سه شنبه 29 اسفند 1402

25 خرداد 1400

تفکر امام حسین‌(ع) را از نظر علمی و عملی احیا کنید

آیت‌الله جوادی آملی در کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» با تأکید بر اینکه در هر مکانی که به نام این خاندان اهل بیت(ع) منزه است، باید آثار پربرکت عدل و آثار مشموم ظلم تبیین شود، از فعالان در این اماکن خواست تفکر امام حسین(ع) را از نظر علمی و عملی احیا کنند.


آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» که امروز سه‌شنبه(۲۵ خردادماه) با حضور اندیشمندان و تولیت‌های آستان‌های مقدس و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: جریان سالار شهیدان نه اختصاص به زمان معین دارد و نه محصور در ضمیر خاص است، زیرا جریان کربلا جریان مبارزه حق و باطل و ظلم و عدل است و این جریان الی یوم القیامه دوام دارد.

 

وی ادامه داد: وجود مبارک حسین بن علی(ع) در برابر پیشنهاد بیعت که از طرف شام به مدینه گزارش شد، اینچنین اعلام موضع کرد که «إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ ... ». ایشان دودمان خود و خاندان وحی، نبوت و رسالت را معرفی و دودمان ننگین اموی را تشریح کرد و بعد فرمود: کسی که مثل من فکر می‌کند، با کسی که مثل یزید می‌اندیشد، بیعت نمی‌کند. یعنی جریان شخص مطرح نیست، قضیه شخصی نیست، قضیه خارجیه نیست، بلکه قضیه حقیقیه است. جریان سید‌الشهدا جریان مبارزه حق علیه باطل و عدل علیه ظلم بود.

 

آیت‌الله جوادی آملی افزود: حسینیه‌ها، عباسیه‌ها، ابوالفضلیه‌ها و هر مکانی که به نام این خاندان مقدس و منزه بنیانگذاری می‌شود، مسئولیت اساسی‌اش تبیین حق و آثار پربرکت عدل، تبیین باطل و آثار مشموم ظلم است و کسانی که در عباسیه‌ها، ابوالفضلیه‌ها و حسینیه‌ها تلاش و کوشش می‌کنند، باید نموداری از حق و نموداری از عدل باشند. عصاره حکومت اموی بر روی جاهلیت بود. در جاهلیت، دو عنصر سهم تعیین‌کننده داشت؛ یکی اینکه در بخش اندیشه با گمان زندگی می‌کردند، دیگری اینکه در بخش انگیزه با هوس به سر می‌بردند. اما دودمان نبوت و رسالت در بخش اندیشه فرمود علم و برهان و در بخش انگیزه حق و عقل و آنچه جامعه را نگه می‌دارد، حق، عدل، خیر و حسن است و آنچه جامعه را ویران می‌کند، باطل، ظلم، شر و قبیح است.

 

وی خطاب به حاضران در این کنگره گفت: شما بزرگواران و عزیزان مسئولیت دارید که تفکر حسین(ع) را از نظر علمی و عملی احیا کنید. جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. کاری که معاویه کرد که با بت‌فروشی و انتشار این تفکر درآمد فراوانی به دست می‌آورد، اما داعیه اسلام، خلافت مسلمین و حق را گرفت و این است که وجود مبارک حسین(ع) فرمود مگر نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود، بنابراین دستگاه شام اولین کاری که کرد، شبیخون فرهنگی یا تهاجم فرهنگی علیه جوان‌ها و مانند آنها به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد و مهدورالدم معرفی می‌کردند.

 

وی در پایان گفت: وجود مبارک حسین بن علی(ع) حق را تبیین کرد. او سخنرانی روشنگر، فرهنگی، دینی و الاهی را در مکه ارائه کرد و هدف و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموری را رسوا کرد. وقتی از حضرت زین العابدین(ع) پرسیدند در صحنه مبارزه کربلا چه کسی پیروز شد؟ فرمود اگر خواستید ببینید چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو و ببین در اذان و اقامه، نام که را زنده کرده‌ایم؟ ما توحید و نبوت را زنده کرده‌ایم، خلافت و رسالت را زنده کرده‌ایم. آنها در صدد محو توحید، خلافت و رسالت بودند.