پنج شنبه 9 فروردین 1403

13 اردیبهشت 1396

به مناسبت افتتاح سی امین نمایشگاه کتاب: خبری از پاسخ‌گویی به سئوالات مردم در کتاب‌ها نیست

رهبر معظم انقلاب درباره موضوع کتاب و کتابخوانی بارها تاکید فرموده‌ و گفته‌اند که «اگر مردم توانستند سئوال‌ها و استفهام‌هایشان را در كتاب بیابند و به كتاب مراجعه كنند، یك عالم دیگر و ماجرای دیگری خواهد شد كه متأسفانه امروز در داخل ایران از آن خبری نیست.»


اردیبهشت‌ماه نیز فرا رسید و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بزرگترین رویداد فرهنگی سال است برپا شد. همزمان با برگزاری نمایشگاه،‌ شمار بسیاری از مخاطبان به نمایشگاه کتاب می‌روند و از آثاری که در این رویداد فرهنگی ارائه شده‌اند بازدید می‌‌کنند. شمارگان بسیاری از آثار توسط گروه‌های سنی مختلف از اقشار مردم خریداری می‌شود،‌ ولی آنچه جای تاسف دارد آن است که با وجود برگزاری این مهمترین رویداد سال و عرضه شمار فراوان آثار در آن،‌ هنوز هم مشکل کتاب و کتابخوانی در کشور ما برطرف نشده است.
توجه به این نکته که در اغلب سال‌های برپایی این رویداد مهم،‌ رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب بازدید به عمل آورده‌اند و این اقدام درباره کمتر نمایشگاهی روی داده است،‌ نشان دهنده اهمیت و جایگاه این رویداد فرهنگی است. در همین راستا اشاره‌ای به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره داریم که در زیر مروری بر آنها داریم؛
«من هر زمانی كه به یاد كتاب و وضع كتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‌شوم. این به خاطر آن است كه در كشور ما به هر دلیل كه شما نگاه كنید، باید كتاب اقلاً ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد.
از بس كه درباره این مسئله مهم (كتابخوانی) گفته‌ام و به من هم گفته شده كه چقدر اثر دارد، حقیقتاً وقتی می‌خواهم بار دیگر این مسئله را بیان كنم دچار تردید می‌شوم كه این دیگر جزء گفتار لغو نباشد. من نمی‌دانم واقعاً این تكرار، اثر كرده، یا نكرده است... بیایید كاری كنید كه مردم كتابخوان بشوند.
این عادت هنوز در بین مردم ما جا نیفتاده كه بروند كتابی را بخرند، بعد آن را بخوانند، بعد به دوستشان یا به فرزندشان بدهند، تا آنها هم بخوانند، اینطوری نیست... واقعاً كتاب خواندن در مملكت ما جا نیفتاده است و این درد بزرگی است. ما از اهمیت و عظمت این درد غافل هستیم.
من اگر بدانم هر روز یك ساعت باید حرف بزنم و نتیجه‌اش این باشد كه مردم كتابخوان بشوند، حاضرم روزی یك ساعت و نیم حرف بزنم. اگر این طوری بشود قضیه را حل كرد، حرفی نیست، بله، ما باید عرض‌مان را به مردم بكنیم و بنده هم عرض می‌كنم، منتهی چیزهایی است كه با گفتن تنها تمام نمی‌شود... این، گفتن و باز گفتن و باز گفتن و به زبان‌های گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را با فكر محاصره كردن می‌خواهد، تا یك عادت از بین برود، یا به وجود بیاید.
اگر هر منصفی به بیانات نبی مكرم اسلام و ائمه (ع) و پیشوایان اسلام نگاه كند و ببیند كه اینها در چه زمانی به كتاب و كتابخوانی دعوت می‌كردند و فرا می‌خواندند، همه افسانه‌ها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید كه دشمنان اسلام راهی جز این نداشتند كه افسانه‌های كتاب‌سوزی و كتاب‌ستیزی را بر سر زبان‌ها بیندازند؛ چون اسلام پرچمدار كتابخوانی است.
اگر مردم توانستند سئوال‌ها و استفهام‌هایشان را در كتاب بیابند و به كتاب مراجعه كنند، یك عالم دیگر و ماجرای دیگری خواهد شد كه متأسفانه امروز در داخل ایران از آن خبری نیست
با نگاهی به بیانات معظم‌له متوجه این نکته می‌شویم که کارهای صورت گرفته در این حوزه تاثیر لازم را نداشته و همچنان مشکل کتابخوانی پا برجاست. امید آن که با برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب،‌ مسئولان و سیاستگذاران به فکر رفع این مشکل به شکلی مثمرثمر برآیند.