پنج شنبه 9 فروردین 1403

01 آبان 1395

نشست علمي زيارت اربعين از منظر فقه برگزار شد

نشست علمي زيارت اربعين از منظر فقه توسط گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت و دوره عالي فقه و اصول مدرسه علميه شهيدين در محل مدرسه شهيدين برگزار شد.


 در اين نشست حجت الاسلام و المسلمين رضا عندليبي مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت و از اساتيد سطوح عالي مدرسه شهيدين مباحث فقهي مربوط به زيارت اربعين را در حضور اساتيد و طلاب سطح عالي دوره فقه و اصول مدرسه شهيدين مورد بررسي قرار داد.

وي در مقدمه بحث گفت: ترديدي در استحباب موكد داشتن زيارت امام حسين ع وجود ندارد؛ اما استحباب زيارت حضرت در روز اربعين به طور خاص و ويژه، تحليل دقيق فقهي را مي طلبد؛ هر چند زيارت اربعين از جنبه هاي مختلف تاريخي، سياسي، اجتماعي و .... در كتب و مقالات متعدد مورد بررسي قرار گرفته است، اما جنبه فقهي آن كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وي در سه مبحث جداگانه حكم اصل زيارت اربعين، حكم پياده روي در زيارت امام حسين ع و حكم پياده روي اربعين به طور خاص، مورد بررسي قرار داد.

مدير گروه فقه وحقوق افزود: پس از بررسي ادله مختلف، به ويژه روايات و تحليل سندي و دلالي آنها، استحباب زيارت اربعين به طور خاص و افضليت زيارت پياده بر زيارت سواره و در پايان رجحان و فضيلت پياده¬روي اربعين، بر فرض عدم تماميت ادله در دو مبحث گذشته، به حكم ثانوي و از باب تعظيم شعائر، ايجاد خشم در دشمنان، مصداق عزاداري بر امام حسين ع و يا تبليغ اسلام ناب محمدي ص اثبات مي گردد.

به گفته اين استاد سطوح عالي حوزه، نتيجه اين تحقيقات در ايام اربعين در مجله فرهنگ زيارت منتشر خواهد شد.