جمعه 31 فروردین 1403

14 آبان 1396

جهانی‌سازی اربعین نیاز دنیای امروز است

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با بیان اینکه مودت و محبت در جهانی سازی اربعین از نیازهای ضروری جهان امروز است، گفت: نظام هستی بر پایه حب و دوستی بنا نهاده شده و اربعین نیز براساس مودت مسلمانان به اهل بیت(ع) به این سطح از شور و اقبال عمومی و جهاني رسیده است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، با بیان اینکه اربعین یک حرکت حبی با منشأ خیر و برکت است، اظهار کرد: امروز جهان با کمبود محبت رو به رو است و گسیخته شدن خانواده ها نشئت گرفته از کمبود محبت است. بر همین اساس هر وقت خدا برای کسی خیری را بخواهد، محبت امام حسین(ع) را در دل آن قرار می دهد.

حجت الاسلام نجفی روحانی، حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین حسینی را نشانه محبت اهل بیت(ع) در دل مردم دانست و تصریح کرد: امروز این اجتماع عظیم اربعین حسینی که در عراق رقم زده شده است و در جهان نظیر آن وجود ندارد، ریشه در محبت امام حسین(ع) دارد. به همین دلیل مردم از جای جای جهان به این سرزمین می آیند و عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نشان می دهند.

وی ریشه غبطه را محبت دانست و ادامه داد: ما به زیارت می آییم تا غبطه بخوریم، نه غصه. متاسفانه در میان برخی چنین تصور می شود که هدف از زیارت غصه است؛ در حالی که این نگاه اشتباه است، زیرا غبطه زمانی رخ می دهد که انسان به چیزی علاقه دارد و آن را دوست داشته باشد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری تاکید کرد: خداوند تبارک و تعالی زمانی که این عالم هستی را آفرید، حضرت سیدالشهدا(ع) را دردانه خود و گل سرسبد این عالم قرار داد و امروز امام حسین(ع)، جلوه ای از تجلیات حب خداوند است.

وی با بیان اینکه حضرت رسول اکرم(ص) مزد 23 سال پیامبری خود را فقط در مودت از خداوند درخواست کرد، افزود: مزد رسالت را محبت اهل بیت(ع) می خواهم، زیرا هر کس خدا را دوست دارد باید امام حسین(ع) را دوست داشته باشد، چون دوست داشتن این دو در طول هم است.

حجت الاسلام نجفی روحانی تصریح کرد: مودت طرفینی است، یعنی همان طور که اهل بیت ما را دوست دارند ما نیز آن ها را دوست داریم و امروز علائم محبت باید به مردم نشان داده شود تا راه درست را انتخاب کنند.

وی با اشاره به کمیت و کیفیت حرکت اربعینی، بیان کرد: مردم عشق و علاقه خود را به اهل بیت نشان می دهند و برای آن که آثار وضعی برای آن مترتب شود، وظیفه عالمان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه است که این عشق را با معرفت توأم کنند.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، ملاک بهره برداری از زیارت را معرفت خواند و افزود: معرفت چهار مولفه دارد، یکی آن که سیدالشهدا(ع) را به عنوان امام پذیرا باشد، دیگر اینکه ایشان را واجب‌الاطاعه دانسته، سوم اینکه او را بی نظیر بداند و چهارم این که او را شاهد و ناظر بر این عالم برشمرد.

وی در پایان بیان کرد: حرکت اربعین باید درست مدیریت شود و همه مردم به معرفت در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی باور پیدا کنند. بدون شک اتفاق بسیار عظیمی در پی آن روی خواهد داد.

گفتنی است، سلسله نشست های علمی و تخصصی بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در آستانه اربعین حسینی از عصر امروز، 14 آبان با حضور استادان، صاحب نظران، فرهیختگان و پژوهشگران در کربلای معلی آغاز شد. این نشست ها در دو محور رابطه و مودت اهل بیت در جهانی سازی اربعین و بررسی ابعاد جهاد، مقاومت، شهادت از منظر قرآن کریم برگزار شده است و صاحب نظران از زوایای مختلف این مباحث را بررسی کردند.