پنج شنبه 9 فروردین 1403

01 خرداد 1398

سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با موضوع «آموزش زائران و کارگزاران؛ موضوعات محورها و شیوه‌ها» شامگاه سه شنبه 31 اردیبهشت در تهران برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی، شامگاه سه‌شنبه در سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: آموزش زائران و کارگزاران؛ موضوعات محورها و شیوه‌ها از جمله برنامه‌های است که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی به موضوع اسکان زائران در اربعین اشاره کرد و افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات، مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه است؛ اما مهم‌ترین بحثی که در حوزه خدمات وجود دارد، بحث اسکان و تغذیه است که در کنار مسائل حمل‌ و نقل و امنیتی از موضوعات مهمی به شمار می‌آید.

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین تصریح کرد: موضوع ساماندهی موکب‌داران از جمله موضوعاتی است که ستاد بازسازی عتبات عالیات مدیریت و راهبری آن را بر عهده دارد، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین هم به دلیل اینکه با موکب‌داران در ارتباط است، از این‌رو با ستاد بازسازی عتبات عالیات همکاری دو جانبه‌ای خواهد داشت.

 

وی یادآور شد: حوزه فرهنگی و آموزش نقش محوری را در اربعین دارند، چون کارگزاران اربعین بخش عمده آنان با ستاد بازسازی عتبات و عالیات در ارتباط است و هر ساله با این ستاد پیوست‌های فرهنگی را تنظیم و تدوین می‌کنیم و از همین طریق این پیوست‌ها اعلام می‌شود، امسال نیز این کار انجام خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتراحمدی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی که در ستاد مرکزی اربعین صورت گرفته است، افزایش حجم زائران را تا سه و نیم میلیون نفر داریم به همین منظور برنامه‌ریزی‌ها بر اساس همین آمار انجام می‌گیرد که دلیل اصلی این پیش‌بینی‌ها، حذف هزینه روادید و رایگان شدن آن است.

 

وی ادامه داد: افزایش جمعیت پیامدهای زیادی در حوزه‌های مختلفی خواهد داشت و ممکن است برخی چالش‌ها و آسیب‌ها را ایجاد کند، از این‌رو برخی پیش‌بینی را در نظر گرفته‌ایم که در این خصوص هیئت‌های اندیشه‌ورز در کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین امسال فعال خواهد شد. هیئت‌های اندیشه ورزی ضمن شناسایی آسیب‌ها به دنبال راهکارها خواهد رفت و پیش‌بینی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد. تاکنون موضوعات مختلف در این بخش استخراج‌ شده است، اما فعالیت‌های پژوهشی آن باید توسط هیئت اندیشه‌ورزی صورت بگیرد.

 

مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: آموزش از مهم‌ترین موضوعات در حوزه اربعین است، از این‌رو دبیرخانه ستاد مرکز اربعین به کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اعلام کرده است که اولویت اول در موضوع اربعین آموزش و توجیه عمومی زائران از مبادی است. بسیاری از آسیب‌های را که در عراق و مسیر راهپیمایی شاهد بودیم به دلیل نبود توجیه کافی زائران بود، زیرا اگر زائران توجیه لازم به زائران ارائه شود به‌یقین زائران در انجام ماموریت‌ها همکاری‌های لازم را خواهند کرد.

 

وی یادآور شد: بسیج، مساجد، ائمه جمعه و جماعت و صدا و سیما ظرفیت‌های بسیار خوبی برای آموزش عمومی زائران هستند؛ از این‌رو امسال طرح یاوران معنوی اربعین را توسعه خواهیم داد، جامعه مداحان، بسیج و اساتید دانشگاه‌ها را به یاوران معنوی افزودیم، زیرا این گروه در توجیه و فرهنگ‌سازی در میان زائران نقش ویژه خواهند داشت.

 

ثبت‌نام موکب‌داران اربعین حسینی آغاز شد

 

در ادامه این جلسه عبدالمجید بامری، گفت: نام‌نویسی از موکب‌داران ایرانی برای فعالیت در اربعین حسینی سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ موکب‌دار ایرانی در سامانه موکب ستاد بازسازی عتبات عالیات ثبت نام کرده‌اند، افزود: موکب‌داران ایرانی می‌توانند برای انجام کارهای اعزام خود از طریق سامانه موکب ستاد بازسازی عتبات عالیات به نشانی www.mokeb.org اقدام کنند.

