جمعه 10 فروردین 1403

11 خرداد 1398

آموزش اولویت برنامه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در سال ۱۳۹۸

رئیس کمیته فرهنگی اربعین با اشاره به اینکه در اربعین امسال با هوای گرم و افزایش تعداد زائران مواجه هستیم، اعلام کرد: جهت‌گیری آموزشی امسال بر توجیه عمومی و آموزش زائران و گروه‌های خاص متمرکز است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی اربعین، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح مهم‌ترین محور آموزشی این کمیته در سال جاری پرداخت و گفت: جهت‌گیری آموزشی امسال بر توجیه عمومی و آموزش زائران و گروه‌های خاص متمرکز است. به همین دلیل در همه شهرستان‌ها کارگروه آموزش، متشکل از نهادهایی که نیاز است در آموزش فعال‌تر باشند، مثل حوزه‌های بهداشت و سلامت، امنیت، امداد و نجات، فرهنگی و آموزشی و بیمه در حال تشکیل است.

وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ استان‌ها برای توجیه و آموزش زائرانی که امسال راهی اربعین می‌شوند استفاده می‌کنیم تا زائران با اطلاع و آگاهی بیشتری عازم این سفر شوند.

حجت‌الاسلام احمدی به دو مسئله مهم که در اربعین امسال با آن مواجه هستیم اشاره کرد و گفت: امسال گرمای هوا و افزایش زائران (به دلیل حذف هزینه روادید) را توأمان خواهیم داشت. به همین دلیل اگر مردم توجیه نشوند، مشکلات زیادی بروز خواهد کرد و راهکار پیشگیری از این مشکلات آموزش مردم است. از سوی دیگر سال‌های گذشته آسیب‌هایی در حوزه‌های فرهنگی شناسایی شده که نیاز به پیگیری و رفع دارد و زائران باید از مبادی حرکت خود با این مسائل آشنا شوند و در پی رفع آنها برآیند.   

شرکت‌های بیمه‌ تعهدات خود را به زائران اطلاع‌رسانی کنند

وی مسئله مهم دیگر را آموزش مسائل بیمه‌ای دانست و گفت: معتقد هستیم شرکت‌های کارگزار بیمه، که در حوزه بیمه زائران اربعین تعهداتی دارند، باید به صورت شفاف خدمات خود را به زائران اطلاع‌رسانی کنند. متأسفانه زائران اطلاعات لازم در خصوص خدمات بیمه‌ای دریافت نمی‌کنند و در عراق سرگردان می‌شوند، در حالی که پول بیمه خود را پرداخت کرده‌اند و توقع می‌رود بیمه‌ها امسال در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

دوره آموزشی مکالمه عربی ویژه عکاسان و خبرنگاران اربعین برگزار می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی اربعین با اشاره به اینکه سال گذشته گروه‌های خاصی که بیشتر با مردم عراق در ارتباط هستند مثل خبرنگاران و عکاسان درخواست داشتند که کلاس‌های آموزش مکالمه عربی برای آنها برگزار شود، گفت: بر همین اساس امسال کلاس‌های آموزشی مکالمه عربی برای عکاسان و خبرنگاران برگزار می‌شود.

وی تشریح کرد: البته عکاسان قبلاً هم پیگیر این کلاس‌ها بودند. به همین دلیل کلاس‌های آنها زودتر شروع می‌شود. بسته‌های آموزشی ما آماده است و با توجه به اشتغال خبرنگاران و عکاسان، از طریق سامانه‌های آموزش‌‌ الکترونیکی و غیرحضوری این دوره‌ها رایگان برگزار می‌شود. البته مکالمه‌ها متناسب با نیاز گروه‌های خاص آموزش داده می‌شود.

احمدی در پایان گفت: همچنین نرم‌افزارهایی برای ترجمه تهیه شده و دسترسی‌هایی را در اختیار گروه‌های مختلف قرار می‌دهیم که در صورت بروز مشکل بتوانند برای ترجمه تماس بگیرند. همچنین در مرزها نیز با کمک ستاد مرکزی اربعین مترجم‌هایی حضور دارند که به همه زبان‌ها مسلط هستند تا زائران خارجی که از ایران به عراق سفر می‌کنند در شهرهایی که توقف و حضور بیشتری دارند مثل قم، مشهد، بیرجند، یزد و به خصوص در مرزهای خروجی بتوانند به راحتی با کارگزاران و مأموران ارتباط برقرار کنند.