جمعه 10 فروردین 1403

10 دی 1399

اربعین صدایی فراتر از زمان و مکان و حکایتی جاودان است

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان گفت: اربعین در دل‌های مردم جاودان است و اربعین صدایی فراتر از زمان و مکان است، حکایتی است جاودان زیرا عملی که خالصانه برای خداوند باشد نمی‌میرد و زنده می‌ماند و نتیجه آن اتحاد قلب‌ها در اربعین است و این اتحاد قلوب بر پایه ندایی واحد است


به گزارش پایگاه خبری الاربعین رجا محمدبیطار، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان در دومین روز برنامه کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که به صورت مجازی برگزار شد، در پنل بخش عربی مقاله خود را ارائه کرد.

وی اربعین را راهی جاودانه و انقلابی با سلاح قلب و عشق و راهی که چراغ هدایت آن بازگشت و توبه است، دانست و  اظهار داشت: اربعین سفری معنوی با توشه‌ای از آخرت و ذخیره‌ای برای هر پیروزی است؛ اصل آن به سوی عمل خیر حرکت کردن و قربانی شدن در این راه است.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان اربعین را حکایت زندگی افرادی دانست که مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح دادند و در این راه جز بندگی خدا هدفی نداشتند و ادامه داد: کسی که بندگی خدا داشته باشد به عزت می‌رسد و کسی که خود و فرزندان و اصحاب و خانواده‌اش را خالصانه در راه خدا قربانی کند پاداشی عظیم در نزد خداوند خواهد داشت؛ پاداشی از جنس عند ربهم یرزقون.

وی تصریح کرد: با این عقیده و بصیرت بود که سرداران مقاومت راه خود را پیمودند؛ شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که نامشان با خون و نور اجیر شده است، خون آن‌ها به ناحق ریخته شد؛ سرزمینی که خون‌های مقدسی به ناحق در آن ریخته شده است؛ سرزمینی که جایگاه پاک و مطهر خون سید الشهداء و یاران باوفایش است.

محمدبیطار، هر اربعین را بازگشتی به اصل اولی ارزیابی کرد و تأکید کرد: اربعین تجدید عهدی بر پیمان اولین است، پیمانی که سیده صبر حضرت زینب(س) با سیدالشهدا(ع) بست و در اربعین این پیمان را تجدید نمود.

وی بصیرت شهدا و در رأس آن‌ها سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را دارای هدفی آشکار توصیف کرد و گفت: اهدافی که این دو شهید بزرگوار برای آن تلاش کردند تا صدای اربعین خاموش نگردد، هر آزادمردی آن را ادامه دهد تحت ظلم و ستم قرار نمی گیرد.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان درباره مقاله خود گفت: این مقاله حاوی پرداختن به برخی خصوصیات و آثار اربعین است؛ این دو سردار مسیر اربعین را مسیری واضح برای آیندگان قرار دادند؛ یکی از مهمترین عوامل این مسیر آگاهی است؛ آگاهی و بصیرت از عوامل اصلی تأثیرگذاری راه اربعین است و این آگاهی را به واقعیت عینی تبدیل می‌کند.

وی قیام دو سردار شهید را معامله با خدا عنوان و تصریح کرد: چون با خدا معامله کردند ترسی نداشتند، همانگونه که حضرت زینب(س) در این راه تنها برای خدا حرکت نمود و تاریخ هرگز زنی به صبوری ایشان ندیده است؛ او ام‌المصائب و تجلی صبر خدایی است؛ صبر خدایی او در برابر تمام مصائب بر کسی پوشیده نیست؛ صبر ایشان به معنای تسلیم شدن در برابر ظلم و ستم نبود؛ بلکه این صبر به معنای شجاعت و استقامت بود. استقامت در رسیدن به هدف.

محمدبیطار، درباره حرکت حضرت زینب(س) و تاریخ‌ساز شدن ایشان گفت: آن حضرت در حادثه روز عاشورا به عنوان یار و یاور برادر خود، حضرت سید الشهدا(ع) شرکت داشت و در آن مبارزه نقش تاریخی خود را با صبر و بردباری ادامه داد و هرگز از دشمن اموی و منحرفان خوف و هراسی نداشت. با قدرت و تسلط بی‌نظیر به مبانی دینی و قرآنی چنان حکیمانه سخن می‌گفت که دهان مردم از تعجب باز می‌ماند و پس از رخداد خونین کربلا با شجاعت بی‌نظیر و استقامت خود در کنار برادرزاده‌اش حضرت سجاد(ع) به ادای وظیفه دینی خود پرداخت.

وی مسیر اربعین را مسیر رشد دانست و ابراز داشت: مسیر انسان مؤمن در زندگی تعالی و کمال است و قدم اول در این راه این است که راه درست را تشخیص دهد؛ در هر اربعین امام حسین(ع) قیامی جدید را آغاز می‌کند؛ در مسیر اربعین هدف باید رسیدن به مقام تسلیم باشد و این تسلیم شدن در برابر خداوند الهام‌بخش سرداران مقاومت بود. الهام بخش آن بود که عزیزترین چیز یعنی جان خود را نیز می‌توان در این راه تقدیم کرد.

