جمعه 7 اردیبهشت 1403

16 دی 1396

کاهش ۷۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در ایام اربعین

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی اربعین با اعلام کاهش ۷۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در ایام اربعین گفت: امسال نظم بسیار مناسبی را در تردد زائران اربعین حسینی شاهد بودیم و اجازه خروج از مرز به هیچ یک از افراد فاقد مدارک داده نشد.


سردار محسن فتحی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره چگونگی نظارت بر عبور و مرور زائران اربعین حسینی و تردد غیر مجاز برخی متقاضایان اظهار کرد: امسال نظم بسیار مناسبی را در تردد زائران اربعین حسینی شاهد بودیم و اجازه خروج از مرز به هیچ یک از افراد فاقد مدارک داده نشد.

وی ادامه داد: هر فردی که قصد تردد بدون مدارک قانونی همچون ویزا را داشت به عقب بازگشت داده شد و خوشبختانه این روند نیز به طور کامل و مناسب انجام گرفت.

مرز خسروی از طرف ما آماده است

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی اربعین حسینی درباره اینکه آیا مرزهای خسروی برای سال آینده به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه اضافه خواهد شد، توضیح داد: مرز خسروی از طرف ما آماده است و حتی امسال نیز برنامه‌ریزی همانند سایر مرزها انجام گرفته بود و حتی برای این منظور نیروی لازم را اختصاص داده بودیم.

فتحی‌‌زاده تصریح کرد: اما در مورد مرز بین مهران و دهلران هیچ زیرساختی آماده نیست چرا که این محدوده نیازمند جاده و سایر دسترسی‌ها برای تردد زائران است البته این زیرساختها از سوی طرف مقابل نیز باید تکمیل و تقویت شود اما در هر صورت اولویت ما به عنوان نیروی انتظامی، مرز خسروی است.

وی درباره عرضه ویزاهای غیرقانونی نیز اظهار کرد: تعداد ویزاهای غیرقانونی بسیار نادر و اندک بود و شاید به تعداد بسیار محدودی از برخی افراد کشف و ضبط شد که البته متولیان این کار از سادگی افراد سوءاستفاده کرده بودند و برنامه‌های آنان به صورت شبکه‌ای نبود.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی اربعین حسینی ادامه داد: امسال با توجه به تمهیدات امنیتی و انتظامی شاهد تعداد انبوه ویزاهای غیرقانونی نبودیم که البته این افراد سوءاستفاده‌گر نیز دستگیر شدند اما به صورت شبکه‌ای یا باندی فعالیتی نداشتند.

وجود لایه‌های امنیتی در مرزهای سه‌گانه

فتحی‌‌زاده درباره برنامه‌های انجام شده به صورت لایه امنیتی در مرزهای سه گانه گفت: لایه‌‌های امنیتی در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه متفاوت بود و تعداد لایه‌های امنیتی قطعاً در مرز مهران با توجه به گستردگی حضور زائران، بیشتر بود.

وی افزود: در مهران حدود هفت لایه امنیتی وجود داشت که تعداد آن در شلمچه و چذابه هر کدام سه لایه امنیتی بود؛ علت این لایه‌های امنیتی نیز کاستن فشار جمعیت و تردد سهل‌تر بود.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی اربعین حسینی افزود: جمعیت انبوه در میان لایه‌های امنیتی پخش شد و هیچ فشاری از لحاظ جمعیت و تجمع به زائران وارد نیامد که خوشبختانه مردم هم از برنامه‌های نیروی انتظامی راضی بودند.

فتحی‌‌زاده خاطرنشان کرد: در پایانه مهران و سایر مرزها هیچ مشکلی نداشتیم و زائران و طرف عراقی از عملکرد ناجا راضی بودند.

کاهش تصادف منجر به فوت در ایام اربعین

وی درباره میزان تصادفات صورت گرفته در ایام اربعین امسال اظهار کرد: امسال حدود هفت نفر در بازه زمانی 15 روزه ایام اربعین بر اثر تصادفات در کشور جان باختند که نسبت به سال قبل در همین ایام حدود 70 درصد کاهش داشتیم که امسال نیز اگر زیرساختها آماده شود قطعاً شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی اربعین حسینی درباره اینکه آیا در زمان ورود زائران اربعین مسئله امنیتی به‌وقوع پیوست یا خیر گفت: خوشبختانه در برگشت هم هیچ مشکل امنیتی نداشتیم و برنامه‌ها با سهولت و رضایت انجام گرفت.