جمعه 31 فروردین 1403

15 آبان 1396

پیاده‌روی اربعین سدی برابر ناتوی فرهنگی است

پیاده‌روی اربعین افزون بر آن که سبب شکل گیری وحدت بین دوستداران اهل بیت(ع) است، می تواند با زنده نگه داشتن آرمان های اسلامی، سدی در برابر ناتوی فرهنگی دشمنان باشد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعين، حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی میرباقری» رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم  سخنران شامگاه امشب صحن حضرت زهرا(س) در حرم امیرالمومنین(ع) بود.

 وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به  نقش اهل بیت در تداوم وحدت اسلامی گفت: اگر تا امروز مسلمانان در زمین کمتر دچار خطا شده و منحرف نشده اند، به دليل ترسِ شیطان از معصومین به ویژه امام علی «ع» است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه سخنان خود امام علی(ع) را مظهر نوری دانست که می‌توند مانند ماه در لحظات تاریک زمان به انسان ها روشنی بخشد، زیرا ماه نور خود را از خورشید خواهد گرفت.

میرباقری در ادامه با اشاره به نقش اربعین در وحدت بخشی گفت: اربعین یک نماد و یادگاری از قیام عاشوراست که معجزه وار توانسته مایه وحدت ميلیون ها نفر باشد. این نعمت الهی برای شیعیان می تواند به نمادی برای وحدت و یکپارچگی تبدیل شود.

وی گفت: راهپیمایی اربعین دارای آدابی است که رعایت آنها می تواند زمینه های وحدت را بیش از پیش گسترش دهد. فر اموش کردن نژاد، زبان و رنگ  در مسیر راهپیمایی  می تواند به خوبی زمینه  وحدت جهان اسلام را فراهم کند. بُعد دیگر پیاده روی اربعین بحث رفتار مهمان و احترام به میزبان است. مردم عراق با روی باز می پذیرند که از عاشقان امام حسین(ع) پذیرایی کنند. وظيفه مردم ایران و دیگر کشورها این است که به میزبانی مردم عراق احترام بگذارند تا بتوان به طرف وحدت گام برداشت.

میر باقری در ادامه تاکید کرد: وحدت نیروهای مقاومت خار چشم دشمنان است و در دهه های گذشته هزینه های فراوانی برای گسست این وحدت ایجاد شده است، اما آنچه موجب همگرایی بیشتر مردم است وجود مبارک اهل بیت است که  وحدت آفرین است. بحث دیگر پیاده روی اربعین، مقابله با ترفند های فرهنگی غرب است. این پیاده روی می تواند به خوبی به عنوان سدی در مقابل ناتوی فرهنگی دشمنان عمل کند و ارزش های اسلامی و شیعی را تقویت کند.