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان دومین تأثیر در مسیر اربعین را آگاهی در عقیده توصیف کرد و گفت: اربعین یک مدرسه زندگی است؛ همچون ارکان دین، نماز، روزه، حج، راه و روش زندگی را به انسان می‌آموزد؛ اربعین میقاتگاه روزه است؛ چرا که در این مسیر جوارح انسان از گناه روزه می‌گیرد و چگونه می‌تواند در این مسیر گناه کند، در حالی که هدفش سیدالشهدا است؛ اربعین میقاتگاه نماز است، زیرا نمازگزار در میقاتگاه عشق نماز می‌گذارد؛ آیا حرکت به سوی سیدالشهدا نماز نیست؟ و آیا نماز جز اصلاح نفس چیز دیگری است؟

وی افزود: همچنین اربعین میقاتگاه حج است؛ در آن نفوس توبه کننده به سوی پروردگار حج می‌گذارد؛ حج به سوی خانه عزیزترین افراد گذاشته می شود.

محمدبیطار با اشاره به حدیث «حسین منی و انا من حسین» ابراز داشت: خداوند درباره آن‌ها فرمود «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»؛ آیا حرکت به سوی سیدالشهدا حج مبرور و سعی مشکور نیست؟ حرکت به سوی کربلا، در امتداد حج به سوی خانه خدا است و در واقع حج را کامل می‌کند و اربعین میقاتگاه امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا دل‌ها را یکصدا و متحد می‌کند و اربعین میقاتگاه جهاد است.

وی سخنان پیش گفته را خلاصه‌ای از مسیر اربعین توصیف کرد و گفت: دو سردار بزرگوار آن را درک کردند و بر اساس الهام از آن حرکت نمودند و برای همین مسیر اربعین الهام‌بخش هدف آنان بود و این مسیر یک مسیر ساده یا یک عبادت فردی محسوب نمی‌شود بلکه مسیر عظیمی است که آغازگر قافله عشق است و از اربعین سیدالشهدا است که قافله عشق آغاز می‌شود تا به آسمان برسد و این قافله آغوش خود را باز می‌کند تا هر کسی که در این مسیر قدم بر می‌دارد را در آغوش بگیرد.

وی با اشاره به احادیثی درباره اصلاح دنیا و آخرت، ابراز داشت: کدام اصلاح نفس در برابر خداوند عظیم‌تر از امر شهادت است؟ و این شهادت است که بزرگترین اصلاح نفس محسوب می‌شود و کدام تقرب به خداوند نزدیک‌تر از شهادت در راه خدا است؟ شهادتی که روح را به خداوند پیوند می‌دهد و تقرب به اهل بیت است. زیارت اربعین تقربی از علامات مؤمن است؛ زیارتی است که یکی از علامات مؤمن است.

وی تأثیر بعدی اربعین را آگاهی انسانی جامعه دانست و گفت: دو سردار مقاومت با الهام از مسیر اربعین، آگاهی بخشی سیاسی و بصیرت‌افزایی را در جامعه افزایش دادند و با شهادت خود به آن رسیدند؛ همانطور که فضیلت سیدالشهدا بر کسی پوشیده نیست و هر چشمی بر مصیبت او گریان می‌شود، پس در زیارت اربعین به این می‌رسیم که این مسیر عشق و آزادگی است و محدود به زمان یا قوم یا دین خاصی نیست.

وی درباره مسیر اربعین گفت: این مسیری است که نشان می‌دهد امام حسین(ع) کشتی نجات است و این کشتی نجات محدود به زمان خاص یا دوره خاصی نیست و تنها محدود به یارانش در روز عاشورا نبوده است بلکه هر کس به این مسیر بپیوندد رستگار می‌گردد و این دو سردار بزرگوار با الهام از مسیر اربعین پرچم این مسیر را به دست گرفتند و این مسیر را ادامه دادند.

وی تأثیر بعدی اربعین را آگاهی تاریخی توصیف کرد و ابراز داشت: مسیر اربعین، مسیری به اندازه و طول زمان است؛ یا عشق به امام حسین(ع) ‌قبل از تولدش وجود داشت؛ جوهره اربعین عاشورا است چون خواست و اراده خداوند این بود که امام حسین(ع)‌ شهید شود و زنان اهل بیت اسیر گردند و امام حسین(ع) با رأس مرفوع اقامه دین نمود و این پیام را داد که مرگ پایان زندگی نیست و شهادت استمرار و تداوم است و شهدا عند ربهم احیاء یرزقون هستند.

وی ادامه داد: اربعین در دل‌های مردم جاودان است و اربعین صدایی فراتر از زمان و مکان است، حکایتی است جاودان زیرا عملی که خالصانه برای خداوند باشد نمی‌میرد و زنده می‌ماند و نتیجه آن اتحاد قلب‌ها در اربعین است و این اتحاد قلوب بر پایه ندایی واحد است؛ ندایی واحد که امام در روز عاشورا این ندا را سر دادند و مسیر امام حسین(ع) پیروزی است که هیچ مانعی جلودار آن نیست و مسیر به سوی امام حسین مسیر به سوی حقیقت است؛ حقیقتی که امام آن ندا را در روز عاشورا سر دادند علی من ناصر ینصرنا.