پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

28 خرداد 1399

امام صادق(ع) قیام عاشورا را نقطه عطفی در تاریخ اسلام قرار داد

حجت الاسلام والمسلمین شبیری با بیان این که امام صادق(ع) قیام عاشورا را نقطه عطفی در تاریخ اسلام قرار داد، گفت: ایشان به برجسته سازی روز عاشورا و قیام عاشورا برای شکل دهی یک حرکت جهانی و بیداری وجدان های خفته اقدام کردند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین غلام حرّ شبیری در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به استراتژی های امام صادق(ع) برای احیای نهضت حسینی اظهار داشت: ایشان برای برپایی قیام عاشورا تلاش زیادی کردند.

امام جمعه گلاسکو انگلستان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یکی از اقدامات اساسی امام صادق(ع) تلاش در جهت قراردادن این حرکت به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام و جهانی کردن این اندیشه متعالی بود.

وی با اشاره به اقدامات امام صادق(ع) برای بین المللی کردن قیام حسینی عنوان کرد: ایشان به برجسته سازی روز عاشورا و قیام عاشورا، شکل دهی سنت عزاداری روز عاشورا و سنت حزن برای امام حسین(ع) در ایام مختلف برای شکل دهی یک حرکت جهانی و بیداری وجدان های خفته اقدام کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شبیری اضافه کرد: اقدام دیگر ایشان تشویق شاعران و مرثیه سرایان برای گفتن شعر در رثای امام حسین(ع) و گرفتن مجالس روضه و گریه برای ایشان بود و از این طریق نیز تلاش در زنده نگاه داشتن یاد حسین بن علی(ع) داشتند.

وی افزود: همچنین زیارت امام حسین(ع) به خصوص در اربعین به عنوان یکی از استراتژی های ایشان برای زنده نگاه داشتن قیام عاشورا به شمار می‌ رود و ما باید امام صادق(ع) را حقیقتا احیاگر فرهنگ و نهضت عاشورا بدانیم و این مسیر متعالی را به تبعیت از ایشان ادامه بدهیم.