جمعه 31 فروردین 1403

10 دی 1399

شهیدان سلیمانی و ابومهدی راز احیای مراسم اربعین هستند

استاد حوزه و دانشگاه لبنان شهیدان سلیمانی و ابومهدی را راز احیای مراسم اربعین توصیف کرد و گفت: اربعین راز امام حسین(ع)، نهضت ایشان و راز انقلاب است؛ راز خط نبوت و امامت است.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین خانم جیهان بدیر، استاد حوزه و دانشگاه لبنان در دومین روز برنامه کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که به صورت مجازی برگزار شد، در پنل بخش عربی مقاله خود را ارائه کرد.

وی درباره تعریف فرماندهی، گفت: می‌توان گفت فرماندهی عملیات یا عمل خاصی می‌باشد که گروهی از مردم را تحت یک شعار و یا یک هدف به تحریک وا می‌دارد؛ این تحریک یا جنبش، تعیین شده یا برنامه‌ریزی شده می‌باشد و دارای آرمان واضح است و این آرمان در نهایت باید نتیجه مثبت را محقق کند و نیز منافع گروهی از مردم را چه در کوتاه مدت یا بلندمدت محقق کند و بهتر است مصالح بلندمدت محقق شود.

استاد حوزه و دانشگاه لبنان با اشاره به برنامه‌ریزی رسول اکرم(ص) تا حکومت حضرت ولی عصر(ع)، اظهار داشت: برنامه‌های ایشان مرحله‌ای و آنی نبود، بلکه برنامه‌هایشان در سطح امت و دین و دنیا و بلند مدت تا زمان ظهور امام عصر(عج) بود؛ بنابراین هر کسی که بگوید امامان معصوم در زمان خود پیروز نشدند اشتباه می‌کند و می‌گوییم هر لحظه و هر برنامه آینده آن‌ها پیروزی و به دنبال پیروزی و تا ظهور حضرت مهدی(ع) بود.

وی دست یافتن به هدف را نیازمند رهبری دارای صفات ویژه و تمایز یافته توصیف کرد و اظهار داشت: حدیث‌های نقل شده از امامان در این زمینه زیاد است و همچنین سخنانی که از زبان علما نقل شده است که فرمانده در خدمت گروه است، نه برعکس آن؛ فرمانده به دیگران کمک می‌کند و مطیع خداوند است.

خانم بدیر، فرمانده حقیقی را بسیار دور از معصیت توصیف کرد و گفت: فرمانده حقیقی به احکام شریعت پایبند و امین خوبی است که باعث مهربانی و دلسوزی او می‌شود. دارای صفت مشورت است که در پیامبر بزرگوار اسلام بود و ایشان همیشه با اصحاب خود مشورت می‌کرد و پس از آن تصمیم می‌گرفت و در می‌یابیم که فرمانده دارای صفاتی مانند دوری از معصیت، امانت‌داری و پایبندی به احکام شریعت است و دارای صفت پیامبر اسلام بویژه هنگام عمل و تصمیم‌گیری است.

وی از صفات عالی یک فرمانده حقیقی را نظم و پیگیری امور عنوان کرد و گفت: فرمانده حقیقی از خودگذشتگی دارد، بنابراین پیامبر اکرم(ص) فرمودند حسین از من است و من از حسین هستم؛ حسین از من است به این معنی که در همان مسیر و راه است؛ به طوری که به دنبال اصلاح امت جاهل و نادان بود؛ اینجا سئوال مطرح می‌شود که کدام اصلاح و در چه زمان؟ زمانی که در آن نیاز به فرمانده باهوش و عظیم و تیزبین است؛ فرمانده‌ای صبور که هرگز بر هر تصمیمی که می‌گیرد ملامت نمی‌شود؛ منظور، فرمانده الگو و فرمانده وحدت کلمه است.

استاد حوزه و دانشگاه لبنان بهترین تربیت را تربیتی دارای الگو توصیف کرد و افزود: ما از پیامبران پیروی می‌کنیم؛ فرمانده باید دارای جاذبه‌ای باشد که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد و تعلق به امور دنیوی و لذت منصب و شهرت و عشق ریاست را ترک کند.

وی صفات فرمانده در قرآن را در کنار تزکیه و حکمت و صبر و رحمت، جدیت توأم با نرمی، عقیده راسخ و اعتماد به خدای تعالی و عدم شک و تردید و دو دلی در امر خداوند و حکمتش دانست و گفت: فرمانده باید دارای شجاعت حیدری و عزت نفس و بصیرت و هوشیاری و آگاهی به تقدیر امور و تصمیم‌گیری مناسب باشد.

خانم بدیر، فرمانده را فردی با درایت و حکمت و دارای تصمیم‌گیری صحیح شناخته شده توصیف کرد و ادامه داد: باید بهترین فرمانده را انتخاب کنیم که دارای این صفات باشد.

وی انتخاب درست فرمانده را باعث رسیدن به هدف مورد نظر دانست و اظهار داشت: اگر منظور ما هدف اسلامی باشد، هدف دولت صاحب الزمان باشد؛ همانطور که می‌دانیم در زمان غیبت امام، وجود ولایت فقیه ضروری است که امتداد نبوت موجود در امامت یا امتداد امامت در خط ولایت است. بنابراین وجود فرماندهان توزیع شده در دولت‌‌ها که امور آن را اداره می‌کنند و برای محقق ساختن منافع فعالیت می‌کنند ضروری است و اینگونه خداوند برای ما علمای عظیم و بزرگ قرار داد که در مسیر ولایت گام برداشتند و برای تأدیب و تهذیب تلاش کردند تا جایی که مردان خدا پیروز بودند.

استاد حوزه و دانشگاه لبنان، شهیدان سلیمانی و ابومهدی را راز احیای مراسم اربعین توصیف کرد و گفت: اربعین راز امام حسین(ع)، نهضت ایشان و راز انقلاب است؛ راز خط نبوت و امامت است و امام حسین(ع) دلیل خروج خود را اصلاح در امت جدش عنوان کرد.

وی ادامه داد: امام می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند؛ امام با لشکر خارج نشد بلکه با اهل بیت خود خارج شد؛ امام می‌دانست با چه کسانی می‌جنگد و عجیب این است که هیچ عدالتی بین سربازان و وسائل جنگ بین این دو لشکر نبود و این بیان می‌کند که هدف عظیمی برای خروج امام حسین(ع) بود؛ پس دو دلیل برای خروج امام حسین (ع) بود؛ جنگ با دشمنان و ظالمان و نجات مردم از گمراهی بود.

خانم بدیر، حرکت جنبش فرماندهان اربعین را دارای صفات ویژه فرماندهی در اسلام دانست و اظهار داشت: صفات شخصی فرماندهان اربعین، نیت خالص و عمل برای نزدیک شدن به خدا، واضح بودن هدف و چشم‌انداز که همان هدف خروج امام حسین(ع) است، بود.

وی جوامع اسلامی را نیازمند فرماندهانی مانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی توصیف کرد و تأکید کرد: این فرماندهان به دنبال اصلاح جامعه هستند؛ با خون این شهیدان اسلام و اربعین زنده می‌شود و به گسترش اسلام می‌انجامد؛ این چیزی است که ما مشاهده می‌کنیم و حتی در بدترین شرایط امام حسین(ع)‌ را تنها نمی‌گذاریم.