جمعه 10 فروردین 1403

02 شهریور 1401

هر موکب یک قرارگاه فرهنگی در حرکت بزرگ اربعین است

دومین نشست اعضاء کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین مازندران با موکب داران و مسئولین فرهنگی موکب های استان با محوریت کارگروه تبلیغ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین از مازندران، دومین نشست اعضاء کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان با موکب داران و مسئولین فرهنگی موکب ها با محوریت کارگروه تبلیغ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی در حج و زیارت این استان برگزار شد.

در ابتدای نشست، حجت الاسلام والمسلمین خانی؛ مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و مسئول کمیته فرهنگی استان ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مدعوین به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های انجام شده این کمیته پرداخت.

اسماعیلی چپی مدیر حج و زیارت استان و مسئول کمیته ثبت نام و اعزام نیز گزارشی از مجموع اقدامات سازمان حج و زیارت و مدیریت حج و زیارت استان و تعداد ثبت نام شدگان در سامانه سماح ارائه کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کشور به ذکر مهم ترین برنامه های این کمیته پرداخت و اربعین را یک حرکت بزرگ فرهنگی دانست و به بیانات مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و ساماندهی همه تلاش ها در این راستا را امر مهمی دانست. 

ایشان توجه به آسیب ها و ظرفیت های این سفر را برای رسیدن به این جوهره و اساس مهم شمرده و به نقش مهم مواکب به عنوان پایگاه و قرارگاه فرهنگی این حرکت بزرگ در تعمیق معنویت و ارائه خدمات و مقابله با چالش ها اشاره کرد.

وی چالش های مهم اربعین امسال را مدیریت جمیعت، گرما، آب و حمل و نقل شمرد و با ارائه راهکارهای: کوتاه کردن سفر، توقف کوتاه در کربلا، توجه به توصیه های کمیته بهداشت و ستاد مرکزی اربعین، عدم سفر کودکان و افراد مسن و بیماران و زنان باردار، کمک همگان را برای عبور سلامت از این مسائل لازم دانست.

ایشان توجه و اهتمام به مسائل و آداب و رسوم مردم عراق که میزبان اصلی این حرکت عظیم هستند و تکریم و احترام به آنها و احترام به همه زائران بویژه زائران از پیروان مذاهب دیگر که همگی میهمان حضرت سید الشهدا هستیم را لازم دانسته و گفت ما حق نداریم به اعتقادات و سنت‌های آنها بی احترامی کنیم و باعث رنجش آنان شویم.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور تعمیق معنویت در این حرکت بزرگ فرهنگی را در اهتمام مواکب و زائران به اقامه نماز اول وقت بویژه نماز جماعت و زیارت و تلاوت و انس با قرآن شمرد و به این نکته مهم اشاره کرد که عراق در این ماه‌های اخیر در عرصه سیاسی با چالش های جدی مواجه است که امیدواریم با تدابیر ملت و مسئولان و نخبگان عراقی و رهبران شان از این مرحله عبور کنند.

احمدی تاکید کرد: اکیدا درخواست داریم مواکب از منحصر کردن ارائه خدمت به شهر و گروه و صنف خاص اجتناب کنند و اگر نمی توانند، خدمات شان را در ایران ارائه نمایند.

وی گفت موکب داران دارای سرمایه های ارزشمندی از تجارب و ارتباطات با مردم شریف عراق هستند که باید آن را قدر بدانند و توسعه بدهند لذا خدمت رسانی و تعامل درست و شایسته با سایر موکب داران و همسایگان و کمک به ایشان اقدامی ارزشمند است و باعث تحکیم روابط می شود.

وی تقویت مرجعیت دینی در عراق و احترام به حاکمیت دولت عراق را از توصیه ها و سیاست های اصلی ستاد مرکزی اربعین دانست و از همگان خواست که آن را مورد توجه قرار دهند.

این نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید.