پنج شنبه 30 فروردین 1403

02 مرداد 1399

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) در آستانه روز عرفه برگزار می‌شود

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) از برگزاری همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) به صورت مجازی با حضور بيش از20سخنران از بیش از ۱۰ کشور خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، آیت‌الله احمد عابدی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، در نشست خبری همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) با بیان اینکه عرفان بدون سیدالشهداء معنا و مفهوم ندارد، گفت: عرفه یکی از ارکان حج است. البته برخی ارکان این عبادت شرعی همانند عبادت‌های دیگر، فرض‌الله و برخی فرض‌النبی هستند.  

عابدی اضافه کرد: فرض‌الله اموری است که خداوند خودش واجب کرده و فرض‌النبی برخی چیزهایی است که پیامبر به دستور خداوند فرض و واجب ساخته است؛ مثلاً در مورد نماز گفته می‌شود که دو رکعت اول، فرض‌الله و دو رکعت آخر فرض‌النبی است؛ در مورد حج هم وقوف مشعر، فرض‌الله و وقوف عرفات، فرض‌النبی است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: وقوف مشعر در قرآن ذکر شده، اما وقوف عرفات در قرآن نیامده و پیامبر آن را به اذن الهی دستور دادند؛ در حالی که در روایت داریم الحج عرفه؛ یعنی حج عرفه است؛ امام حسین با عرفان و حماسه عجین شده است که در حج هم همین مسئله وجود دارد.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی همچنین با اشاره به مفهوم عرفان و حماسه به تبیین مفهوم عرفان پرداخت و بیان کرد: عرفان منحصر در دو چیز است؛ یکی توحید و دیگری موحد؛ عرفان این است که توحید چیست و موحد کیست؟ یعنی خداشناسی یعنی چه و چه کسی خداشناس است؟ بنابراین وقتی از عرفه و عرفان در حج سخن گفته می‌شود، یعنی اینکه بدانیم توحید چیست و دشمن خدا کیست؟ لذا اذکار و طواف و شوط و ... همه برای خداشناسی است.
وی افزود: حماسه به معنای جنگ‌آوری و دلاوری نیست؛ در اصل به معنای جوانمردی است؛ در آیات قرآن هم در مورد حضرت ابراهیم، آدم، یوسف و اصحاب کهف این صفت به کار رفته است. همچنین در مورد امام علی(ع) عبارت «لا فتی الا علی» به کار رفته است.
عابدی اضافه کرد: وقتی سخن از حماسه و عرفان به میان می‌آوریم، مراد جوانمردی و فتوت در سایه توحید الهی است و عنوان همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی هم همین وجه تسمیه را دارد. 
عابدی با بیان اینکه این همایش بامشاركت مجمع وارث الانبياء (وابسته به عتبه حسينيه )در روز هشتم ذی حجه، یعنی چهارشنبه، هشتم مردادماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، ادامه داد: بيش از20 سخنران از بیش از ۱۰ کشور جهان در این همایش که از ساعت 17 آغاز می‌شود، سخنرانی خواهند کرد.
یادآور می‌شود، سخنرانان این همایش به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، اردو، سواحیلی و ترکی استانبولی مباحث خود را ارائه می‌دهند كه ازطريق فضاي مجازي وشبكه هاي ماهواره اي متعدد (متعاقبا اعلام خواهد شد ) پخش خواهد شد.