سه شنبه 29 اسفند 1402

03 شهریور 1398

موکب داران هرمزگانی با بیانیه گام دوم آشنا شدند

کارگاه آموزشی عملیات محرم با موضوع «گام دوم انقلاب» ویژه موکب داران اربعین هرمزگان ، در بندرعباس برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام شیر مهد، صبح روز شنبه ۲ شهریورماه ۹۸ در کارگاه آموزشی عملیات محرم با عنوان «گام دوم انقلاب»، در جمع موکب داران اربعین اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از گذشته، حال و آینده پیشرفت ایران اسلامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و در چارچوب گفتمان معرفتی و معیشتی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: این روایت از جریان توفنده خیزش ملت ایران و انقلاب اسلامی در جهان معاصر یا همان بیانیه گام دوم دارای ویژگی‌های ممتازی است. اولاً، با زبان و بیانی صمیمی، صریح و صادقانه همراه با صحت و دقت، روایت‌گر تجربه معاصر ملت ایران و نهضت ایشان است؛ نهضتی که علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های سرزمینی و فرهنگی ایران عزیز، از هدایت مکتب الهی اسلام، رهبری فقیه و عادل، و عزم و خواست استوار توده مردم و کارگزاران بهره‌مند بوده است.

استاد حوزه  علمیه ادامه داد: ثانیاً، یک روایت، جریان مستمری از تجارب ملموس را در چارچوب نظمی نظری در باب واقعیت ارائه می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که بتواند تبیینی از روابط را بر پایه طرح معینی ارائه نماید. بیانیه گام دوم نیز چنین است؛ چنان‌که تجارب پیش از انقلاب و پس از انقلاب را در سیر علی و معلولی مورد توجه قرار داده و روند تکاملی ابعاد مختلف حیات انقلابی ملت ایران را در دل موقعیت های همواره دشوار دوره معاصر یادآور شده است.

حجت الاسلام شیرمهد بیان کرد:  ثالثاً، یک روایت، مواجهه‌ای شناختی؛ انگیزشی، ارزشی و معنایی؛ کنشی و رفتاری با واقع در جریان حیات انسان و جامعه دارد؛ این مواجهه در روبنا در قالب تجارب ملموس، صورت‌بندی معرفتی یافته و عینیت فردی یا اجتماعی را بازنمایی می‌کند؛ لکن در زیربنای خود متأثر از نگرش‌ها، پیش‌فرض‌ها، مبانی و چارچوب‌های مفهومی و معنایی است. میان این دو ساحت، البته پیوندی متقابل و مستمر است.

وی ابراز کرد: در واقع، یک روایت با نحوه صورت بندی علل و معلولی پدیده‌ها و تجارب و نحوه تبیین حوادث، در حال امتداد بخشیدن به نگرش‌ها، پیش‌فرض‌ها، مبانی و چارچوب‌های مفهومی و معنایی است. بیانیه گام دوم بالنسبه با گذشته، اکنون و آینده انقلاب اسلامی چنین کارکردی دارد.

استاد حوزه ادامه داد: بیانیه گام دوم از طریق بازخوانی میراث انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، دشوارهای و جهش‌ها، در حال بازیابی و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و هنجارهای آن است؛ معرفت، ایمان، اخلاق و سلوکی که با واقعیت تاریخی زندگی فرد فرد ایرانیان و تاریخ دوره معاصر جامعه ایرانی عجین شده است؛ و نهضت، دفاع، جهاد سازندگی، مقاومت و ایستادگی بر سر هویت انقلابی و آرمان‌های اسلامی را در تعامل با دیگر ملل پدید آورده است.