جمعه 10 فروردین 1403

02 آبان 1396

ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی

ویکی‌اربعین عنوان دانشنامه‌ای الکترونیکی است که به کوشش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ایجاد شده است و در هفته آینده و در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی از آن رونمایی می‌شود؛ این طرح در کنار سرعت عمل در روزآمدسازی مطالب، ویژگی‌هایی؛ چون دسترسی عموم مردم برای ارائه مطالب و نظارت دقیق اساتید حوزه و دانشگاه بر مطالب تخصصی را نیز دارد.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکز اربعین، به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ویکی اربعین عنوان طرح جدید کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین است که به مباحث مختلفی از تاریخ اسلام، فقه، کلام،‌ ادبیات، مبانی حقوقی و جغرافیا می‌پردازد و قابلیت ارائه موضوعات جدید در آن وجود دارد.

شاید پیش از این مطالب بسیاری با رویکرد علمی و عمومی در حوزه اربعین منتشر شده باشد،‌ ولی آنچه در این طرح الکترونیکی حائز اهمیت است این موضوع است که اساتید حوزه و دانشگاه بر مطالبی که در این طرح و به صورت تخصصی ارائه می‌شود نظارت می‌کنند و اگر چه دسترسی برای عموم مردم وجود دارد، ولی از آن سو، بر ارائه مطالب نیز نظارت دقیقی صورت می‌گیرد.

یکی از نکات ارزنده این طرح الکترونیکی، استفاده از توان عموم مردم در ارائه مطالب است؛ همان گونه که اربعین به صورت خودجوش و مردمی اداره می‌شود، ارائه مطالب در این دانشنامه الکترونیکی نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد و هر شخصی امکان دسترسی به این دانشنامه برای ارائه اطلاعات را دارد. از سوی دیگر ارائه اثر در این دانشنامه همانند تولید دانشنامه‌های مکتوب نیست که زمان بسیاری را به خود اختصاص دهد و روزآمد کردن آنها از این منظر با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی،‌ مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این رابطه عنوان کرد: نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه معرفتی بودیم که به صورت عالمانه و همراه با فعالیت کارشناسی ایجاد شده باشد. نیاز به این بانک از سال‌های گذشته احساس می‌شد و در ایام نزدیک به برگزاری موسم اربعین درخواست‌های فراوانی درباره موضوع نهضت سیدالشهدا(ع) و به ویژه حوادث اربعین و اتفاقات دوره‌های جدید داریم که باید به نوعی آنها را پاسخگو باشیم. ایجاد این طرح از سال گذشته و پس از ایام اربعین مطرح شد که کار رایزنی و کارشناسی آن نیز صورت گرفت. در همین راستا اکنون کارگروه و ستاد تشکیل شده‌اند که کار را پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه این مطلب توضیح داد: ویکی‌اربعین بهترین حوزه برای استفاده از ظرفیت مردمی بود. در این باره علما و اندیشمندانی که در دانشگاه و حوزه هستند نیز از نظر فکری به ما کمک می‌کنند. همچنین افرادی که جزء فعالان این حوزه به شمار می‌آیند و می‌توانند به تولید اطلاعات کمک کنند، می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه مشکلات دانشنامه‌ها در این طرح وجود ندارد، گفت: سعی داشتیم که در این قالب وارد نشویم که دسترسی کاربران محدود نشده و فرایند تولید دشوار نشود.

وی در پاسخ به چرایی این موضوع عنوان کرد: دانشنامه‌ها باید به صورت مکتوب باشند و فرایند مدخل‌نویسی و تولید آنها پیچیده می‌شود. در ویکی اربعین به کار سرعت بخشیده می‌شود و از سویی باید تولیدات روزآمد باشد، از این رو به همه افراد دسترسی داده می‌شود که بتوانند مطالب خود را در ویکی‌اربعین ارائه کنند. در پایان این فرایند ارائه اطلاعات، هیئت علمی طرح به ویرایش مطالب می‌پردازند.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در تولید دانشنامه‌ها، هیئت علمی به ارائه مطالب یا سفارش آنها به متخصصان می‌پردازد،‌ ولی در ویکی اربعین این گونه نیست، ادامه داد: برای مثال اگر درباره موکب‌ها نیاز به اطلاعات باشیم، افرادی که در عراق به برپایی موکب می‌پردازند می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را بارگذاری کنند.

