جمعه 31 فروردین 1403

02 مهر 1396

برپایی دومین همایش بین‌المللی اربعین در آبان‌ماه

دومین همایش علمی و بین‌المللی اربعین حسینی آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه کربلای عراق با حضور دانشمندان بین‌المللی و مسئولان عالی‌رتبه کشور ایران و عراق برگزار می‌شود.


به گزارش کمیته آموزشی و فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، در نشست خبری برگزار شده در حاشیه شورای علمی و سیاستگذاری همایش اربعین در دانشگاه علامه طباطبایی، اعلام شد که دومین همایش علمی و بین‌المللی اربعین حسینی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان نماینده علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و دانشگاه کربلا به عنوان نماینده علمی کشور عراق با هماهنگی ستاد فرهنگی اربعین این دو کشور در سوم و چهارم آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه کربلای عراق برگزار می‌شود.

همچنین اولین نشست شورای علمی و سیاستگذاری این همایش طی امروز با حضور رئیس، معاونان و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی، مسئولان ستاد فرهنگی اربعین کشور، اساتید و دانشمندان سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، همچنین نماینده کشور عراق تشکیل شد.

این نشست علمی با حضور نهادهای علمی و فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق برای رایزنی و تبادل علمی و برنامه‌ریزی همکاری‌های اجرایی و پژوهشی برگزار خواهد شد.

در این نشست خبری که با حضور رئیس ستاد فرهنگی اربعین کشور و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برپا شد، از این موضوع سخن به میان آمد که این همایش به منظور تشکیل یک شبکه و دبیرخانه دائمی همکاری‌های بین‌المللی حوزه اربعین‌پژوهی با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشورهای مختلف، برپا می‌شود.

در این شورای علمی پیش‌بینی شد که بیش از صد مقاله علمی معتبر برای ارائه در همایش اربعین دریافت شود؛ همچنین در روز افتتاحیه این همایش مسئولان عالی‌رتبه هر دو کشور حضور خواهند داشت. این همایش با برگزاری 12 میزگرد تخصصی با موضوعاتی همچون اربعین، همگرایی، وحدت جهانی و تعاملات بین فرهنگی و اجتماعی به فعالیت می‌پردازد.

جامعه‌شناختی پدیده اربعین، اربعین و آینده‌پژوهی چالش‌ها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و کارکردها و اربعین و رسانه‌های جمعی (آسیب‌ها و کارکردها) از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در این همایش خواهند بود.

در این همایش اساتیدی از کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور خواهند داشت تا به ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین با رویکردهای علمی و پژوهشی بپردازند. این همایش برای معرفی امام حسین(ع) و آثار اربعین به جهانیان به ویژه اندیشمندان برگزار می‌شود.

بر همین اساس ستاد اربعین از همه نهادهای فرهنگی، موسسات علمی و اساتید صاحب نظر دعوت به همکاری می‌کند. علاقه‌مندان برای هماهنگی و مشارکت در این همایش می‌توانند به دبیرخانه علمی این همایش واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی به آدرس تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، خیابان علامه جنوبی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، کدپستی: ۱۹۹۷۹۶۷۵۵۶ مراجعه کنند یا با شماره ۸۸۶۹۴۶۶۰ تماس بگیرند. آدرس دبیرخانه اجرایی همایش http://litd.atu.ac.ir است. همچنین دبیرخانه اجرایی همایش در محل تهران، میدان انقلاب، ضلع شمال شرقی میدان، جنب بانک سپه، پلاک 46، دبیرخانه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین واقع شده است. شماره تلفن این دبیرخانه 66486912 ، نمابر66464590 و نشانی اینترنتی آن int.alarbaeen.ir است.