پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

06 مهر 1395

سخنان غیرمستند آسیب روایت‌گری است/ راویان در برخورد با مردم تواضع داشته باشند

جت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ظهر امروز در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی ستاد اربعین که در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، با اشاره به روایت‌گری اظهار کرد: نخستین راوی واقعه عاشورا خود خداوند است و از خدا روایت عاشورا به پیامبر(ص) نقل شد


حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ظهر امروز در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی ستاد اربعین که در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، با اشاره به روایت‌گری اظهار کرد: نخستین راوی واقعه عاشورا خود خداوند است و از خدا روایت عاشورا به پیامبر(ص) نقل شد و ایشان هم این روایت را برای دیگران نقل کردند، خداوند در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ قصه را بیان کرده است، قصه‌های قرآنی در سوره قصص و در بسیاری دیگر از سوره‌های قرآنی بیان شده است.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: انسان اگر با قرآن کریم انس داشته باشد، می‌تواند روایت‌گری خوبی باشد، روایت‌گری الهی را ما در آیات مختلف قرآن مشاهده می‌کنیم، خداوند وصف بهشت و جهنم و بهشتیان و جهنمیان را به گونه‌ای بیان کرد که هر شنونده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند، روایت‌گران برای روایت باید از شیوه‌های قرآنی استفاده کنند.

وی افزود: باید در بیان روایت‌گری دقیق تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفت، قرآن بهترین کتاب روایت‌گری است و روایت‌گر باید قصد قربت را داشته باشد، بین قصه و اساطیر تفاوت‌هایی وجود دارد، در قصه عبرت است، اما خواندن اسطوره‌ها ممکن است که شکست روحی را برای انسان به وجود آورد.

نواب با اشاره به ضرورت توکل اظهار کرد: شما روایت‌گران در برنامه‌هایی که دارید به خداوند توکل کنید، در آن صورت خواهید دید که خداوند کلامی را بر زبان شما جاری می‌کند که مورد نیاز مردم است، شما در ایام اربعین در عراق با مردمی مواجه می‌شوید که آن‌ها را نمی‌شناسید و از خداوند بخواهید که شما در این راه یاری کند.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: حضرت زینب(س) خود راوی کربلا بودند، ایشان در مجلس یزید فرمود که من در کربلا جز زیبایی ندیدم، ما در روایت‌گری نباید از اهداف و برنامه‌های اصلی دور شویم و باید روایت‌گر اخلاق خوبی را داشته باشد و از بداخلاقی بپرهیزد.

وی افزود: شما اگر بهترین برنامه‌ها را ارائه کنید، اما اگر ارائه آن برنامه با اخم باشد، تمام زحمت شما ضایع می‌شود، استخدام کلمات و آراستگی ظاهری در ارائه برنامه اهمیت زیادی دارد، شما نباید در ارائه برنامه از خودتان خستگی نشان بدهید و به خاطر این برنامه بر سر دیگران منت بگذارید.

نواب با اشاره به ضرورت تواضع اظهار کرد: راویان باید با تواضع کامل برخورد کنند، امام علی(ع) فرمودند که شریف‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که تواضع دارند، راوی باید حلم داشته باشد و از خود صبوری نشان دهد تا به نتیجه برسد، برخورد راوی با مردم باید با ملایمت باشد، امام خمینی(ره) تواضع عجیبی داشتند و با افراد با تواضع برخورد می‌کردند.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: راوی باید مستند صحبت کند و نباید حرف‌هایش را با حرف‌های ضعیف و غیرمستند قاطی کند، این مساله یکی از آسیب‌های روایت‌گری است، به هر حال باید به آسیب‌های روایت‌گری توجه زیادی کرد، باید راویان در گفتار و رفتار متانت داشته باشد، آن‌ها خودشان هم باید به دنبال کار باشند تا آن به نتیجه برسد و روایان در برنامه‌ها باید به دیگران کمک کنند.

وی افزود: در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که کمک کردن به دیگران از ویژگی‌های تواضع است و روایان نباید از کمک کردن در برگزاری برنامه‌های روایت‌گری دریغ کنند، از خداوند می‌خواهم که به شما راویان توقیق بدهد تا مسوولیتی که به شما واگذار شده را به خوبی انجام بدهید.

منبع: فارس