وی از این موضوع که نیازی به سفارش تولید مطلب در ویکی اربعین نیست، افزود: در این طرح می‌توان بسیاری از مسائل از جمله آداب و فرهنگ عراق را بارگذاری کرد و در نهایت، افرادی که از نظر محتوا و همسو کردن با سیاست کلی فعالیت می‌کنند، به این رویه کمک کنند.

مديرکل آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری همچنین به استفاده از نام ویکی برای این طرح اشاره و اظهار کرد: از این طریق اطلاعات روزآمد با سرعتی قابل قبول به مخاطبان ارائه می‌شود. بسترهای وب نیز می‌تواند زمینه دسترسی آسانتر را فراهم کند که هزینه‌ها را کاهش و سرعت را افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام احمدی از این موضوع که افراد می‌توانند بارها به این سایت مراجعه کنند، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های فراوان که پیش از این برای کسب اطلاعات از دانشنامه‌ها می‌پرداختند، یاد و بیان کرد: تولید این طرح زمان‌بر نیست، چرا که مشارکت عمومی را در پشت‌زمینه خود دارد. در برآورد زمان اولیه مورد نیاز برای تهیه دانشنامه ممکن است از 10 سال زمان صحبت به میان آید تا چند جلد منتشر شود،‌ در حالی که برای راه‌اندازی ویکی‌اربعین،‌ کار را از سال جاری شروع کردیم و در مدت زمان سه تا چهار ماه، صد مدخل نوشته شد.

وی با اشاره به جاذبه مغناطیس حسینی که داوطلبان بسیاری را برای اجرا و تکمیل این طرح جذب کرده است،‌ گفت: افراد علاقه‌مند از حوزه و دانشگاه به این طرح جذب شدند و تکمیل بخش‌های بسیاری را برعهده گرفتند و این کار را انجام دادند. در همین راستا هیئت علمی نیز تشکیل و مسئول نظارت بر این طرح شد تا به یکسان‌سازی ادبیات و مراقبت بر سیاست کلی طرح بپردازد تا کار در چارچوب خاص خود حرکت کند.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این باره که از کدام اقشار برای ارائه مطالب در طرح ویکی‌اربعین استفاده شده است،‌ عنوان کرد: برخی از مدخل‌ها الزاماً تخصصی هستند که تاریخ، ‌سیره، حوزه معرفتی و... از آن جمله به شمار می‌آیند. همچنین بخش دیگری از مطالب عمومی هستند که اطلاعات عمومی را ارائه می‌کنند. در دانشنامه الکترونیکی،‌ اطلاعات به صورت روزآمد عرضه می‌شود. در حوزه عمومی، افرادی بهتر از کسانی که خود مشغول به اجرای فعالیت‌های مردمی هستند یافت نمی‌شود که بتوانند اطلاعات را ارائه و روزآمد کنند. از این رو یکی از ویژگی‌های ممتاز دانشنامه‌های الکترونیکی روزآمد بودن آنهاست.

وی با بیان اینکه روزآمدسازی یک دانشنامه مکتوب شاید سال‌ها زمان نیاز داشته باشد و ممکن است هر پنج سال یکبار این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در دانشنامه الکترونیکی ویکی‌اربعین این اقدام می‌تواند به صورت هفتگی و ماهیانه در هر سال روی دهد؛ زیرا دسترسی برای افرادی که بخشی از کار را برعهده گرفته‌اند فراهم است تا اطلاعات جدید را بارگذاری کنند.

