سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

12 مهر 1396

خدمت‌رسانی اهل تسنن در اربعین نماد وحدت با شیعیان است

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره، خدمت‌رسانی اهل تسنن در پیاده‌روی اربعین را نماد وحدت شیعه و سنی برشمرد و تصریح کرد: بیشتر مشکلات مربوط به حواشی است که اگر به قیام اباعبدالله الحسین(ع) و هدفی که ایشان دنبال می‌کرد توجه کنیم،‌ می‌توان بر این چالش‌ها غالب شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، ‌رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، درباره تحکیم وحدت بین سنی و شیعه در جریان پیاده‌روی اربعین عنوان کرد: در این باره که راهپیمایی اربعین چطور می‌تواند میان اهل سنت و شیعیان پیوند و وحدت ایجاد کند،‌ باید گفت که از قدیم‌الایام در عراق، شیعیان و اهل تسنن اهتمام خاصی به بحث اربعین داشتند و در این مراسم و زیارت شرکت می‌کردند. 
وی در ادامه سخنانش گفت: بسیاری از دوستان اهل تسنن به زیارت کاظمین و کربلا مشرف می‌شوند و بسیاری از آنها نه فقط در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند، بلکه به برپایی موکب نیز می‌پرداختند و خودشان از زوار اربعین امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند. 
حجت‌الاسلام اباذری افزود: اربعین می‌تواند یکی از محورهای وحدت شیعه و سنی باشد. هر سال حضور پرشوری از اهل تسنن عراق و اهل سنت جمهوری اسلامی ایران که در قالب کاروان‌های متعدد به زیارت اربعین می‌آیند را شاهد هستیم. 
رایزن فرهنگی ایران در عراق از خدمت‌رسانی اهل تسنن به زوار اربعین به عنوان یکی از نمادهای وحدت بین شیعه و سنی یاد و اظهار کرد: این خدمات متفاوت از یکدیگر است که شامل برپایی موکب، ‌اسکان زوار، ‌پذیرایی، ‌رفت و آمد و همدلی و هماهنگی که بین اهل تسنن عراق و ایران وجود دارد می‌شود. 
وی همچنین درباره چالش‌هایی که در جریان فرهنگی اربعین با آنها روبرو هستیم و اینکه چه راهکارهایی را برای رفع آنها می‌توان در نظر گرفت،‌ گفت: نمی‌توان گفت که در یک راهپیمایی عظیم میلیونی، هیچ مشکل یا چالشی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد‌ توجه به معنویت و پیام اربعین و عاشورا و قیام امام حسین(ع) و اهداف قیام ایشان از سوی زوار، موضوعی است که خود زائر باید بیشتر نسبت به آن مراقبت و دقت کند.
حجت‌الاسلام اباذری تاکید کرد: این توجه می‌تواند چالش‌های احتمالی موجود را از میان ببرد. بیشتر مشکلاتی که در این رابطه با آنها روبرو هستیم به بحث حواشی مربوط است که به طور دائم توصیه می‌کنیم، زائران اربعین به حاشیه‌ها توجه نکنند و بیشتر به اصل موضوع زیارت اربعین روی آورند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید به هدفی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد و شهید شد را مورد توجه قرار دهیم،‌ تصریح کرد: این هدف در اربعین استمرار دارد و باید توجه زوار را به آن اهداف جلب کرد. اگر این موضوع را در دستور کار فرهنگی خود قرار دهیم،‌ بر چالش‌های احتمالی غلبه می‌کنیم.