جمعه 10 فروردین 1403

07 مرداد 1399

اختتامیه چهارمین سوگواره عبرات در حرم رضوی برگزار شد

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهارمین سوگواره بین‌المللی عبرات و اولین دوره مسابقه اصحاب آخرالزمانی امام حسین (ع)، درشب شهادت امام محمدباقر (ع) در حرم رضوی برگزار ‌شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهارمین سوگواره بین‌المللی عبرات و اولین دوره مسابقه اصحاب آخرالزمانی امام حسین (ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین دوشنبه شب (6 مرداد ماه) در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شد.

در این مراسم که به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش میشد نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی با  تسلیت ایام شهادت حضرت امام باقر(ع)، اظهار کرد:  زندگی امام باقر برای همه انسان ها درس است و از شیوه ومنش آن امام همام در تمامی مراحل زندگی باید درس بگیریم.
وی افزود: برخی افراد که در دوره امام  پنجم می زیستند از زندگی آن حضرت نکات فراوانی آموختند که امروز الگوی زندگی ماست. آن بزرگوار شاگردان زیادی تربیت کردند و آثار زیادی از این شاگردان برای جامعه امروز باقی مانده که قابل استفاده است.
حجت الاسلام والمسلمین نواب، تحمل دیگران را از جمله درس هایی دانست که امام باقر(ع) به شیعیان آموخت و در ادامه یادآور شد: امروز یکی از مشکلات جامعه صبر کم و تحمل نکردن همدیگر است در حالیکه اگر صبور باشیم و یکدیگر را تحمل کنیم بسیاری از گره ها باز می شود واین مقدار شکایت و دادگاه و زندان نخواهیم داشت و زندگی برای همه گواراتر خواهد شد.
وی در ادامه به مراسم روزعرفه اشاره کرد و از همگان خواست از این مراسم معنوی به خوبی بهره بگیرند.
سرپرست حجاج ایرانی درباره مراسم برائت از مشرکین گفت: برائت از مشرکین همیشه وجود داشته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل (رض) آن را احیاء کردند و به همین دلیل امام خمینی را احیاگر حج ابراهیمی نامیدند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مراسم برائت از مشرکین توسط     ملت های جهان به زبان های مختلف هرسال اجرا می شود، خاطرنشان کرد: اگرچه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اعزام زائران خارج ازعربستان به حج تمتع لغو شد و در عرفات مراسم برائت از مشرکین برگزار نمی شود ولی امروز ملت های آزادی خواه جهان هر یک به شکل و زبان خود برائت از مشرکین و ستمگران را اجرا می کنند.
وی برائت از مشرکین را امری فطری و انسانی دانست و تاکید کرد: همه انسان های آزادی خواه ازظلم، شرک و کفر بیزارند و هر یک به شکلی این نارضایتی را ابراز می دارند، برخی پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را آتش می زنند و برخی هم با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل این نارضایتی را به زبان های مختلف بیان می کنند. پرتاب کردن مجسمه ها در رودخانه که طی هفته های اخیر در آمریکا اتفاق افتاد نمونه ای از برائت و بیزاری از مستکبرین و ستمگران است که نمی گذارند جوامع بشری نفس بکشند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی مضامین دعای عرفه گفت: این مراسم در اماکن مقدس برگزار خواهد شد، مردم حتما به معانی این دعا که بسیار با مفهوم است، توجه کنند و روز عید قربان نیز همه افرادی که توانایی دارند این عید را با افراد و اقشار آسیب پذیرعید بگیرند تا از کمک های مومنانه به خوبی استفاده شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از برگزاری چهارمین سوگواره عبرات اظهار کرد: از کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین که به منظور حمایت و تجلیل از آثار هنری و هنرمندان هر ساله سوگواره عبرات را برگزار می کند، تقدیر و تشکر می کنیم، این کار بسیار شایسته ای است که به منظور حفظ و توسعه فرهنگ حسینی در جامعه انجام می شود.
این گزارش حاکیست در حاشیه این مراسم، سعید غضنفری دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از ارسال بیش از 12 هزار اثر به دبیرخانه چهارمین دوره سوگواره عبرات خبر داد و یادآور شد:  بدلیل شیوع‌ گسترده ویروس کرونا، این برنامه بدون حضور برگزیدگان و به صورت مجازی برگزار شد و جوایز برگزیدگان، از طریق ‌پست ارسال می شود.
وی محورهای این سوگواره را شامل داستان، سفرنامه، نقاشی،‌ فیلم کوتاه،‌ مستند،‌ خوشنویسی، تصویرسازی، آثار رادیویی و نماهنگ تصویری و صوتی عنوان کرد که شرکت‌کنندگان آثار خود را با موضوع اربعین به این رویداد فرهنگی ارسال کرده‌اند.
غضنفری خاطرنشان کرد: درمجموع در دو بخش داخلی و بین الملل از بیش از ۱۰۰ نفر در این مراسم تقدیر شد.
در این مراسم همچنین از پوستر و فراخوان پنجمین سوگواره عبرات توسط نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت رونمایی شد.