جمعه 31 فروردین 1403

22 مهر 1399

۳۰ مهرماه؛‌ آخرین مهلت شركت در یادواره «بوی سیب حرم» دانشگاهیان كشور

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ششمین یادواره «بوی سیب حرم» ویژه دانشگاهیان سراسر كشور را ۳۰ مهرماه جاری اعلام كرد و گفت: این یادواره در بخش‌های هنری، ادبی، پژوهشی و فرزندان دانشگاهیان برگزار می‌شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، علی حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز و دبیر اجرایی سوگواره فرهنگی ابا عبدالحسین (ع) و ششمین یادواره «بوی سیب حرم» ظهر امروز، ۲۱ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران كه به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: یكی از دستورهای اسلام محبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است چنانچه در آیه ۳۲ سوره شوری خداوند به پیامبر(ص) فرموده است «... قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى...؛ ... بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان...».

وی به برگزاری یادواره «بوی سیب حرم» به‌همت دانشگاه شیراز اشاره و بیان كرد: اولین یادواره «بوی سیب حرم» در سال ۱۳۹۴ برگزار شد که ۱۹۶ اثر در سه بخش گرافیک نقاشی و عکاسی به دبیرخانه ارسال شد و دومین یادواره بوی سیب حرم را با استقبال بیشتر و دریافت بیش از ۳۰۰ اثر در سال ۱۳۹۵  برگزار كردیم که حدود ۲۳۰ اثر در بخش عکاسی، ۴۸ اثر در بخش گرافیک و ۱۶ اثر در بخش نقاشی به دبیرخانه ارسال شد. از بین اثرها حدوداً ۲۰۰ اثر را به‌صورت چاپ رنگی درآورده که در نمایشگاهی واقع در دانشکده هنر و معماری در معرض دید بازدیدکنندگان محترم قرار دادیم.

حفیظی با بیان اینكه آثار دریافتی در دومین یادواره در کتابچه‌ای به چاپ رسیدند، گفت: برگزاری سومین یادواره بوی سیب حرم، اربعین ۹۶ در تالار حکمت دانشگاه شیراز بود که این بار رقابت در ۴ بخش عکاسی، گرافیک، نقاشی و کلیپ انجام شد و حدود ۳۳۰ اثر به دبیرخانه راه یافت. حدود ۲۲۰ اثر در بخش عکاسی، ۴۸ اثر در بخش گرافیک، ۳۷ اثر در بخش نقاشی و ۱۶ اثر در بخش کلیپ است. حدود ۱۰۰ اثر را به صورت انتخابی چاپ کرده و در لابی تالار به‌صورت نمایشگاهی  در معرض دید عموم قرار گرفتند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز ادامه داد: چهارمین یادواره بوی سیب حرم شامل ۲ بخش هنری (عکاسی، طراحی پوستر، نقاشی و ساخت کلیپ) و بخش ادبی (شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه‌نویسی) در محرم ۹۷ انجام شد و حدود ۱۰۹ اثر به دبیرخانه این یادواره ارسال شد که پس از داوری به برگزیدگان در هر بخش لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا شد.

وی یادآور شد: در سال ۹۸ نیز به حول و قوه الهی توانستیم شاهد برگزاری پنجمین یادواره بوی سیب حرم در تالار حکمت دانشگاه شیراز باشیم و رقابت در ۶ بخش عکاسی، گرافیک، شعر عاشورایی، متن عاشورایی، طراحی و ساخت اپلیکیشن و نقاشی فرزندان دانشگاهی انجام شد و حدود ۴۶۰ اثر به دبیرخانه راه یافت. حدود ۲۶۰ اثر در بخش عکاسی، ۹۲ اثر در بخش گرافیک، ۳۹ اثر در بخش شعر عاشورایی، ۲۱ اثر در بخش متن عاشورایی، ۳ اثر در بخش اپلیکیشن و ۴۵ اثر در بخش نقاشی فرزندان دانشگاهی است و حدود ۱۲۰ اثر از آثار شرکت‌کنندگان و همچنین ۱۰ اثر از آثار اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز انتخاب و چاپ شد که در لابی تالار به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حفیظی از برگزاری ششمین دوره این یادواره خبر داد و گفت: در سال جاری فراخوان ششمین یادواره سراسری «بوی سیب حرم» در ۴ بخش اصلی هنری، ادبی، پژوهشی و فرزندان دانشگاهیان در سراسر کشور اعلام شد و امیدواریم در این دوره نیز همانند دوره‌های قبل شاهد استقبال پرشور عزیزان باشیم.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز با یادآوری اینكه این سوگواره ویژه دانشگاهیان سراسر كشور برگزار می‌شود، گفت: ششمین یادواره «بوی سیب حرم» در موضوعات و محورهایی نظیر قیام حضرت اباعبدالله (ع) و امتداد نهضت عاشورا در طول تاریخ تا امروز، فرهنگ عاشورا و نسبت مکتب شهید سلیمانی با آن، فرهنگ عاشورا و جبهه‌ی مقاومت و پایداری در منطقه، راهپیمایی اربعین و پیام جهانی آن، فرهنگ عاشورا، روحیه‌ ایثار و فداکاری (روحیه زینبی) در کادر درمانی کرونا (مدافعان سلامت)، #من حسینیم، فرهنگ عاشورا، روحیه‌ی ایثار و فداکاری در مبارزه با تروریسم منطقه (مدافعان حرم)، ایام محرم و بایسته های اجتماعی، نگاه‌های هنری و نو به واقعه‌ی عاشورا و قیام خونین امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

