چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

13 مهر 1396

برکات پیاده‌روی خانوادگی در اربعین برای سبک زندگی اسلامی

مدیر همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضور خانواده‌ها در پیاده‌روی اربعین برکات بسیاری برای سبک زندگی دارد، اما هنوز بستر لازم برای این منظور از سوی دو کشور ایران و عراق مهیا نشده است و بانوان سختی‌ها و مشکلات بسیاری را متحمل می‌شوند.


حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا جلیلی، مدیر همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی برای پیاده‌روی عظیم اربعین برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: تاکنون چندین کمیسیون آموزشی برای این موضوع تشکیل شده است و استادانی که برای جلسات آموزشی حضور خواهند داشت نیز مشخص شده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین مقدمات امور تبلیغی و مباحثی که در ایام اربعین از سوی مبلغان ارائه می‌شود، در دست بررسی و آماده‌سازی است. سال گذشته ده‌ها جلسه در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این واقعه عظیم و ارائه مباحث تبلیغی برگزار کردیم و کمیته‌های مختلفی نیز با کارویژه‌های متنوع تشکیل شد.
جلیلی تصریح کرد: جمع‌بندی‌های محتوایی، تبلیغی و آموزشی از سوی مرکز همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم صورت گرفته و امسال نیز همچون سال‌های گذشته به شکل مفصلی با همکاری سازمان‌ها و مراکز مرتبط، هماهنگی‌ها را انجام داده‌ایم. معاونت‌ها، مراکز و دفاتر مختلف حوزه علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، سازمان اوقاف، جامعةالمصطفی العالمیة، معاونت آموزش بعثه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی گروه‌های تبلیغی جهادی، موسسات جهادی و شهدایی مانند سیره شهدا و ... نیز از مجموعه‌هایی هستند که ما را در بهتر برگزار شدن این مراسم و برنامه‌ها یاری کرده‌اند.
مدیر همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مباحث خود در مورد طلاب مبلغ که در پیاده‌روی اربعین حضور خواهند داشت، گفت: در این راستا تلاش کرده‌ایم که با کمیته فرهنگی اربعین تعاملات و همکاری‌های لازم را همچون گذشته داشته باشیم. ضمن اینکه اکنون ثبت نام طلابی که می‌خواهند از قم به راهیپمایی اربعین بروند انجام شده است. همچنین، فراخوان ویژه اربعین حسینی نیز از سوی شورای سیاستگذاری تبلیغ در حال انجام است.

مدیر همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در ادامه به تاثیر حضور خانوادگی و به ویژه حضور بانوان در اجتماع عظیم اربعین اشاره و بیان کرد: اگرچه زیرساخت‌ها برای حضور خانوادگی کامل مهیا  نیست و باید این مشکلات برطرف شود، اما حضور خانوادگی در این رویداد بزرگ دینی مذهبی قطعاً برکات فراوانی برای سبک زندگی دارد. این رویداد عظیم یادآورنده سختی و مصائب آل پیامبر(ص) در کربلا و حداقل یادآورنده هدف حضرت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است.
وی با تاکید بر اینکه افراد علاقه‌مند به حضور در این راهیپمایی باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشند، عنوان کرد: اگرچه پیاده‌روی اربعین سختی‌های خاص خودش را دارد، اما برخی حتی با پای برهنه به این سفر می‌آیند و در سرما و گرما به یاد اهل بیت(ع) در این اجتماع عظیم اهل بیتی حضور پیدا می‌کنند.