات عملی نیاز دارد و همه باید در سیرت و زندگی خودمان به مردم این موضوع را نشان دهیم.

رعایت ذی طلبگی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح مباحث عدالت و سایر موارد از جمله موضوعاتی است که امروز ما وظیفه داریم این رسالت را در جامعه دنبال کنیم و آن را جامعه عمل بپوشانیم.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنان نشان داده اند که نسبت به فهم جریانات کشور ما ساده لوحانه برخورد می کنند، 40 سال است که دشمنی می کنند و توطئه های متوالی هم داشته اند، اما هرگز موفق نبوده اند؛ همان جمله معروف امام خمینی(ره) که فرمودند، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، از این پس نیز چنین خواهد بود، آقای ترامپ برود و یاد بگیرد.

البته امروز برخی حتی به وضعیت جسمی آقای ترامپ هم شک دارند که از نظر روانی گویی مشکل دارد، زیرا این کشور اکنون در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارد و بسیار از کارشناسان و افراد خبره این موضوع را می دانند و امروز آمریکا ادعای رهبری جهان را از دست داده است و دیگر کسی این ادعا را از آمریکا قبول ندارد.