وی همچنین عاشورا یک حادثه نیست، یک فرهنگ است، اربعین رسانه‌ای برای فرهنگ، اربعین و وحدت شیعیان، اربعین و مقدمه ظهور منجی، عزاداری در پیاده‌‌روی اربعین، عزاداری روز اربعین در کربلای معلی، مراسم آیینی مانند تعزیه و دسته‌‌گردانی و خیمه‌سوزانی و نماز ظهر عاشورا، سنت اطعام و نذر، کودکان و عاشورا ومن و عاشورا را از دیگر موضوعات و محورهای این جشنواره برشمرد.

 

حفیظی در ادامه به تشریح رشته‌ بخش‌های مختلف این یادواره پرداخت و گفت: بخش هنری شامل هنرهای تجسمی (پوستر، تایپوگرافی، عکاسی، نقاشی، نقاشی خط)، هنرهای نمایشی (تئاتر، تعزیه‌خوانی)، هنرهای آوایی (نوحه‌خوانی، موسیقی آئینی)، هنرهای تصویری (پادکست، مستند، پویانمایی، نماهنگ) و بخش ادبی نیز شامل ادبیات نمایشی(فیلم‌نامه)، نثر ادبی(دلنوشته، خاطره)، ادبیات داستانی(داستـان کوتاه)، شعر، بخش پژوهشی هم شامل پژوهش هنـرعاشورایی و مقالات علمی هنری با محوریت یادواره و بخش فرزندان دانشگاهی نیز نقاشی، نوحه‌خوانی و خلاقیت‌های هنری با محوریت یادواره است.

دبیر اجرایی ششمین یادواره «بوی سیب حرم» یادآور شد: این یادواره از اول شهریورماه سال جاری اعلام فراخوان كرد كه تا ۳۰ مهرماه جاری نیز مهلت ارسال آثار به این یادواره تمدید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف این یادواره پرداخت و گفت: در بخش هنری جوایز رشته هنرهای تجسمی نظیر پوستر، تایپو گرافی، عکس، نقاشی و نقاشی خط ؛ هنرهای نمایشی نظیر تئاتر، تعزیه‌خوانی؛ هنرهای تصویری اعم از فیلم کوتاه مستند، پویانمایی شامل رتبه اول ۲ ميليون تومان + تندیس یادواره + لوح تقدیر، رتبه دوم يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر و رتبه سوم ۸۰۰ هزار  تومان+ لوح تقدیر است.

حفیظی ادامه داد: همچنین در این بخش جوایز رشته هنرهای آوایی اعم از نوحه‌خوانی، موسیقی آئینی، نماهنگ، پادکست شامل رتبه اول يك ميليون  تومان + تندیس یادواره + لوح تقدیر، رتبه دوم ۷۰۰ هزار  تومان+ لوح تقدیر و رتبه سوم ۵۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر خواهد بود.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بیان كرد:‌ جوایز بخش ادبی نیز در رشته‌های جداگانه متفاوت خواهد بود كه جایزه ادبیات نمایشی اعم از بخش فیلم‌نامه، شعر شامل رتبه اول يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان + تندیس یادواره + لوح تقدیر، رتبه دوم يك ميليون تومان+ لوح تقدیر و رتبه سوم ۷۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر خواهد بود.

وی به جوایز رشته نثر ادبی اعم از دلنوشته، خاطره، داستان کوتاه اشاره و آن را شامل رتبه اول ۷۰۰ هزار تومان + تندیس یادواره + لوح تقدیر، رتبه دوم ۵۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر و رتبه سوم ۳۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر اعلام كرد.

حفیظی گفت:‌ جوایز بخش پژوهشی هنر عاشورایی و مقالات علمی هنری نیز شامل  رتبه اول يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان + تندیس یادواره + لوح تقدیر، رتبه دوم يك ميليون  تومان+ لوح تقدیر و رتبه سوم ۷۰۰ هزار تومان+ لوح تقدیر و جوایز بخش فرزندان دانشگاهی در رشته‌های نقاشی، نوحه‌خوانی و خلاقیت‌های هنری با محوریت یادواره به‌صورت نقدی یا غیر نقدی و جمع مبلغ هدیه ۳ ميليون تومان خواهد بود.