پنج شنبه 9 فروردین 1403

25 مهر 1398

دیپلماسی امام حسین(ع) خاضع بودن در برابر خدا و اقتدار برابر دشمن است

همایش بررسی مسائل جهان اسلام به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین و با مشارکت انجمن های علمی حوزه و پژوهشگاه علوم . فرهنگ اسلامی در شهر کربلا برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین، در این نشست، پژوهشگران و صاحب نظرانی چون حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،  السید عادل الموسوی معاون استاندار کربلا، شجاع صادق مشاور استاندار کربلا ، دکتر حسین جواد احمد المنکوشی فرماندار کربلا، الشریفی از یمن، محمد حرب از فلسطین حجت الاسلام عامری از افغانستان، نصرالهی از ایران به ارائه سخن و مقاله پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نهضت امام حسین علیه السلام را یک نهضت جهانی عنوان کرد و گفت: چشم انداز قیام امام حسین یک قیام جهانی بوده است زیرا وقتی سخنان امام را ملاحظه می کنیم سخنان منطقه ای و خاص یک گروه خاص نیست و امام هدف اصلی برای حرکت خود را اصلاح امت جد بزرگوارشان عنوان کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطبه امام حسین که فرمودند مَنْ‏ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ‏ 2 نَفْسَهُ، فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحاً، إِنْ شَاءَ للَّهُ‏"  گفت: منظور امام در این عبارت از " مَن" مربوط فقط به ارادتمندان امام نیست. بلکه همه انسان ها را در بر میگیرد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان حضرت در مدینه و در پاسخ به مروان و ولید به اینکه چرا با یزید بیعت نمی کنند و  ویژگی هایی که برای خود بر شمردند از جمله اینکه اهل بیت پیامبر صلی الله و علیه و آله وسلم هستند و از خاندان رسالت، و حال آنکه یزید یزید فاسق شارب الخمر دائم الخمر است و گفت: این ویژگی ها شاخص هایی برای یک منطقه و یک گروه خاص از انسان ها نیست بلکه معیارهایی است که برای همه جهانیان کاربرد دارد و عقل هیچگاه به فرمانبرداری از فردی با ویژگی هایی که امام برای یزید برشمردند، حکم نمی کند. و امام در ادامه می فرمایند " مثلی لا یبایع مثله" این فرمایش، نه در یک منطقه بلکه یک تعقل جهانی است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در ادامه افزود: مجموع سخنان امام نشان می دهد که امام در حال ارائه الگو هستند که می تواند برای همیشه تاریخ درس باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگر سخنان خود به ادعیه و زیارت ها اشاره کرد و گفت: نکته دیگر اینکه ما در عبارت هایی که در زیارت نامه ها داریم هدف گذاری هایی که شده برای یک حرکت جهانی و برای همه انسان هاست. به عنوان مثال در زیارت اربعین ۲۰ ویژگی برای حرکت امام حسین علیه السلام می خوانیم. یکی از آن ها این است که "وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ" امام حسین را خدا برای خلقش در تمام عالم و نه فقط برای یک منطقه خاص حجت قرار داده است. و این حجت خدا "فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ" برای دعوت از دیگران عذری باقی نگذاشت و از هیچ خیرخواهی فروگذار نکرد و در راه خدا جانش را فدا کرد تا "لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ" منظور از عباد، صرفا مردم یک منطقه نیستند بلکه همه بندگان خدا را در بر میگیرد.

وی در ادامه افزود: یا در زیارت وارث وقتی میخوانیم امام را وارث پیامبرانی می دانیم که رسالتی جهانی داشته اند و امام حسین را به عنوان وارث تمام پاکان هستی می خوانیم. همینطور در زیارت ناحیه مقدسه که از امام زمان عج نقل شده است، سلام بر همه انبیا داده شده و جمع این ها ما را به این نتیجه می رساند که امام حسین علیه السلام یک شخصیت جهانی است .

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عظمت امام حسین علیه السلام گفت: نکته دیگر اینکه اربعین فقط در رابطه با خود انسان ها و ارادتمندان امام علیه السلام نیست بلکه هستی در اربعین عزادار است. روایتی از امام صادق علیه السلام است که به زاره می فرمایند: آسمان برای امام حسین علیه السلام چهل روز گریه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب، امام حسین علیه السلام را یک رهبر جهانی دانست و افزود: بنابراین امام حسین علیه السلام که جهانی فکر می کردند و ما ایشان را به عنوان یک رهبر جهانی برای انسانیت می شناسیم یک ادعا نیست بلکه حقیقت است و آیا این حقیقت برای عملی شدن مصداق دارد؟ اگر جهانی نبود گاندی در هند نمی گفت من برای نجات از استعمار به شیوه و منش حسین علیه السلام عمل کردم.

وی در ادامه با اشاره به نمونه های دیگر الگوبرداری از سیره امام حسین علیه السلام افزود: نمونه دیگر، حزب الله لبنان است که با تاسی به امام حسین علیه السلام علی رغم شکست اعراب در جنگ شش روزه که حتی بخش هایی از کشورها به تصرف رژیم صهیونسیتی در آمد ، توانست با همه فشارهای داخلی و خارجی بینی دشمن را به خاک بمالد.

در کشور خودمان هم امام خمینی از همین راه توانست پیروز شود و خود امام فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت راه نجات جامعه بشری از ظلم را تاسی به سیره امام حسین علیه السلام دانست و گفت: امروز هم مسلمانان جهان هر کجا در راه امام حسین علیه السلام حرکت کردند نتیجه گرفتند و دیپلماسی امام حسین علیه السلام دیپلماسی خاضع بودن در مقابل خداست و مقتدر بودن در برابر دشمن.