حجت‌الاسلام احمدی به موکب علی بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد که به موسسه نجف اشرف تعلق دارد و گفت: مسئول موکب می‌تواند نسبت به ارائه اطلاعات صحیح و تغییر در ساختار و شرایط بپردازد. در حوزه تخصصی یک نفر مسئول گروه‌های علمی است که از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شده‌اند که گاه ممکن است به سفارش مقاله بپردازد یا با اجازه صاحب مقاله به جرح و تعدیل مقاله اقدام کرده و آن را ویرایش کند تا قابلیت استفاده در ویکی‌اربعین را پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه موضوعات مورد استفاده در ویکی‌اربعین کدام هستند، عنوان کرد: برای مثال سابقه پیاده‌روی اربعین در دوره معاصر که بسیاری از بزرگان در دوران پیش از جریان حزب بعث عراق در این حوزه فعال بودند یا در هنگام ریاست جمهوری صدام به این اقدام می‌پرداختند از جمله موضوعاتی است که در این دانشنامه الکترونیکی مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه مدل دانشنامه الکترونیکی ویکی‌اربعین، ترکیبی است، اظهار کرد: این بیان به آن منظور است که علاوه بر اینکه نگارش مطالب به متخصصان سفارش داده می‌شود،‌ کسانی هم هستند که خود متصدی این کار به شمار می‌آیند تا چنین فعالیت را انجام دهند. در حوزه اطلاعات عمومی نیز موسسات که اطلاعات را عرضه می‌کنند دسترسی دارند و می‌توانند نسبت به روزآمد کردن کار بپردازند.

وی در این باره که آیا بانک عمومی اکنون قابلیت استفاده دارد یا خیر گفت: بخش زیادی از مطالب این حوزه تولید و ارائه شده است. اکنون نیز برخی از مواکب به ویکی‌اربعین دسترسی دارند و به بارگذاری مطالب می‌پردازند. هیئات و بخش‌های تخصصی نیز هم‌پای مسئولان مواکب در این طرح شرکت می‌کنند.

مديرکل آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری درباره صحت و عدم صحت مطالبی که در این طرح گذاشته می‌شود نیز توضیح داد: متخصصان مسئول بخش‌های خود هستند و باید مطالب ارائه شده در هر بخش را تایید کنند، اما همه این موارد توسط گروهی که به عنوان کارشناس این حوزه فعالیت دارند کارشناسی می‌شود و هیئت نظارت باید سطح‌سنجی کند تا از نظر علمی و اینکه مطالب با واقعیات بیرونی انطباق داشته باشد، اطمینان یابد.

وی با اشاره به اینکه گروهی از اساتید حوزه و دانشگاه، اصحاب رسانه و کارشناسان نسبت به نظارت بر مطالب ارائه شده فعالیت می‌کنند، افزود: این طرح پیش از ایام اربعین امسال رونمایی می‌شود. اکنون 100 مدخل آماده شده است که تا هفته آینده این میزان به 150 مدخل می‌رسد و میزان قابل توجهی است که می‌توان بر همین اساس گفت که 20 درصد کار آماده می‌شود تا بتوان طرح را کلید زد.

حجت‌الاسلام احمدی در این باره که آیا طرح در ایران رونمایی خواهد شد یا در کربلا، اظهار کرد: ویکی‌اربعین در ایران رونمایی می‌شود، ولی الزاماً کسانی که کاربران آن هستند، ایرانی نیستند؛ چرا که ارائه مطالب این دانشنامه الکترونیکی به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی پیش‌بینی شده است که در فاز بعدی این کار راه‌اندازی می‌شود. در اصل این کار به چهار زبان تولید می‌شود. البته تولیدات این بخش هم صورت گرفته و کارهای آن برای سال آینده گذاشته شده است.

