جمعه 7 اردیبهشت 1403

01 آذر 1395

درکربلای معلا برگزار شد؛ نشست نخبگان حوزوی و دانشگاهی ایران و عراق

نشست مشترک نخبگان حوزوی و دانشگاهی دو کشور ایران و عراق، در کربلای معلا برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست مشترک نخبگان حوزوی و دانشگاهی ایران و عراق، به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین شنبه شب (29 آبان ماه) با حضور آقای سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درکربلای معلا برگزار شد.

آقای جلیلی در این نشست با اشاره به اینکه  اربعین حرکت مبارکی است که اگر با یک نگاه اساسی آن را هدایت کنیم؛ می توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم، گفت: در این اجتماع بزرگ می توانیم با برنامه ریزی دقیق و معرفی درست اسلام واقعی، اسلام آمریکایی را به چالش بکشانیم.

وی افزود: جا دارد در عرصه اربعین کار جدی صورت گیرد و اگر ما کار نکنیم دشمنان بیکار نخواهند نشست و  فعال خواهند بود، ممکن است فعالیت های شان ظهور و بروز بیرونی نداشته باشد؛ اما در برابر چنین حرکت بزرگ معنوی سکوت نخواهند کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت در ادامه تصریح کرد: اربعین ظرفیت بسیار بزرگی است که باید درباره آن کار کارشناسی و برنامه ریزی مناسب صورت گیرد و درعرصه های مختلف برنامه طراحی کرد.

برپایه این گزارش در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اعلام آمادگی برای حمایت از فعالیت های فرهنگی اربعین گفت: حوزه های علمیه برای همکاری و همراهی در عرصه های مختلف فرهنگی اربعین حسینی آمادگی دارند و در این زمینه حمایت های لازم را انجام خواهند داد.

وی افزود: ظرفیت بسیار عظیمی خداوند به لطف جریان اربعین در اختیار ما قرار داد و باید از این فرصت و ظرفیت با برنامه ریزی دقیق استفاده کنیم.

در ادامه این هم اندیشی دکترعلی اصغر پورعزت، مدیر گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به بررسی پیاده روی اربعین از  نگاه عقلانیت پرداخت و گفت: کربلا می تواند مهد تجلی و معرفی هنرهای شیعه با موضوع سوگواری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، مسئوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق نیز در این هم اندیشی ضمن تجلیل از حرکت میلیونی زائران در آیین معنوی اربعین گفت: مردم با حضور میلیونی خود در این مراسم معنوی  به ما نشان دادند که از مسئوولان جلوترحرکت می کنند و منتظرآن ها نخواهند بود و این ما هستیم که باید خودمان را به آن ها برسانیم و در این مسیر آن ها را همراهی کنیم.

وی بررسی آسیب ها را در مراسم اربعین بسیار ضروری برشمرد و گفت: امروز برخی آسیب ها مراسم اربعین را تهدید می کند که باید برای آن چاره اندیشی کرد؛ زیرا مردم در این مراسم عاشقانه حضور پیدا کرده اند و این حرکت ها در قالب عشق معنا یافته و عشق فوق عقل است.

دکتر باسم استاد حوزه و دانشگاه کربلا نیز، از آمادگی حوزه علمیه و دانشگاه های عراق برای همکاری با ستاد مرکزی اربعین خبر داد و گفت: زیارت اربعین یک حادثه خودجوش است و کسی نمی تواند مدعی این حرکت معنوی شود و آن را به نام خود رقم بزند، زیرا این یک حرکت مردمی است.

وی افزود: این اتفاق بزرگ جهانی خوبی های فراوانی را به همراه دارد؛ ولی باید مراقب باشیم که دچار آسیب نشویم و از فیوضات آن بهره لازم را ببریم.