جمعه 10 فروردین 1403

24 اردیبهشت 1400

الگوگیری مقاومت فلسطین از شیوه نبرد انصارالله یمن

روز گذشته رزمندگان فلسطینی با رونمایی از ۲ سلاح راهبردی و جدید خود، غافلگیری بزرگی رقم زدند.


در حالی وارد چهارمین روز از آغاز نبرد میان رزمندگان مقاومت در نوار غزه و ارتش رژیم صهیونیستی می‌شویم که بنا بر ادعای منابع اسرائیلی تا کنون بیش از ۲ هزار تیر راکت و تعداد نامشخصی پهپاد انتحاری از خاک فلسطین به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

تغییر شیوه نبرد به سبک رزمندگان یمنی

یکی از نکات مهم و تفاوت‌های قابل توجه نبرد اخیر، تغییر سبک شلیک راکت از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی بوده است. در گذشته نوع مبارزات رزمندگان فلسطینی بیشتر بر پایه حجم بالای شلیک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تلاش برای اشباع کردن پدافند گنبد آهنین ارتش اسرائیل بود.

اما در چند روز اخیر به خوبی می‌توان مشاهده کرد که در کنار بالا رفتن نرخ شلیک و عبور از سد سامانه‌های پدافندی دشمن، حملات راکتی مقاومت سبکی هدفمند به خود گرفته و تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های حیاتی دشمن نیز در این مناطق هدف قرار بگیرند.

الگوگیری مقاومت فلسطین از شیوه نبرد انصارالله یمن با دشمن سعودی / تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی هدف حملات هوشمندانه مقاومت / پهپادهای انتحاری و موشک‌های برد بلند وارد کارزار شدند +تصاویر

این حملات هوشمندانه از روز دوم نبرد شکل واقعی به خود گرفت و در نخستین مورد نیروگاه برق و خطوط انتقال نفت شهر عسقلان مورد هدف قرار گرفت. بنا بر تصاویر موجود حداقل ۱ پرتابه فلسطینی به مخزن سوخت اصلی این نیروگاه فسیلی اصابت کرده و موجب آتش‌سوزی گسترده در این محل شد.

الگوگیری مقاومت فلسطین از شیوه نبرد انصارالله یمن با دشمن سعودی / تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی هدف حملات هوشمندانه مقاومت / پهپادهای انتحاری و موشک‌های برد بلند وارد کارزار شدند +تصاویر

همچنین از همین روز حملات سنگین راکتی مقاومت به شهر تل آویو نیز آغاز شد و به شکل میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تیر راکت از نوار غزه به پایگاه‌های نظامی و تاسیسات اقتصادی اطراف پایتخت رژیم صهیونیستی شلیک می‌شد؛ علی الخصوص فرودگاه بن گوریون که چندین بار آماج حملات رزمندگان مقاومت قرار گرفته و ضمن کنسل شدن تعداد بی‌شماری از پروازها به این فرودگاه، منجر به نیمه تعطیل شدن آن شده است.

این تاکتیک در سال‌های اخیر به خوبی توسط رزمندگان انصارالله یمن علیه دشمن سعودی اجرا شده بود و تقریبا از سال ۲۰۱۹ به شکل مداوم و روزانه فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی عربستان در جنوب این کشور که محل انجام پروازهای مربوط به بمباران بی‌رحمانه آل سعود علیه مردم مظلوم یمن است، هدف حملات موشکی، راکتی و پهپادی نیروهای یمنی قرار گرفته و ضمن وارد کردن خسارات گسترده، از فعالیت آسوده نیروی هوایی عربستان در این مناطق جلوگیری می‌کنند.

ورود تسلیحات جدید به کارزار نبرد علیه دشمن صهیونیستی

روز گذشته رزمندگان مقاومت فلسطین با رونمایی از ۲ سلاح راهبردی و جدید خود، غافلگیری بزرگی رقم زدند. در روز نخست نبرد نیز راکت‌های بدر۳ و A۱۲۰ رونمایی شده و در حملات پرتعداد به مناطقی نظیر عسقلان و اسدود مورد استفاده قرار گرفتند اما ۲ سلاح فوق به راستی متفاوت و تعیین کننده هستند.

راکت‌های A۱۲۰

نخستین مورد، رونمایی از اولین پهپاد انتحاری مقاومت در نوار غزه با نام "پهپاد شهاب" توسط بخش رسانه‌ای این نیروها بود. پهپاد انتحاری شهاب که احتمالا دارای بردی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است شباهت جالبی نیز با پهپاد انتحاری مشهور قاصف ۲ انصارالله یمن داشته که بلای جان ائتلاف سعودی در سال‌های اخیر شده است.

مناطقی که توسط پهپادهای انتحاری شهاب هدف قرار گرفتند

بنا بر ادعای منابع اسرائیلی روز گذشته ۷ فروند از این پهپادهای انتحاری به مناطقی در جنوب سرزمین‌های اشغالی و یک سکوی گازی در دریای مدیترانه و میدان گازی Tamar شلیک شده است.

همچنین صبح امروز رسانه‌های مقاومت از حمله موفق با یک فروند پهپاد شهاب به کارخانه تولید مواد شیمیایی در منطقه نیرعوز در نزدیکی نوار غزه خبر دادند.

کارخانه جات شیمیایی نیرعوز

اما دومین سلاح رونمایی شده توسط مقاومت در روز گذشته، یک سلاح خاص و کاملا متفاوت با سایر راکت‌های شلیک شده از نوار غزه بود؛ راکت سنگین (یا شاید موشک) عیاش ۲۵۰

الگوگیری مقاومت فلسطین از شیوه نبرد انصارالله یمن با دشمن سعودی / تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی هدف حملات هوشمندانه مقاومت / پهپادهای انتحاری و موشک‌های برد بلند وارد کارزار شدند +تصاویر

همانگونه که از کدگذاری این مدل مشخص است، راکت عیاش بردی حدود ۲۵۰ کیلومتر داشته و تمامی سرزمین‌های اشغالی از بندر ایلات در جنوب تا شهرهای حیفا و نهاریا در شمال اسرائیل را پوشش می‌دهد.

روز گذشته در نخستین تجربه شلیک این سلاح، رزمندگان مقاومت یک تیر راکت سنگین عیاش ۲۵۰ را به سوی فرودگاه بندر ایلات در جنوب اسرائیل شلیک کردند. منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هیچ سامانه پدافندی در این منطقه حضور نداشته و موشک به زمین باز و بدون خطر اصابت کرده است!

در خصوص ادعای نخست باید گفت که همین ۲ ماه پیش بود که پس از تهدید رزمندگان یمنی به حمله موشکی به اسرائیل، ارتش این رژیم یک آتشبار پاتریوت و یک آتشبار گنبد آهنین را به بندر ایلات منتقل کرده و اقدام به انجام رزمایش پدافندی پر سر و صدا در همین منطقه کرده بود و به نظر می‌رسد پدافند اسرائیل در این منطقه کاملا غافلگیر شده و در رهگیری این موشک ناتوان بوده است.

در خصوص ادعای دوم و اصابت موشک به زمین خالی نیز بایستی به سانسور شدید خبری اسرائیل اشاره کرد و اینکه بر خلاف مناطق مرکزی و شمالی که پرجمعیت بوده و پس از هر شلیک و اصابت به سرعت تصاویر آن در رسانه منتشر می‌شود، اطراف فرودگاه شهر ایلات تقریبا خالی از سکنه بوده و جمعیت خاصی برای ثبت و ضبط آثار برخورد موشک فلسطینی به هدف خود حضور نداشته‌اند.