وی همچنین در این باره که آیا با سازمان‌ها برای همکاری و مشارکت در این طرح مذاکره کرده‌اند یا خیر، گفت: با مراکز علمی، دانشگاه‌های معتبر، حوزه، پژوهشکده‌ها و گروه‌های مردمی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند مانند موسسه زیتون، موسسه خاتم‌الانبیاء(ص)، بسیج دانشجویی و وزارتخانه‌ها گفت‌وگو شده است که به این کار کمک کنند؛ چرا که معتقد هستیم این کار باید به مراکز علمی برود. شروع کار با کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین است و هر موسسه‌ای که توان انجام و کمک به این کار را داشته باشد و بتواند بخشی از آن را اداره و مدیریت کند، مثل پژوهشکده حج و زیارت و بخشی از کار را برعهده بگیرد همکاری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی در پایان سخنانش یادآور شد: از اصحاب قلم، هنر و کسانی که جزء فعالان این حوزه هستند انتظار داریم که این کار را از خود بدانند. ویکی‌اربعین پایگاهی برای اطلاع‌رسانی دقیق علمی و مطمئن است که قابلیت به روزرسانی دائم را دارد. این دانشنامه الکترونیکی امکان هویت‌بخشی به بخش‌های خاص را دارد. در این طرح اطلاعات معتبر ارائه می‌دهیم تا از پراکنده‌کاری که اکنون با آن در کشور مواجه هستیم و هر روز یک نفر در گوشه‌ای از کشور به تولید نرم‌افزار می‌پردازد بدون اینکه صحت آن سنجیده شود و می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند پیشگیری کنیم. در این طرح افراد کمک می‌کنند که موضوعات معرفتی مورد نیاز تولید شود و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرد. این اقدام راهی برای جهانی‌سازی پیام اربعین است که با منبع اطلاعات معتبر تولید می‌شود و برای همه مراکز قابل اعتماد و استفاده خواهد بود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شریف تبار، معاون اجرایی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برگزاری 100 برنامه فرهنگی در ایام اربعین به کوشش نهادهای همکار، اظهار کرد: البته هزار برنامه‌ها اعلام شده بود که این تعداد از میان آنها انتخاب شد که آسیب‌شناسی،‌ نکات،‌ شبهات و ... از آن جمله است. مهمترین دغدغه ما در این ایام آن است که اربعین را به همه نهادها و میان نمایندگان مردم بکشانیم. از سویی نحوه استفاده از ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد بسیار مهم است.

معاون اجرایی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اظهار اینکه در 31 استان کشور کمیته تشکیل شده است، افزود: در نظر داریم که طی امسال از ظرفیت‌های استان‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم. به منظور بهره‌گیری از نهادها، همایش‌ها و نشست‌ها، تولید ادبیات اربعین و پاسخ به موضوعات پیگیری نشده که مغفول واقع شده‌اند،‌ در قالب رویدادهایی مورد نظر و در ظرفیت موسم اربعین صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شریف‌تبار بر لزوم استفاده از ظرفیت همایش‌های مرتبط یاد کرد و ادامه داد: طرح نوع چادر مناسب برای زوار اربعین یکی از موضوعاتی است که می‌توان مطرح کرد تا به عنوان پشتوانه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی به شعار امسال ستاد اربعین با عنوان «احب الله من احب حسینا» اشاره و عنوان کرد: برای ترسیم،‌ توصیف و توضیح در این باره نیازمند کمک شورای راهبری هستیم تا فهم درستی از آن ارائه و حق شعار ادا شود.

حجت‌الاسلام شریف‌تبار بر تکریم میزبانی عراق،‌ تقویت مرجعیت شیعه و اهتمام به رعایت قوانین موجود در عراق تصریح و اظهار کرد: این رویکرد می‌تواند سرلوحه فعالیت‌های قرار گیرد.

وی همچنین درباره دانشنامه الکترونیکی ویکی اربعین عنوان کرد: این دانشنامه، طرحی است که به کوشش این کمیته در هفته آینده رونمایی می‌شود. به منظور این اقدام، از ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با اربعین و امام حسین(ع) استفاده شده است. ویکی، دانشنامه آزاد است که همه سطوح مختلف مردم از دانش‌آموز تا دکتر می‌توانند به ارائه مطلب در آن بپردازند. معمول است که در اکثر ویکی‌های موجود، گروهی به عنوان پشتیبان، مطالبی را که ارائه شده است تایید و بارگذاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام شریف‌تبار ادامه داد: از آنجا که مطالب ارائه شونده در ویکی اربعین،‌ جزء معارف مذهبی به شمار می‌‌آید، امکان این موضوع که اشخاص مختلف بتوانند مطالب خود را در این حوزه ارائه دهند حائز ریسک است و نیاز دارد که به این موضوع به صورت ویژه توجه شود. از آنجا که ویکی اربعین به شعارهای مختلف درباره این رویداد عظیم می‌پردازد، نباید به ارائه مطالب غیرمستند در آن پرداخته شود.

وی همچنین اظهار کرد: از سویی باید دسترسی به این سایت آسان بوده و امکان جستجو، همگام‌سازی و دستیابی به نسخه واحد وجود داشته باشد. بر این اساس همگام‌سازی به سرعت صورت می‌گیرد و دقت و سرعت در ارائه مطالب از جمله موضوعات مورد توجه کمیته فرهنگی و آموزشی در ساخت این طرح بوده است.

