سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

15 آبان 1399

وحدت به معنای نفی مذاهب نیست/ مواضع جمهوری اسلامی در موضوع وحدت واقعاً ستودنی است

شیخ خالد الملّا با تأکید بر این که وحدت به معنای نفی مذاهب نیست، به چالش های پیش روی تقریب امت اسلامی پرداخت و گفت: مواضع جمهوری اسلامی در موضوع وحدت واقعاً ستودنی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، شیخ «خالد الملا» در نشست مجازی «همگرایی امت اسلامی» که عصر روز(یکشنبه 11 آبان) از سوی مؤسسه فرهنگی رواق تاریخ و اندیشه معاصر قم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: همان‌گونه که می‌دانید در ایام هفته وحدت قرار داریم که عموم مسلمانان در این روزها میلاد پیامبر را جشن می‌گیرند که از ابتکارات امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق با اشاره به این مطلب که علما و بزرگان به‌درستی می‌دانند که وحدت رمز پیروزی و توانمندی این امت است، گفت: امام خامنه‌ای نیز به تبعیت از امام راحل همین راه را دنبال کردند.
وی با تأکید بر این که وحدت به معنای نفی مذاهب نیست، خاطرنشان ساخت: ما همه مذاهب را محترم می‌شماریم، ولی وحدت به این معناست که در یک صف و در برابر جبهه دشمنان اسلام بایستیم؛ امروز مسئله فلسطین یک مسئله اساسی برای جهان اسلام است که همه مسلمانان باید نسبت به آن واکنش نشان دهند و مختص شیعه و یا سنی نیست.
الملا در ادامه یادآور شد: همه باید تلاش کنیم تا قدس را از صهیونیست‌ها پس بگیریم، وجود آمریکایی‌ها در منطقه نیز به همین شکل است و هم شیعه و هم سنی باید نسبت به آن حساس باشد تا سرزمین‌های عربی و اسلامی از لوث وجود آن‌ها پاک شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مواضع جمهوری اسلامی در موضوع وحدت واقعاً ستودنی است، خاطرنشان کرد: در بوسنی با اینکه سنی بودند ولی جمهوری اسلامی در پشتیبانی از آن‌ها بپا خواست و از آن‌ها حمایت کرد و این یک واقعیت تاریخی معاصر است که ما به چشم دیدیم نه همچون تاریخ صدر اسلام مانند جنگ بدر و احد که قرن‌ها با ما فاصله دارد و آن را ندیده باشیم.
رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق اضافه کرد: در فلسطین نیز به همین صورت است و جمهوری اسلامی تمام‌قد در دفاع از قدس ایستاد، تا آنجا که فلسطینیان، شهید قاسم سلیمانی را «شهید قدس» نامیدند و این به دلیل حمایت‌های مالی و معنوی و پشتیبانی هایی بود که ایشان از مردم آن دیار داشتند و این همان معنای وحدتی است که امام خمینی و جانشین برحقش امام خامنه‌ای و همه علمای شیعه و سنی فرمودند و آن را دنبال می‌کنند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که در موضوع وحدت با چالش‌هایی نیز روبرو هستیم، گفت: یکی از این چالش‌ها، چالش‌های خارجی است که یکی از آن‌ها دور کردن امت از فرهنگ و علم و ادراک آن است تا امتی جاهل در اقتصاد و سیاست و علم و پیشرفت باقی بماند، ازاین‌روی مخالف هرگونه پیشرفت برای کشورهای اسلامی هستند و می‌کوشند تا با ایجاد تفرقه میان مسلمانان آنان را از راه پیشرفت دور کنند.
شیخ خالد الملا چالش دوم پیش روی وحدت را تکفیر دانست و ابراز داشت: این چالش از اولی خطرناک‌تر و سخت‌تر است؛ من از عراق از کشوری که با این موضوع درگیر است با شما سخن می‌گویم که روزانه به این دلیل تعدادی به خاک و خون کشیده می‌شوند، بنابراین تکفیر از خطرناک‌ترین چالش‌هاست و باید در جبهه‌ای واحد در برابر این‌ها ایستادگی کنیم.
وی بیان داشت: ما برای سالیان مختلف در مجمع تقریب اسلامی در تهران همکاری داشتیم که آیت الله تسخیری و شیخ محسن اراکی مسئولیت آن را عهده‌دار بودند و اکنون برادر عزیز شیخ حمید شهریاری مسئولیت آن را بر عهده دارند که فعالیت می‌کنیم تا این عامل تکفیر در امت اسلام را تضعیف نماییم.
رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق با اشاره به چالش دیگر وحدت و تقریب خاطرنشان ساخت: عامل پایانی که خطرش از تکفیر کمتر نیست، این است که برخی از شخصیت‌های علمی و سیاسی و صاحب‌منصبان در میان فرق مسلمانان هستند که زندگی‌شان بر پایه تفرقه می‌چرخد و با هر پروژه‌ای که سرانجام آن وحدت باشد مخالف‌اند، لذا نیاز است اراده خود را تقویت کرده تا در برابر این چالش‌ها فائق آییم.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد|: اگر به دنبال اقتصاد و سیاست توانمند و پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی و بیرون راندن استکبار از سرزمین‌هایمان هستیم راهی جز وحدت نداریم، همچنانکه خداوند تبارک‌وتعالی فرمود «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید.