جمعه 7 اردیبهشت 1403

24 تیر 1398

فعالیت اصلی ما در حوزه اربعین فعالیت فرهنگی است

حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه قرار نیست اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق دهیم، گفت: فعالیت اصلی ما در حوزه اربعین فعالیت فرهنگی است و اصل بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی است، حس میزبانی را نباید از مردم عراق گرفت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کشور در جلسه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان مرکزی که عصر یکشنبه 23 تیر ماه در سالن جلسات اداره کل اوقاف استان مرکزی برگزار شد با اشاره به حذف روادید اربعین گفت: با حذف روادید پیش‌بینی این است که تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۳ میلیون نفر گذشته و به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر برسد.

وی با بیان این نکته که افزایش تعداد زائران تأثیرات خود را در استان‌های مرکزی خواهد گذاشت، اظهار کرد: در سال ۹۲ و ۹۳ با اعزام اولین کاروان‌ها به عراق مشکلاتی و گره‌هایی وجود داشت که با همکاری دو جانبه ایران و عراق این گره‌ها به حداقل رسید. سال گذشته یک میلیون و ۸۴۰ هزار زائر ایرانی سفر اربعین را تجربه کردند و در مدت اعلام شده ۲۰۰ هزار تبعه خارجی از مرزهای ایران برای زیارت عتبات از مرز عبور کردند.

حجت‌الاسلام احمدی به تشکیل شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی اربعین اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل شورا ۱۴ کمیته تخصصی از جمله کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین شکل گرفت، جلسات کمیته‌ها پس از رسیدن به ماه ذی‌الحجه تقریبا در فواصل بسیار کم برگزار می‌شود، برای رفع مشکلات تفاهم‌نامه‌هایی با عراق منعقد شده است.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق دهیم، گفت: فعالیت اصلی ما در حوزه اربعین فعالیت فرهنگی است و اصل بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی است، حس میزبانی را نباید از مردم عراق گرفت سال‌هاست که پذیرایی از زائران اربعین جزو سنت و هویت طایفه‌ای و قبیله‌ای عراق است و نباید به این هویت خدشه‌ای وارد شود. سال گذشته ۱۶ میلیون پرس غذا به زائران اهدا شد که یک دهم میزبانی عراق هم نمی‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، لزوم رعایت آداب، رسوم و سنن مردم عراق را مورد تأکید قرار داد و افزود: مردم ایران با توجه به اینکه از فرهنگ بالایی برخوردارند؛ لذا باید به گونه‌ای رفتار کنند که در شأن مردم ایران باشد، نباید با بدخلقی با مردم عراق که میزبان زائران اربعین هستند رفتار کنند بسیاری از خدمتگزاران اربعین از مسئولان، اساتید دانشگاه، نخبگان و رؤسای قبیله‌های عراق هستند باید در نظر داشت هم کرامت این افراد و هم دیگر میزبانان که از افراد عادی جامعه عراق هستند حفظ شود.

وی با بیان اینکه اکرام زائر برای عراقی‌ها بسیار مهم است، بیان کرد: سال‌های اول اعزام مشکلات زیاد بود و با تلاش‌های صورت گرفته این مشکلات رو به رفع شدن حرکت کرد، احترام به حاکمیت و دولت عراق از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد درست است که روادید حذف شده است اما داشتن گذرنامه بسیار مهم و الزامی است نداشتن گذرنامه در عراق جرم است.

حجت‌الاسلام احمدی احترام و تقویت مرجعیت دینی عراق را ضروری توصیف کرد، افزود: هیچ کار فرهنگی در عراق بدون هماهنگی انجام نشود، همچنین نسبت به تبلیغ مهدویت دقت لازم را داشته باشید مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنید، این کار زمینه سوء استفاده برخی گروه‌های معاند را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک چهارم زائران را بانوان تشکیل می‌دهند و این آمار به دلیل لغو روادید افزایش پیدا می‌کند، از بانوان زائر خواست تا در منازل شخصی اسکان نداشته باشند مگر با محارم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه باید انتظارات مردم را مدیریت و کاهش داد، تصریح کرد: ارائه خدمات موکب‌ها در روزهای معین و محدود به همان بازه زمانی و در مسیرهای مشخص است، قرار نیست زائران از مسیر دلخواه خودشان انتظار برپایی موکب داشته باشند، زائران بدانند تردد با خودروهای عراقی رایگان نیست برای ارائه خدمات بهتر راه‌های مشارکت مردم در تأمین غذا باید لحاظ شود. مردم برای سفر هزینه کنند که برای دریافت ارز می‌توانند به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. دولت وظیفه تسهیل‌گری دارد و جز تسهیل‌گری نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

وی اضافه کرد: همه مبلغان اعزامی و کارگزاران باید آموزش لازم را ببینند، مردم باید با اطلاعات درست راهی سفر اربعین شوند و با معنویت باز گردند. اساس زیارت تبیین هدف زیارت است، بعثه مقام معظم رهبری برای زائران حج طرح یاوران حجاج را اجرایی کرده و برای زائران اربعین یاوران معنوی اربعین، اگر زیارت بدون معرفت باشد سودی نبرده‌ایم زیرا تحول باید همراه با معرفت باشد.