پنج شنبه 9 فروردین 1403

08 آبان 1396

حساسیت‌هایی که می‌تواند دستاویز دشمن قرار گیرد

دبیر کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ملاحظات و حساسیت حضور بانوان قاری در برپایی محافل قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین و مدیریت لحظه‌ای، بی‌توجهی به این موضوعات را دستاویزی برای دشمنان برشمرد.


یکی از ظرفیت‌های فعالیت‌های قرآنی دراربعین، حضور بانوان قرآنی در این جریان عظیم معنوی است که ایران نیز همچون کشورهای اسلامی دیگر، به ملاحظات اجرای مراسم قرآنی توجه دارد. در همین رابطه حسن محمدی، دبیر کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره حضور بانوان قاری در مسیر پیاده‌روی اربعین عنوان کرد: در کنار ملاحظات، حساسیت‌هایی نیز وجود دارد که محدودیت ایجاد می‌کند.

وی افزود: ممکن است از بین محافل قرآنی که برگزار می‌‌شود یک یا دو محفل دچار مشکل شود و صدای قاری در جمع زوار پخش شود. این موضوع در عین حالی که پیش از آن، محافل به صورت اسلامی و مناسب برگزار شده بود،‌ سبب می‌شود دشمنان همین موضوع را دستاویزی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و وانمود کنند که این کشور ارزشی برای ارزش‌های اسلامی قائل نیست.

محمدی از بروز مشکل در محافل قرآنی به عنوان یک پدیده طبیعی یاد و عنوان کرد: اینکه محافل قاریان قرآنی مرد بنا به مشکلات در فضای آزاد برگزار شود،‌ موضوعی طبیعی است، ولی اینکه بانوان ملاحظاتی دارند،‌ نمی‌توان این کار را به صورت مشابه برای بانوان قاری انجام داد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی با اشاره به این که 90 درصد موکب‌ها را چادر تشکیل می‌دهد،‌ ادامه داد: ملاحظات از این دست است که صدای بانوان قاری از چادر بیرون نرود. توجه به این نکته که مکانی اختصاصی به این منظور فراهم شود،‌ اقدامی دشوار به شمار می‌آید که نباید آن را از نظر دور داشت.

محمدی با بیان اینکه،‌ در عین حال از برپایی جلسات قرآن با حضور بانوان قاری استقبال می‌کنیم،‌ افزود: برپایی چنین محافلی نیازمند آن است که توان ستادی غنی و توانمندی از خواهران در این برنامه ورود پیدا کنند و از ماه‌ها قبل نسبت به شناسایی مکان‌های مناسب و برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: در عین حال باید توجه داشت که با وجود برنامه‌ریزی‌های متعدد،‌ شرایط پیاده‌روی اربعین به آن صورت است که 70 درصد مجالس به صورت لحظه‌ای مدیریت می‌شود و هیچ موضوعی در دست کنترل نیست که این موضوع کار را دشوار می‌کند.