معاون اجرایی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که در حوزه معارف دینی نمی‌توان دقت را به دلیل سرعت نادیده گرفت، تصریح کرد: از این رو طرح ویکی اربعین دارای دو عقبه علمی بود که از اساتید حوزه و دانشگاه، همچنین افرادی که در پژوهشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و دارالحدیث به ویژه حوزه تاریخ اسلامی و معارف دینی فعالیت می‌کردند استفاده شد تا کمیته به طرح جامعی در این باره رسید و اصول راهبردی و اهداف امنیتی مشخص شد.

وی با بیان اینکه نحوه تعیین ساختار تشکیلاتی ویکی اربعین نیز نکته‌ای حائز اهمیت و شامل مباحث علمی بود که تاکنون مطرح نشده است و زیر ذره‌بین قرار داشت، اظهار کرد: بر همین اساس یک ریاست عالی همراه با هیئت موسس برای آن تعیین شد و شرح وظایف آنان تبیین شد. از آن سو کمیته و هیئت علمی تشکیل شد که کارگروه‌های علمی زیر نظر آنها قرار گرفتند.

به گفته حجت‌الاسلام شریف‌تبار، کمیته در بخشی از این طرح به سراغ برخی از فرهیختگان رفت تا آنان را برای نگارش مقاله تشویق کند و از مقالات علمی که نوشته شده است استفاده شود. ویکی اربعین در چند گروه از جمله تاریخ اسلام، ادبیات، کلام، فقه، مبانی حقوق، جغرافیا و ... تبیین شده است که به فرض مثال به این موضوع که جغرافیای اربعین برای ایرانیان یا اشخاصی که از جنوب عراق و یا کشورهای اروپایی به سمت کربلا می‌‌روند به چه صورتی تعیین می‌شود. علاوه بر رونوشت نقشه‌ها، اماکن پیاده‌روی نیز مشخص شده است.

وی افزود: رسانه سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ـ تبلیغی از دیگر موارد مرتبط با این موضوع است که قابلیت ارائه مطالب جدیدتر را نیز دارد و اگر موضوع جدیدی شناسایی و بیان شود، در هیئات موسس و امنا مطرح می‌شود. مطالبی که پیش از این در قالب کتاب، صوت، تصویر و نقشه تهیه شده، برای بارگذاری روی این سایت آماده شده است. همچنین با اهل قم درباره نگارش مطلب در این حوزه مذاکراتی صورت گرفته است. هدف‌گذاری جامع علمی، موضوعی مهم در این حوزه به شمار می‌آید. کتاب‌ها و مباحثی که در حوزه‌های مختلف آماده شده است، هر یک پشتوانه یک گروه خاص قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، حسن حق‌پرست،‌ مسئول سایت فرهنگی اربعین و کارشناس بعثه مقام معظم رهبری، درباره دانشنامه اربعین که با عنوان ویکی‌اربعین در حال انجام است،‌ اظهار کرد: این طرح نیز مانند همه دانشنامه‌های آزاد با محورهای مختلف در حال انجام است، با این تفاوت که مباحث مربوط به آن در موضوع خاص اربعین مطرح می‌شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین با بیان این مطلب افزود: مباحثی که به اربعین مربوط باشد در این طرح نوشته و جمع‌آوری می‌شود. اگر مطالب مربوطه در سامانه‌های مجازی وجود داشته و برای عموم مردم قابل استفاده باشد، به صورت تخصصی و برای مردم عادی در این طرح قرار داده می‌شود.

