پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

23 اسفند 1400

مسجدی : سیادت و عزت عراق برای ما مهم و محترم است و نمی پذیریم که اقلیم کردستان به پایگاه رژیم صهیونیستی علیه امنیت ایران و عراق تبدیل شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در کنفرانس کرامت انسانی در گفتمان حسینی که در شهر مقدس کربلا برگزار شد با اشاره به بمباران مقر جاسوسی صهیونیست ها در کردستان توسط سپاه پاسداران اسلامی گفت : سیادت و عزت عراق برای ما مهم و محترم است و نمی پذیریم که اقلیم کردستان به پایگاه رژیم صهیونیستی علیه امنیت ایران و عراق تبدیل شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین؛صبح امروز در آیین افتتاحیه همایش کرامت انسانی در گفتمان حسینی که در دانشگاه اهل بیت علیهم السلام در کربلا برگزار شد آقای ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در سخنانی با تشکر از برگزاری این کنفرانس بر اهمیت ارتباطات و تعاملات علمی و فرهنگی بين دانشگاه ها و علما و اندیشمندان ایران و عراق، گفت: ملت عراق در اربعین کرامت و سخاوت خود را به شکل با شکوهی به نمایش می گذارد و در ضیافت از زائران امام حسین علیه السلام ،بویژه زائران ایرانی به شکل شایسته و کریمانه میزبانی می کند . سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اظهار امیدواری کرد که اربعین پیشرو شاهد حضور زائران ایرانی همانند سال ۱۳۹۸ باشیم. آقای مسجدی در خصوص عملیات اخیر جمهوری اسلامی در اربیل اظهار داشت همیشه سیادت و عزت کشور دوست و برادر عراق برای ما محترم بوده و هست. اما نمی پذیریم که منطقه اقلیم کردستان به پایگاه توطئه علیه امنیت ایران و عراق تبدیل شود آقای مسجدی گفت ؛ دو ملت ایران و عراق رغم خواست و تلاش دشمن در کنار هم خواهند بود. و ما همیشه به هم نیازمند هستیم. ایشان بیان داشت ما بیش از ۴۰ سال با آمریکا در منازعه بسر می بریم، اما عملیات اربیل هیچ ربطی به کنسولگری آمریکا ندارد و این عملیات نه ضد عراق بوده و نه علیه آمریکا ، بلکه علیه پایگاه رژیم صهیونیستی بوده که مرکز توطئه علیه ما ست و باید از منطقه جمع شود. وی گفت بارها در خصوص این مساله به مسئولان اقلیم تذکر دادیم اما متاسفانه از این پایگاه علیه امنیت ما استفاده شد،و ما ناگزیر به اقدام علیه آن شدیم. و این ربطی به سیادت ملت و دولت عراق ندارد ما علیه رژیم صهیونیستی که در کنار ما پایگاه توطئه ایجاد و علیه امنیت ما اقدام می کرد انجام دادیم تا شرشان از منطقه کم شود. کنفرانس کرامت انسانی در گفتمان حسینی به همت کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و نقیب آکادمیین دانشگاه‌های کریلا و بنیاد بین المللی اربعین و مشارکت جمعی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد در مراسم افتتاحیه حجه الاسلام والمسلمین نواب نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت و رئیس دانشگاه اهل بیت علیهم السلام و دکتر عادل الدعمی رئیس نقابه آکادمیین دانشگاه‌های کریلا و دکتر عبد الحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات به سخنرانی پرداختند. ودر ادامه با تشکیل کمیسیون های تخصصی اساتید مقالات خود را ارائه و به بحث گذاشتند. در این کنفرانس حدود ۲۰ مقاله از ۱۲۰ مقاله پذیرفته شده از ۳۵ دانشگاه از پنج کشور به زبان های عربی، فارسی انگليسی ارائه گردید. اساتیدی همانند دکتر آذر شب، دکتر ناصر سودانی، دکتر زهره الهیان، دکتر لاله افتخاری، دکتر حمید نگارش، دکتر بهرام دلیر،دکتر پیروزمند و دکتر پازوکی ،دکتر فائزه ثعبان موسوی، دکتر زمانی و حجه الاسلام محمد زمانی خانم دکتر سما واتی و دکتر حمید صالح ودکتر یعقوب صفرعلی از جمهوری اسلامی ایران و عراق به ارائه بحث در موضوعات مختلف کنفراس پرداختند.