پنج شنبه 9 فروردین 1403

28 خرداد 1399

امام صادق(ع) آداب صحیح زیارت سیدالشهدا(ع) را به ما آموخته اند

حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با بیان این که زیارت تنها سفری جسمی نیست بلکه باید سفری روحی نیز صورت گیرد، گفت: امام صادق(ع) آداب صحیح زیارت سیدالشهدا(ع) را به ما آموخته اند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که امام حسین(ع) بر اساس آموزه های امام صادق(ع)،  اقیانوسی بی پایان و ژرف از نعمت‌هاست که هرکس سهم خود را از آن بر‌می‌گیرد، اظهار داشت: از سوی دیگر انسان مجموعه ای از جسم و جان است و روح انسان هم ابعاد مختلفی همچون عقل، دانش، احساسات و عواطف دارد و هر بعد هم باید بهره خود را از نعمت امام حسین(ع) دریابد.

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری افزود: از همین رو عبادات گاهی عبادتی بدنی است مانند نماز و روزه وگاهی غیرجسمی که امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل فرموده که ساعتی اندیشیدن بهتر از یک شب تا صبح نماز خواندن است؛ یکی از عبادت های جسمی مربوط به امام حسین(ع) زیارت است از همین رو امام صادق(ع) با عبارات مختلف مردم را به زیارت تشویق می‌فرمایند.

وی عنوان کرد: در داستان ام سعید احمسیه عراقی امام او را به زیارت سیدالشهداء تشویق می‌کند و ابان بن تغلب را برای ترک زیارت توبیخ می‌کند؛ در پاسخ صفوان، امام حداکثر زمان ترک زیارت را برای اشخاص نزدیک یک ماه و برای افراد دور سه سال یکبار می داند.

حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با بیان این که  زیارت تنها سفری جسمی نیست بلکه باید سفری روحی نیز صورت گیرد، گفت: چون زیارت ملاقات امامی زنده است باید آمادگی روحی کسب شود و مناسک زیارت حتی پیش از خروج از خانه با روزه و غسل آغاز می شود و نه تنها در هر مرحله دعایی وارد شده بلکه در این سفر چون ما در قلب خود اندوهی عظیم را احساس می کنیم باید در لباس و چهره ما  خود را نشان دهد، حتی امام می فرماید از خوردن گوشت و غذای رنگین و مزاح بپرهیز همانگونه که در مصیبت فوت پدرتان عمل می کنید. کم سخن بگو و پابرهنه گام بردار. 

 

وی یادآور شد: همه ما حرارتی را در قلبهای مان برای امام حسین(ع) احساس می کنیم و راه فرونشاندن آن گریه بر امام است و از همین رو ما بعد از گریه بر امام احساس آرامش می‌کنیم و این بهره احساسات و عواطف ما از امام است، از همین رو امام صادق(ع) از شاعران می خواهد که برای امام حسین(ع) مرثیه بسرایند. این تنها به "کمیت" اختصاص ندارد بلکه شامل شاعرانی همچون ابوعمار، جعفربن عفان، عبد الله بن غالب و ابوهارون می شود و امام به ایشان در برابر بیتی که برای امام حسین(ع) سروده و گروهی گریسته اند وعده بهشت می دهد.

وی با بیان این که امام صادق(ع) نه تنها آداب زیارت روز عاشورا بلکه زیارت اربعین را نیز به ما آموخته است، خاطرنشان ساخت: امام صادق(ع) برای قوه عاقله ما هم بهره ای از نهضت حسینی تدارک دیده و آن تبیین علت قیام است که در زیارتنامه هدف قیام و شهادت امام حسین(ع) را نجات انسان ها از تاریکی نادانی و گمراهی و رسیدن به نور هدایت معرفی می کند. آنگاه معنای سخن پیامبر(ص) روشن می شود که حسین چراغ هدایت است و کشتی نجات.