پنج شنبه 9 فروردین 1403

10 دی 2017

ارسال مقالات اربعین در قالب سه زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی به کتابخانه‌های جهان

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ترجمه مقالات ارسالی به همایش اربعین در قالب سه زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی، تاکید کرد: این مقالات برای کتابخانه‌های جهان ارسال خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین حسین‌ سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حاضر به سرمایه‌گذاری در این عرصه هستیم،‌ اظهار کرد: امیدواریم که دانشگاه‌های تهران و شاهد به ما کمک کنند تا مجموعه مقالات را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر و برای مشهورترین کتابخانه‌های جهان ارسال کنیم. کتابخانه‌های جهان به صورت شبکه‌هایی هستند که اگر یک منبع در آن فهرست‌نویسی شود مجموعه دانشمندان جهان که به این حوزه علاقه‌مند هستند با آن آشنا خواهند شد و ارائه به چند زبان این امکان را فراهم می‌کند که در حوزه‌های مختلف بیشتری قابل عرضه باشد.
وی همچنین از همکاران حوزه پژوهش خواست تا پروژه تحقیقاتی جدی در سه حوزه تعریف کنند و گفت: نباید این پروژه را به یک نظرسنجی ساده محدود کنیم، زیرا مردمی که از ملیت‌های مختلف و با فهم‌های متفاوت گرد هم جمع می‌شوند، نمونه فوق‌العاده‌ای هستند.
سلیمی با اظهار اینکه این پروژه می‌تواند در سه حوزه شکل بگیرد که یکی از آنها فهم ماهیت پدیده اربعین از دریچه ذهن افراد شرکت کننده است، به بیان مصداقی در این باره پرداخت و ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم یک مسابقه مقاله کوتاه دو صفحه‌ای با عنوان «زندگی من قبل و بعد از ژانویه 1933» در آلمان برگزار شد. نوشته‌ها زمینه تحلیل محتوا برای روانشناسان، جامعه‌شناسان، اهل سیاست و گرایش‌های مختلف را فراهم کرد تا مفاهیمی را از آن استخراج کنند که یکی از پایه‌های روش تحلیل محتوای جدید بعد از جنگ جهانی دوم گذاشته شد. شاید ما بتوانیم چنین کاری را در این زمینه و بین کسانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، انجام دهیم.
وی افزود: نگرش‌سنجی حاضران در این مراسم و حتی فهم گرایش‌های سیاسی آنها یا فهم منابع اطلاعاتی که باعث این شناخت در ذهن آنها شده است حائز اهمیت است، زیرا باعث شده تا آنها به اینجا بیایند. اگر همکاران دانشگاه‌های تهران و شاهد به این پروژه بپیوندند، جای خوشحالی است. شاید ره‌آوردهای این پروژة تحقیقاتی بتواند بخشی از زمینه‌سازی بررسی تحلیلی و سخنرانی سمینار سال آینده یا دوره بعدی را فراهم کند. از این پروژه پشتیبانی خواهیم کرد و کمک می‌کنیم تا مقالات این پروژه به زبان‌های مختلف در مجلات جهان چاپ شوند.
سلیمی همچنین یادآور شد: طی هر سال، جمعی از دانشجویان را به راهپیمایی کربلا اعزام می‌کنیم. سال گذشته حدود دویست نفر به این سفر رفتند و تعدادی از دانشجویان برگزیده علمی ما در این جمع حضور می‌یابند و ما نیمی از هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کنیم. این مجموعه برای فعالیت‌های هنری مثل عکس و فیلم یا کارهای نگرش‌سنجی، از منظر کیفی و کمی کمک‌کننده است.