پنج شنبه 30 فروردین 1403

27 مرداد 1395

بصيرت ديني مهمترين درس واقعه عاشورا است

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق بصيرت ديني را مهمترين درس واقعه عاشورا خواند و قرآن را كتاب بصيرت و امام را الگوي كامل و والاي مسير دانست و بصيرت را داروي درمان بخش مشكلات سياسي و اجتماعي برشمرد.


حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني، نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق در اين گردهمايي، بصيرت ديني را مهمترين درس واقعه عاشورا خواند و قرآن را كتاب بصيرت و امام را الگوي كامل و والاي مسير دانست و بصيرت را داروي درمان بخش مشكلات سياسي و اجتماعي برشمرد.

وي با اشاره به واقعه صفين كه قرآن صامت را در مقابل قرآن ناطق قرار دادند، گفت: بي بصيرتي مقدمه پيدايش شهادت اصحاب امام حسين(عليه السلام) شد، زيرا بسياري از مسلمانها از حضور ايشان در كربلا آگاه شدند، اما به خاطر ترس و دنيا طلبي و هواپرستي امام خود را ياري نكردند و اين نشئت گرفته از بي بصيرتي جامعه آن زمان بود.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق با بيان جريان جوان ترساي نترس نصراني به نام وهب گفت: اين جوان با اينكه تازه داماد بود در ملاقات با امام ايمان آورد و به اتفاق همسر و مادرش به كربلا آمدند و امام را ياري كردند كه اين يكي از نمونه هاي بصير بودن انسان است.

وي با اشاره به نمونه ديگر مانند جريان «عبدالله عفيف ازدي» كه در جنگ جمل و صفين چشمانش را از دست داده بود، گفت: او از علاقه مندان به امام علي(عليه السلام)، امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) بود، در كوفه مقابل ابن زياد ايستاد تا جايي كه به شهادت رسيد.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق اظهار كرد: در كربلا ياران امام با بصيرت كامل و آگاهي از شهادت با تمام وجود تا آخرين قطره خون مقاومت كردند و امام خود را نصرت نمودند.

حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني با اشاره به اينكه لشكر يزيديان كساني بودند كه دم از قرآن مي زدند، اما كوردل بوده و ولي خدا را به شهادت رساندند و آن را براي خود پيروزي دانستند، گفت: امروز با توجه به هجمه تبليغاتي مسموم فرهنگي از سوي رسانه هاي استكباري، فضاي فكري جامعه آشفته مي شود، بايد سطح بصيرت را بالا برد تا فريب نقشه هاي شوم دشمنان را نخوريم و در مقابل اين جريانات ايستاده و پشت سر رهبري و ولي خود حركت كنيم.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق با اشاره به حديثي از امام علي(عليه السلام) گفت: كوردلي بسيار عواقب وحشتناكي دارد، كه چشم سر نداشتن اين عواقب را ندارد، بلكه افرادي با آنكه چشم سرنداشتند، چون بصير بودند، هيچ گاه در دام شياطين و استكبار جهاني نيفتادند و راه خدا را ادامه دادند.

وي اظهار كرد: قرآن كتاب بصيرت است؛ يكي از اسمهاي آن فرقان است كه بين حق و باطل را جدا مي كند و ما بايد با پيروي از قرآن و الگوپذيري از ياران امام حسين(عليه السلام) راه سعادت را پيدا كنيم.

بنابراين گزارش در اين گردهمايي خانم مجدي نسب، از دانشجويان زائر كربلا در سخناني گفت: زنان در عرصه عاشورا چند گروه بودند.

وي اظهار كرد: برخي از آنها در عاشورا شهيد شدند، چنان كه عاتكه دختر حضرت مسلم ابن عقيل زير ثم اسبان به شهادت رسيد.

وي گفت: دسته اي از زنان نيز همسران خود را به خاطر اينكه به يزيديان پيوستند، شماتت كردند؛ همسر خولي از اين جمله بود.
اين دانشجوي زائر عنوان كرد: دسته ي از زنان نيز پيام رسان كربلا بودند كه حضرت زينب(سلام الله عليها) مهمترين آنها بود و با صلابت در كاخ يزيد قدم برداشت و در پاسخ يزيد گفت كه جز زيبايي چيزي نديدم.
بخش پاياني اين مراسم كه با استقبال دانشجويان مواجه شد، برنامه روايتگري توسط حجت الاسلام و المسلمين هاشمي نسب، راوي بِعثه مقام معظم رهبري بود.