 

عضو کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد اربعین تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است، ۹۰۹ موکب ایرانی در خاک عراق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی اعزام شوند، همچنین در شهرهای مرزی ایران یک هزار و ۲۰۱ موکب به‌منظور ارائه خدمات اسکان و تغذیه زائران در ایام اربعین مستقر خواهند شد.

 

وی از راه‌اندازی موکب‌های مشترک ایرانی و عراقی خبر داد و گفت: همچون سال گذشته موکب‌های مشترک ایرانی و عراقی تشکیل می‌شود و هم‌وطنان ما در کنار برادران عراقی به خدمت‌رسانی مشغول خواهند شد؛ از این‌رو امسال از موکب‌های مشترک حمایت بیشتری خواهیم کرد.

سوگواره عبرات شاهکار کمیته فرهنگی اربعین است

همچنین  امیر مرادی در سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، گفت: بر اساس آسیب‌شناسی‌هایی که در اربعین سال ۱۳۹۷ صورت گرفت، یکی از موضوعات مهم بحث زیرساخت‌های اعزام زائران است.

 

وی افزود: بر همین اساس اعتبارات لازم را پیش‌بینی کردیم که در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام زیرساخت‌ها را توسعه و گسترش خواهیم داد تا زائران در زمان اعزام و بازگشت از مراسم راهپیمایی اربعین حسینی با کمترین مشکلات به شهرهای خود بازگردند.

 

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: در بحث حوزه درمان هم با طرف عراقی تفاهمنامه‌های را در سال گذشته امضاء کردیم که این تفاهم‌نامه در اربعین ۱۳۹۸ تمدید خواهد شد، افزون بر فعالیت گروه امداد و نجات، مراکز بهداشتی و درمانی با همکاری بیمه‌ها به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: امسال نام‌نویسی و اعزام زائران اربعین حسینی تنها از طریق سامانه سماح سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد، به همین منظور پیش‌بینی لازم را در این زمینه در نظر گرفتیم تا این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود.

 

مرادی یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع آموزش، ستاد مرکز اربعین حسینی مصوب کرد که در سال ۱۳۹۸ تمامی آموزش‌ها تنها از طریق کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین صورت بگیرد، از این رو سایر کمیته‌های تخصصی نیز باید برای تهیه محتوا و شیوه‌های آموزش از طریق این کمیته اقدام کنند.

 

وی تصریح کرد: آموزش زائران و فرهنگ‌سازی در این خصوص بسیار مهم است، بنابراین با توجه به افزایش جمعیت زائران در سال ۱۳۹۸ باید پیش‌بینی لازم در این زمینه انجام بگیرد تا با مشکلات کمتری روبه‌رو شویم.

 

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد: خوشبختانه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در حوزه فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی را انجام داده است که برگزاری سوگواره عبرات در سال گذشته از شاهکارهای این کمیته بود که تأثیر بسیار زیادی در جامعه فرهنگ و هنر داشت.

 

واحد خواهران اربعین در همه استان‌ها ایجاد شد

 

لاله افتخاری، نیز در سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، گفت: معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین فعالیت‌های مختلفی را در اربعین ۱۳۹۸ پیش‌بینی کرده است.

 

وی افزود: فعالیت معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین، مدتی است که با حضور بانوان مبلغه در سراسر کشور آغاز شده و هم‌اینک واحد خواهران کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در همه استان‌های کشور فعال است.

 

معاون امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین تصریح کرد: باید در زمینه حضور بانوان مبلغه در موکب‌های عزاداری در اربعین حسینی برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد که افزون بر حضور مبلغان مرد، یکی از بانوان طلبه هم به‌عنوان مبلغه در عرصه فعالیت‌های تبلیغی حضور داشته باشد.

 

وی یادآور شد: از موکب‌داران ایرانی که در اربعین حسینی حضور دارند، می‌خواهیم که با همکاری حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌های خود یکی از بانوان طلبه را به‌عنوان رابط به این معاونت معرفی کنند تا آموزش‌های لازم را برای فعالیت فرهنگی و تبلیغی در اربعین حسینی به آن‌ها آموزش دهیم.

 

در بخش پایانی جلسه حمید مروجی طبسی گزارشی از فعالیت ها و برنامه های آموزشی کمیته فرهنگی در حوزه های مختلف ارائه کرد.