جمعه 10 فروردین 1403

15 آبان 1396

تحصيل 3600 دانشجوي عراقي در ايران

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه هيچ كشوري در جهان به اندازه ايران و عراق با هم مشتركات فرهنگی ندارند، گفت: اشتراكات فرهنگی ایران و عراق باید در سطوح مختلف به ویژه در زمینه تبادل دانشجو گسترش یابد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذري، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در نشست علمی بانوان با موضوع ابعاد خطبه های حضرت زینب (س) در كربلاي معلي با تبيين ابعاد اشتراكات فرهنگی ایران و عراق، وجود بیش از 1400 کیلومتر مربع مرز، بیشترین مراقد ائمه معصومین(ع) و امامزادگان و وجود دو حوزه علمیه را از جمله این اشراكات برشمرد و تاکید کرد: وجود دو حوزه علميه قم و نجف اشرف و روابط عميق اين دو حوزه مهم در ساير كشورها نظير ندارد.

همچنین تعدد رفت و آمدها و حدود 6 ميليون سفر به عراق و ايران و شرکت بیش از 2.5 ميليون نفر در مراسم و مسافرت 6 ميليوني، ظرفیت عظيمي را در طيف هاي مختلف ايجاد مي كند. اين ويژگي ها در ساير ابعاد هم وجود دارد و اين پیوستگی فرهنگی هم وجود دارد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران افزود: صدام ديكتاتور معدوم عراق مي خواست اين دو كشور را از هم جدا كند، اما نتوانست موفق شود.

اباذری با اشاره به وضعيت امروز روابط دو کشور در حوزه سیاسی گفت: هم اکنون بهترين روابط سياسي را بين دو كشور و بين دو مردم و دو دولت ایران و عراق شاهد هستیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با بیان اینکه روابط دو کشور در حال تقویت است، تصريح كرد: موضوع داعش بزرگترين زمینه همکاری را در ميان دو كشور ايجاد كرد و جوان هاي عراقي و مستشاران ايراني در عراق در کنار یکدیگر و با همگرايي و همكاري در مقابل داعش ایستادند و سایه شوم تکفیری ها را از عراق دور کردند.

وي با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور تراز تجاري ايران و عراق را بیش از 10 ميليارد دلار دانست و افزود: اين روابط در بالاترين سطح خود در مقايسه با ساير كشورها رسيده و از سويي تا حدود 30 سال رابطه فرهنگي ايران و عراق قطع بود و پس از 30 سال اين رابطه تجديد شده و در حال گسترش است.

اباذري تاكيد كرد: هم اکنون حدود 3600 دانشجوي عراقي در دانشگاه هاي ايران در حال تحصیل هستند که بايد این تعداد با وجود علاقه مندان به تحصیل بیشتر شود و هم اكنون ما در دانشگاه فردوسي مشهد 500 دانشجوی عراقی در حال تحصیل داريم.

وي تاكيد كرد: هدف گيري ما تحصيل 10 هزار دانشجوي عراقي در ايران است. رایزن فرهنگی کشورمان روابط فرهنگی ایران و عراق را در زمینه های هنری هم قابل توسعه دانست.

وی گفت: يكي از محورهاي دارای ظرفیت توسعه روابط فرهنگی ايران و عراق، اربعين و راهپیمایان حماسی اربعین است که مي توان از آن بهره برداري بسیار كرد. محور اربعين بايد بر وحدت و يكپارچگي دو ملت بيفزايد که در این عرصه نياز به برنامه فرهنگی داريم.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره با اشاره به اجرای طرح میزبانی از زایران ادامه داد: طرح اسكان زوار ایرانی در منازل ميزبانان عراقي يكي از برنامه هايي است كه ما آن را براي تعميق اين پيوند فرهنگي دنبال مي كنيم. اين طرح نتايج خوبي به دنبال داشته است.

وي ادامه داد: اين طرح با استقبال خانواده هاي دو ملت روبرو و حتي منجر به رفت و آمدهاي متقابل خانوادگی شده است.

حجت الاسلام اباذري درباره عشق و ارادت عراقی ها به پذیرایی از زائران در اربعین افزود: خانواده هاي عراقي یک قلک به نام قلک امام حسين(ع) دارند که از درآمدشان روزانه مبلغي را براي هزينه در مراسم اربعین امام حسين كنار مي گذارند و با همین مبالغ اندک موكب برپا مي كنند و عشق و ارادت شان را به نمايش مي گذارند.

رايزن فرهنگي ايران در عراق افزود: زيارت و پياده روي اربعين پيشتر در شرايط سختي برگزار مي شد، اما الان در حال توسعه و ارتقاي كيفي است.