جمعه 31 فروردین 1403

11 آبان 1399

برگزاری 53 محفل قرآنی و آزادی 608 زندانی با کمک خیرین در ایام اربعین

نشست رسانه ای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی، صبح امروز با حضور حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و حجت الاسلام سیدعلی تهامی در سازمان حج و زیارت برگزار می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست رسانه ای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی، صبح امروز با حضور حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و حجت الاسلام سیدعلی تهامی،  سرپرست دفتر فرهنگی ـ تربیتی زندان‌‌های کشور  در سازمان حج و زیارت برگزار می شود.

احمدی در این نشست با تشریح اقدامات صورت گرفته در مراسم اربعین امسال با وجود شرایط  ویروس کرونا عنوان کرد: اربعین متفاوت امسال، با رهنمودهای مقام معظم رهبری، به گونه ای متفاوت برگزار شد و مردم با توجه به این شرایط  عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) و مراسم اربعین را با شور و نشاط خاصی برگزار کردند.

وی اعلام کرد: با بهره مندی از ارتباطات مجازی که در خارج از کشور برای مراسم اربعین ایجاد شد، ۴۱ نشست، هم‌اندیشی و همایش به صورت مجازی به زبان‌های مختلف و برای مخاطبان کشورهای مختلف در تمام قاره‌‌ها برگزار گردید.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه کمیته فرهنگی ستاد اربعین دارای ردیف بودجه اداری خاصی نیست، گفت: کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تکیه بر کمک گروه ها و سازمان های مردم نهاد اقدام به فعالیت می کند و این برنامه‌ها به کمک گرو‌ه‌های مردمی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها اجرایی شد و مقاله‌های ارائه شده در حال تدوین و انتشار است. همچنین ۱۲ نشریه الکترونیک به زبان‌های مختلف و دو مجله برای شبه قاره و اروپا تهیه و منتشر شد.

وی ادامه داد: تولید انیمیشن، نرم‌افزارهای اربعینی، موشن‌گرافی، عکس و راه‌اندازی شبکه اینترنتی عبرات که در ایام اربعین به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کرد، از دیگر برنامه‌های اربعین امسال بود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: تعداد ۱۵ پویش از قبیل پویش کمک های مردمی و پویش مهر برای دریافت کمک های مادی و معنوی مردمی ایجاد شد که بحمدالله این پویش ها آثار قابل توجهی را در سطح جامعه برجای گذاشت.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به فعالیت های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در استان ها، اظهار کرد: ستاد در استان های دیگر با حمایت مردم و پویش های مردمی توانست کمک شایانی به افراد در بخش سلامت و همچنین کمک به دانش آموزان نیازمند با اهدای لوازم التحریر و کیف و کفش را به مرحله اجرا در آورد.

وی، برگزاری 53 محفل قرآنی در نقاط مختلف کشور از جمله در زندان ها، برگزاری نمایشگاه های پوستر و نقاشی، دل نوشته و  انیمیشن را از دیگر برنامه های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد.

حجت‌‌الاسلام احمدی «اربعین» را یک سرمایه اجتماعی، فرهنگی و انسانی بیان و اظهار کرد: این سرمایه در بسیاری از موارد می‌تواند به کمک مردم برای حل بحران‌ها بیاید. امسال فعالان اربعین در ستاد بازسازی عتبات در نقاط محروم کشور توزیع بسته‌های معیشتی، گوشت، پخت نان، ارائه بسته‌های بهداشتی و ... را داشتند. همچنین با مبنا قرار دادن سخن مقام معظم رهبری که فرمودند امسال شکوه‌های خود را نیز به امام حسین(ع) بگویید مسابقه شکوه‌های عاشقانه اربعین برگزار و هفت هزار دلنوشته به این مسابقه ارسال شد.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها  پوشش مراسم اربعین عراق، گفت: نسبت به عدم پوشش مناسب و درخور شان اربعین نقد داریم، اصل این مراسم باید پوشش داده می‌شد. البته رسانه‌‌ها فعالیت خوبی داشتند و اصل فرهنگ‌سازی در خصوص اربعین بر عهده رسانه‌‌ها بوده است.

احمدی همچنین برگزاری مراسم زیارت اربعین در سازمان ها، نهادها و یگان های نظامی و انتظامی در استان های سراسر کشور، همچنین برگزاری مراسم اربعین در مراکز عمومی و منازل و اعزام هزاران روحانی و مداح برای اجرای برنامه رایگان تحت عنوان پویش «هر خانه، یک حسینیه» را از دیگر برنامه های فرهنگی اربعین حسینی عنوان کرد.

 

«اجرای طرح قرائت قرآن و هدیه به ارواح طیبه شهدای کربلا در زندان های سراسر کشور»

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعلی تهامی، سرپرست دفتر فرهنگی ـ تربیتی زندان‌‌های کشور یکی از وظایف زندان‌ها را اقدامات تربیتی برای بازگشت شرافتمندانه مددجویان به جامعه بیان و اظهار کرد: برای این مهم از ابزارهای مختلف از جمله اشتغال، حرفه‌آموزی، ورزش، هنر و فعالیت‌های مذهبی استفاده می‌کنیم که به برکت وجود امام حسین(ع) امسال اتفاق جدیدی در این حوزه رخ داد و به تبع امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمیته فرهنگی اربعین ۱۹۲ ستاد اربعین در زندان‌های سراسر کشور راه‌اندازی شد.

وی اعلام کرد: به مناسبت اربعین ۸۷ هزار غذای نذری در زندان‌های کشور توزیع شد، در واقع ۴۰ درصد زندانیان کشور از غذای نذری امام حسین(ع) بهره‌مند شدند. ۲۴۲ موکب‌ نیز شبیه موکب‌های عراقی با همان سبک پذیرایی در زندان‌ها راه‌اندازی شد که مورد استقبال قرار گرفت. ۴۴۰ روحانی نیز از ستادهای اربعین به زندان‌های کشور اعزام شدند و ۸۱ هزار زندانی بیعت نامه‌ای با امام حسین(ع) قرائت و با امام خود عهد بستند که این بیعت‌نامه‌‌ها متناسب با شرایط هر زندانی بود. در کنار هیئت‌های دائمی که در زندان‌ها وجود دارد نیز ۱۴۴ هیئت عزاداری به زندان‌ها اعزام شدند.

سرپرست دفتر فرهنگی ـ تربیتی زندان‌‌های کشور افزود: مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک مردمی به مناسبت اربعین برای آزادی زندانیان به احترام امام حسین(ع) از طریق بخشش بخشی از بدهی‌های زندانیان توسط شاکیان وهمت خانواده های زندانیان جمع اوری و پول جمع‌آوری شده صرف آزادی ۶۰۸ زندانی شد. ۷۲ هزار زندانی نیز در طرح قرائت قرآن و هدیه ثواب قرائت قرآن به شهدای کربلا و شهدای ایران شرکت کردند. در سایت ستاد اربعین نیز بخشی به نام موکب «حر» راه‌اندازی شد که اخبار مربوط به اقدامات زندان‌ها در آنجا منتشر می‌شد.

وی از مشارکت داوطلبانه دو هزار و ۶۴۲ نفر در برگزاری مراسم‌ مربوط به اربعین در زندان‌ها سخن گفت و اعلام کرد: این برنامه‌‌ها با مشارکت زندانیان، زندانبانان و مردم در ایام اربعین برگزار شد.