سه شنبه 29 اسفند 1402

19 فروردین 1400

انتقاد از اعزام‌های عتبات بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، تشکیل کارگروه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در حج و زیارت مصوب شد و در این جلسه مسئولان از اعزام زائران به عتبات بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انتقاد کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج، اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در سال جدید، امروز به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد و موضوعات مختلف در حوزه عتبات، حج و زیارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال1400 به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، اعضاء دیدگاه‌ها، نظرات و راهکارهای خود را برای تحقق این شعار در حج و زیارت ارائه کردند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دیدگاه‌های ارائه شده با تشکیل دو کمیته، یکی در حوزه فرهنگی با مدیریت بعثه مقام معظم رهبری و دیگری در حوزه اجرایی با مدیریت سازمان حج و زیارت برای تحقق شعار سال موافقت و اعلام کرد: این دو کمیته پس از بررسی نظرات کارشناسی در حوزه‌های فرهنگی و اجرایی به صورت مشترک در قالب یک کارگروه تشکیل جلسه دهند و پس از آن جهت تصویب نهایی پیشنهادهای خود را تا نیمه ماه مبارک رمضان به شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی ارائه کنند.

 

آقای علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه اظهار داشت: در خصوص شعار سال، همه تکلیف داریم که این موضوع را در حوزه کاری خود دنبال کنیم، امیدورایم با کمک و راهنمایی نماینده محترم ولی فقیه این هدفی که در این نامگذاری بیان شده در حوزه حج و زیارت محقق شود، البته تلاش‌هایی در این زمینه سال گذشته صورت گرفت که اصلاح فرآیندها به منظور بسترسازی و ایجاد ظرفیت‌های لازم و رفع موانع در موضوع خدمات زیارتی از جمله این اقدامات به شمار می‌آید که در قالب کارگروه‌های21 گانه دنبال شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به اینکه پیش از آغاز موج چهارم کرونا در کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه و به وزارت بهداشت ارائه شد، گفت: مذاکراتی با طرف عراقی داشتیم که قرار شد در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا و با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفرهای زیارتی را به صورت محدود انجام دهیم؛ اما متاسفانه این موضوع محقق نشد.

 

وی به اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان‌های آزاد اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که شماری از هموطنان از طریق برخی افراد به صورت کاروان آزاد به عتبات عالیات اعزام می‌شوند، در حالی که سازمان حج و زیارت بارها به صورت رسمی این موضوع را به مسئولان مربوطه اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است، برای رفع دغدغه‌های بهداشتی، سفرهای زیارتی را با رعایت تمامی ضوابط اعلام شده انجام داد، اما آن‌ها همچنان با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

 

 براساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در ابتدای این جلسه در سخنانی با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان از همگان خواست برای بهره‌گیری معنوی از این ماه خود را برای ورود به آن آماده کنند.

 

وی همچنین انتخابات سال 1400 در خرداد ماه را بسیار مهم برشمرد و از آن به عنوان یک آزمون یاد کرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، همچنین همه مردم را به توجه به راهبری‌های مقام معظم رهبری برای شرکت در این آزمون بزرگ دعوت کرد و سابقه درخشان ملت فداکار ایران در آزمون‌های گذشته را یادآور شد