سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

15 آبان 1396

استفاده از صنعت‌های ادبی در خطبه حضرت زینب(س)

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به صنایع ادبی به کار گرفته شده در خطابه حضرت زینب(س)، از صنعت استهزاء و تحکم در مبانی سخنان دختر امیرالمومنین(ع) یاد کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، لاله افتخاری، معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در دومین روز از نشست های تخصصی علمی بانوان به بررسی خطبه های حضرت زینب (س) پرداخت.

وی با اشاره به اصالت خانوادگی حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب(س) خواهر امام حسین(ع) از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا در همه حال قرآن خواند تا روایت «لن يفترقا حتى يردا علي الحوض» تحقق یابد.

افتخاری با تاکید بر اینکه لعن حضرت علی(ع) جزیی از رویکرد جامعه آن زمان شده بود، افزود: حضرت زینب(س) از آیات قرآن به فراوانی در خطابه خود بهره گرفت.

وی با اشاره به 10 مورد از استنادات به آیات قرآنی خطابه شام حضرت زینب(س)، عنوان کرد: ایشان در خطابه‌ای که در شام بیان کردند از دو بحث قرآنی و دو صنعت تحکم و استهزاء استفاده کردند تا غرور دشمن را بشکنند.

افتخاری در ادامه به بخشی از خطبه حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: در این جمله از صنعت تحکمی استفاده شده است؛ همچنین حزب شیطان و حزب‌الله دو تقابلی است که در خطابه حضرت زینب(س) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت‌های ادبی بسیاری در خطابه حضرت زینب(س) استفاده شده است، تصریح کرد: استفاده از صنعت التفات نیز یکی از آرایه های ادبی است که در خطابه حضرت زینب(س) در شام استفاده شده است.

افتخاری با ذکر دیگر موارد به کار رفته در خطابه حضرت زینب(س) ادامه داد: استفاده از کلمات هم‌قافیه در آخر جملات، صنعت تضاد برای زیبا کردن جملات و تاثیر بر مخاطب، موضوعات مورد استفاده در خطابه عقیله بنی‌هاشم است. ایشان نحوه مخاطب‌شناسی در بحرانی‌ترین شرایط جسمی و روحی را به صورت موثر و ماندگار می‌آموزد.