شنبه 1 اردیبهشت 1403

12 آبان 1399

اختلافات اساسی شیعه و اهل سنت در نشست های دوستانه دو طرفه بررسی عالمانه شود

شیرخانی با اشاره لزوم برگزاری نشست های دوطرفه با حضور علمای قوم از اهل سنت و شیعه گفت: حل و فصل اختلافات فقهی، کلامی و تاریخی بین شیعه و اهل سنت نیازمند گفت‌وگو عالمانه و دوستانه دوطرف است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، «علی شیرخانی» در نشست مجازی «همگرایی امت اسلامی» که از سوی مؤسسه فرهنگی رواق تاریخ و اندیشه معاصر قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: شاید در آسیب شناسی بحث تقریب بتوانیم بگوییم الان کارهایی انجام شده است و دهه های متعددی است که مسأله تقریب شروع شده و حداقل از قرن بیستم میلادی از زمان آیت الله بروجردی و شلتوت و امام موسی صدر مسأله تقریب مطرح بوده است.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه با اشاره به این که در مباحث تقریبی بحث اختلافات باید به نحو عمیقانه و عالمانه مورد بحث قرار بگیرد، ابراز داشت: بعد از آن می توانیم سراغ اشتراکات برویم و به گونه ای بحث را دنبال کنیم که آسیب نداشته باشد. مثلا ما شیعیان در ارتباط با مسأله تقریب در سه عرصه مهم تاریخی، کلامی و فقهی با فرق دیگر اعم از درون شیعی یا اهل سنت اختلاف داریم که حتما باید در مراکز علمی و حوزوی این اختلافات بسیار علمی و عمیقانه مورد بحث قرار بگیرد.

وی بیان داشت: یکی از اختلافات ما با اهل سنت، اختلافات تاریخی است که همه می دانیم تاریخ بر این است که بر سر جانشینی پیامبر و مسائل مربوط به حضرت فاطمه(س) اختلافاتی دارد، بنابراین چون این مطالب در تاریخ هست، باید عقلای قوم به شیوه علمی بیایند در مناظره های علمی از مبانی، مبادی، و مؤلفه ها به صورت دقیق این ها را بحث کنند و طبیعی است که نظرات جرح و تعدیل می‌شود.

شیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حوزه کلام نیز مسلمانان به نحله های مختلف تقسیم می شوند و دچار اختلاف هستند؛ بنابراین از مهمترین آنها یعنی «روح» تا مباحث دیگری نظیر عدالت صحابه و مسائلی که بحث انگیز است باید کرسی هایی از سوی مجمع تقریب یا دانشگاه ها و حوزه نه به عنوان تدریس بلکه با حضور نمایندگان قوم به بوته بحث و نظر گذاشته شود.

وی با بیان این که باید مباحث فقهی در مسائل فروعات فقهیه و مسائل متعددی که وجود دارد، اقدامات عملی تقریبی صورت بگیرد، گفت: از زمان مرحوم شیخ طوسی و مرحوم علامه این مسأله وجود داشته است، اما جا دارد که واقعا در مراکز علمی بدون این که تبلیغاتی باشد، بحث و گفت‌وگو شود و تنها نتیجه آن رسانه ای شود پس معتقدیم در عرصه های تاریخی، کلامی و فقهی همچنان ما نیازمند هستیم که به صورت گسترده با سعه صدر وارد بحث و گفت‌وگوی عمیق علمی و دوستانه دوطرفه بشویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: گفت‌وگو و نشست های ما با اهل سنت بر اساس آیه شریفه «جادلهم بالتی هی احسن» اگر در میان مسلمین رواج پیدا کند می توانیم از تنازع و فاصله که قرآن کریم از آن نهی کرده است، دور شویم.

وی اضافه کرد: اگر در کرسی هایی که برگزار می کنیم، گفت‌وگوهای علمی بر اساس اسلوب و شیوه و برهان صحبت نکنیم، دوری و جدایی بین مسلمین تداوم خواهد داشت، از این رو باید در همین عرصه ها گفت‌وگو کنیم و مجمع تقریب و متولیان این شیوه را دنبال کنند.

شیرخانی با بیان این که امروز این گفت‌وگو ها و کرسی ها به صورت روشمند در میان عقلای قوم انجام نمی‌شود، ابراز داشت: در مسائل تقریبی بعد از انقلاب اسلامی عمدتا بحث ها به این سمت و سو رفت که ما در مقابل دشمن مشترک مباحث تقریبی را دنبال کنیم که بسیار خوب است ولی این کافی نیست، بلکه باید اشتراکات را پیدا کنیم تا دشمن از نیرنگ ها و حیله های اساسی استفاده نکند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم یعنی گفت‌وگوهای عمیق و علمی دو طرفه را بدون بحث های رسانه ای ترویج کنیم، آسیب این بحث در حوزه اخوت و برادری کمتر خواهد شد و در این صورت می توانیم به آیه «تعالو الی کلمة سواء» برسیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: الان فرقه های مختلفی از کشورهای مختلف داریم و حتی شیعه 12 امامی نیز بعضا اختلافات اجتهادی دارند، بنابراین به عقیده من باید در اشتراکات، اختلافات را مطرح کنیم و به گونه ای رفتار نشود که یک مذهب دیگری احساس نکند که مثلا شیعه یا اهل سنت در نهایت می خواهد دیگران را به سمت خودش سوق بدهد.

وی با بیان این که بعد از احصاء ضروریات و مسائل مورد قبول می توانیم مسائل اختلافی را در حوزه عبادات و احکام به راحتی مطرح کنیم و دشمنی هم به وجود نیاید، گفت: در این صورت اولا ما به آیه «یتبعون احسنه» عمل کرده ایم یعنی نظرات دو طرف با تکیه بر اصول قرآنی و سنت بیان شده و هرکس با عقل و اندیشه خود نظر بهتر را می پذیرد وثانیا در راستای تقریب بین شیعه و سنی گام برداشته ایم.