سه شنبه 28 فروردین 1403

14 آبان 1396

روایتگری به الگوسازی براساس رفتار اهل بیت ختم خواهد شد

مسئول گروه روایتگری شهر نجف با اشاره به اینکه روایتگری، یکی از زمینه‌های فرهنگی شناخت زوار با زندگی اهل بیت(ع) است، تاکید کرد: روایتگری به الگوسازی بر پایه رفتار اهل بیت ختم می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، درایام اربعین حسینی مراسم روایتگری در صحن حضرت زهرا(س) برگزارمی شود و در آن راویان به روایت زندگی معصومین(ع) می پردازند. در این زمینه خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین برای آشنایی بیشتر با فعالیت های ستاد روایتگری مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین علی سر چاهی، مسئول گروه روایت گری در نجف اشرف انجام داد.

حجت‌الاسلام سرچاهی، با اشاره به اهمیت روایتگری به عنوان یکی از زمینه های فرهنگی شناخت زندگی اهل بیت(ع) گفت: روایتگری آغاز یک فعالیت فرهنگی است که ماجرای زندگی ائمه معصومین(ع) را در قالب تصویر و مستند به مردم ارائه می کند و سعی دارد ارتباطی بین زندگی انسان امروز و زندگی اهل بیت برقرار کند.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک های مورد استفاده در روایتگری گفت: در روایتگری آنچه بر همه تکنیک ها اولویت دارد تکنیک استفاده از اسناد معتبر تاریخی است که واقعیت زندگی معصومین را نشان می دهد. در این روش سعی داریم معتبرترین اسناد را استفاده کنیم تا برای مردم باورپذیر باشد.

حجت‌الاسلام سرچاهی دراهمیت چرایی روایت گری یادآور شد: شاید در نگاه اول روایتگری به عنوان یک کار فرهنگی در زمان آیین های خاص انجام شود، اما هدف اصلی ما از روایتگری ایجاد یک الگو براساس سیره و رفتار معصومین (ع) است.

مسئول گروه روایتگری شهر نجف اعلام کرد: برخی، اسطوره سازی از معصومین(ع) را دنبال می‌کنند، اما معصومین فراتر از اسطوره هستند و باید الگو قرار بگیرند تا بتوان مسیر صحیح هدایت را در زندگی بشری ایجاد کرد، زیرا هر بخش از زندگی آنان به تنهایی می تواند برای حل مشکلات سبک زندگی کنونی به کار گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه استقبال مردم از روایتگری گفت: شاید باورپذیر نباشد که در کمتر از یک دهه فعالیت روایتگری، این شیوه تبلیغ فرهنگی جای برخی از تبلیغات دیگر از جمله سخنرانی را گرفته است. این روزها در برخی مواقع برگزارکنندگان مراسم ها  در اولین درخواست خود از روحانیون بحث روایتگری را مطرح می کنند. براساس نظرسنجی ما از مخاطبان روایتگری، بیش از 98 درصد آنان به این برنامه امتیاز عالی دادند.

حجت‌الاسلام سرچاهی ادامه داد: هم اکنون روایتگری در نجف و کربلا به صورت جدی در حال برگزاری است. در نجف هشت گروه در مکان های مختلف مستقر شده‌ و روایتگری انجام می دهند. در این گروه‌ها معمولاً از کسانی استفاده می شود که دارای تحصیلات حوزوی و رشته تبلیغ حج باشند.