حق‌پرست عنوان کرد: این دانشنامه به صورت تخصصی طراحی و ایجاد می‌شود و مانند دانشنامه‌هایی که در مباحث تخصصی فقه و حقوق ایجاد شده‌اند، است با این تفاوت که به صورت تخصصی‌تر به آن نگاه شده است. جایگاه امام حسین (ع) در قرآن و روایات و بررسی دیدگاه ادیان مختلف نسبت به این امام معصوم از موضوعاتی است که در این طرح مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و به صورت مستند در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

وی درباره محورهایی که طرح دانشنامه آزاد اربعین با آنها شروع می‌شود و کلید خواهد خورد، اظهار کرد: این محورها در موضوع قرآن و حدیث با رویکرد اربعین است. تاریخ و سیره با توجه به قیام امام حسین(ع) قسمت اعظم کار را تشکیل می‌دهد و قرار است به مباحث مربوط به اربعین پرداخته شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین از مباحث فرهنگی و اجتماعی اربعین در جامعه امروز به عنوان بخش دیگری از این دانشنامه آزاد یاد و بیان کرد: کلام و عقاید که شبهات مخاطبان درباره اربعین را پاسخ می‌دهد و تاریخ،‌ سیره، قرآن و حدیث که مباحث سیاسی را بیان می‌کند،‌ در قالب این دانشنامه ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات به صورت کلی مطرح می‌شود و هر کدام مباحث جزئی‌ترین نیز در زیرمجموعه خود را بیان می‌کند، افزود: برای مثال در حوزه تاریخ و سیره،‌ جایگاه امام حسین(ع) در مذاهب مختلف، نگاه به سیدالشهدا (ع) در ادیان دیگر، اولین زوار اربعین حسینی، شخصیت‌هایی که در راه‌اندازی جریان پیاده‌روی اربعین دخیل بودند و ... به عنوان زیر مجموعه این موضوع کلی مطرح می‌شود.

حق‌پرست در ادامه این مطلب گفت: سابقه پیاده‌روی اربعین و اینکه از چه زمانی این سنت ایجاد شده است،‌ معارف مربوط به اربعین، زیارت جابربن عبدالله انصاری، مباحث مربوط به امام و قیام ایشان و ... از دیگر مباحث مطرح در این دانشنامه است.

این کارشناس بعثه مقام معظم رهبری همچنین به موضوع قرآن و حدیث اشاره و عنوان کرد: جایگاه امام در قرآن و روایات و ارائه مستندات شرعی پیاده‌روی اربعین نیز از دیگر مباحثی است که در این دانشنامه به آن پرداخته می‌شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین درباره ارائه اسناد مربوط توضیح داد: اینکه سند پیاده‌روی اربعین و جایگاه مذهبی آن چیست،‌ موضوع این مبحث است. گاه یک پدیده اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و گاه موضوع به صورت درون‌دینی مطرح می‌شود که از دین منفک شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید مبحثی قابل قبول باشد.

وی با تاکید بر اینکه مستندات مانع از آن می‌شود که این جریان از سوی اهل تسنن به عنوان یک بدعت مطرح شود، گفت: دلایل و اسناد مربوط به این جریان بر اساس قرآن و روایات بیان می‌شود. بر این اساس اسناد این عمل به عنوان یک عمل اسلامی باید مورد بررسی و ارائه قرار گیرد.

حق‌پرست اظهار کرد: سرفصل‌ها و مدخل‌ها توسط هیئت علمی که برای این طرح تشکیل می‌شود جمع‌آوری خواهد شد. با تصویب مباحث،‌ موضوعات برای نگارش به محققان سپرده می‌شود و اگر از قبل موجود باشد،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر نباشد،‌ کسانی که متخصص این کار هستند و این مقالات و کتاب‌ها را می‌نویسند، به طرح مباحث می‌پردازند.

مسئول دانشنامه اربعین با اشاره به اینکه کار زیر نظر هیئت علمی که معمولاً اعضای آن را افرادی که در حوزه اربعین اثر دارند تشکیل می‌دهند،‌ در پاسخ به اینکه طرح از چه زمانی شروع شده و در چه دوره‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: مباحث نظری این دانشنامه از دو،‌ سه ماه گذشته آغاز شده است و در هفته جاری به اجرا درمی‌آید.

وی توضیح داد: کارهای این دانشنامه به مرور انجام می‌شود و ماندگار خواهد بود. بهره‌برداری هنگامی صورت می‌گیرد که مداخل این طرح نوشته و مطالب جمع‌آوری شود. به مرور زمان مطالب جدید نیز افزوده می‌شود و هر مطلب جدیدی که درباره اربعین و متناسب با این دانشنامه آزاد باشد، در آن مطرح خواهد شد.

گزارش از آزاده غلامی