چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

28 مهر 1398

اربعین بستری برای تمدن‌سازی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت:امروز هسته‌های مقاومت در دنیا چه در کشورهای اسلامی و چه در سایر کشورها شکل گرفته است و امروز ما به عینه این هسته‌های مقاومت را در کشورهایی چون یمن، لبنان، عراق و سوریه می‌بینیم.


به گزارش دبیرخانه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین ستان زنجان، حجت‌الاسلام سعید احمدی  ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان به همه مسلمانان جهان و آزادگان دنیا، گفت: امروز هسته‌های مقاومت در دنیا چه در کشورهای اسلامی و چه در سایر کشورها شکل گرفته است و امروز ما به عینه این هسته‌های مقاومت را در کشورهایی چون یمن، لبنان، عراق و سوریه می‌بینیم.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز زوایای مختلف ظرفیت اربعین برای ما کشف نشده است، تصریح کرد: اربعین به صورت پویا به سمت جلو در حال حرکت است و این حرکت رفته‌رفته عظمت خود را نشان می‌دهد، هر چند ممکن است ما در بستر اربعین بوده اما از حرکت عظیم آن غافل باشیم.

اربعین بستری برای تمدن سازی است 

 احمدی با یادآوری اینکه این پیاده‌روی حاوی پیام‌های زیادی است، ادامه داد: بی‌تردید اربعین بستری برای تمدن‌سازی است و می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد وحدت بین مسلمانان باشد، به همین خاطر باید به سمتی برویم که آن تمدن بزرگ اسلامی را شکل دهیم.

وی یادآور شد: پیاده‌روی اربعین، حرکت به سوی امام و بازگشت به فطرت توحیدی در بستر ولایت و امامتی است که در اینجا شکل می‌گیرد، لذا وقتی انسان این ظرفیت را بررسی می‌کند، اربعین در راستای وحدت‌بخشی مسلمانان جهان با محوریت امام تجلی می کند.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت اربعین، ظرفیت تمدنی و ظرفیت مواجهه این پیاده‌روی با تمدن غرب است، بیان کرد: یکی از پیام‌هایی که اربعین دارد، این است که نقطه مواجهه را با غرب مشخص می‌کند. اربعین فرهنگ فردگرایی غربی را با فرهنگ جمع‌گرایی خود به چالش کشیده است و بی‌تردید این مهم، هویت جمعی شیعه و مسلمانان را نشان می‌دهد.

احمدی ادامه داد: اربعین یک هویت جمعی داشته و مومنان را با محور امام در این دریای خروشان جمع و به سمت کربلای معلی حرکت می‌دهد، لذا اولین پیامی که پیاده‌روی اربعین در مواجهه با فرهنگ غربی دارد، این است که اربعین فرهنگ فردگرای غربی را به چالش می‌کشد.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان زنجان با اشاره به اینکه بعد رسانه‌ای اربعین مهم است، افزود: در کل دنیا اگر بخواهیم در یک میتینگ سیاسی و اجتماعی، جمعیت قابل توجهی را جمع کنیم، باید به دنبال بهانه‌های مختلف باشیم اما امروز شاهد سیل خروشان جمعیت به سمت سیدالشهدا هستیم. بنابراین بعد رسانه‌ای اربعین یکی از ابعاد خیلی مهم این حرکت عظیم است و متاسفانه ما از این مهم غافل هستیم.

اربعین بستری برای صدور فرهنگ ناب اسلامی است 

احمدی تاکید کرد: اگر بعد رسانه‌ای این ظرفیت لحاظ شود، با همین اربعین می‌توانیم فرهنگ غنی و فاخر شیعی و اسلام ناب را به کل دنیا معرفی کنیم، لذا اربعین بستری برای صدور فرهنگ ناب اسلامی و انقلاب اسلامی است.

وی با یادآوری اینکه نکته دیگر پیاده‌روی اربعین، به چالش کشیدن فرهنگ مصرف‌گرایی و اشرافیت غرب است، خاطرنشان کرد: این همه زائر در بستر سادگی و صمیمیت مدیریت می شوند و این سادگی و بی‌تکلف بودن اربعین یک نوع سبک زندگی را به مردم می‌آموزد که این سبک زندگی می‌تواند الگویی برای سبک زندگی ما در کشور باشد، بنابراین اگر این پیام‌ها خوب رصد شود، ظرفیت فرهنگ‌سازی دارد.