جمعه 10 فروردین 1403

12 دی 1397

در اربعین امسال اقدامات خوبی در حوزه اپلیکیشن انجام شد که پیش از این جای این اقدام خالی بود

طی مراسمی از مسئولان اپلیکیشن زائر و فعالان فرهنگی اربعین تقدیر به عمل آمد./ قرعه کشی برندگان سوگواره قاب آسمانی


در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین اظهار کرد: در اربعین امسال اقدامات خوبی در حوزه اپلیکیشن انجام شد که پیش از این جای این اقدام خالی بود؛ مردم به اطلاعات در حوزه‌های مختلف نیاز دارند و امکان ساماندهی ۲ میلیون زائری که از کشور ما و چندین میلیون نفر دیگر از شعیان کشور های دیگر در راه پیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند، در قالب سنتی وجود ندارد.
وی افزود: تجربه گذشته ثابت کرده که اگر مردم اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشند خودشان امور را مدیریت می‌کنند؛ زیرا جوهره اربعین مردمی بودن آن است و لازم است که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مردم قرار داد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی گفت: یکی از محاسن اپلیکیشن زائر دسترسی آسان و توزیع به موقع آن بود و استقبالی که از آن شد نشان دهنده نیاز جدی به این کار بود.
وی بیان کرد: این تولیدات سرمایه فرهنگی ارزشمندی است و با توجه به اینکه در این حوزه دچار ضعف هستیم شرکت‌ها و موسسات می‌توانند نقشی برجسته‌ در این حوزه داشته باشند، زیرا این کار از موسسات دولتی ساخته نیست و موسسات خصوصی و با مدیریت جوانان به خوبی می‌توانند این کار را انجام دهند.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی گفت: شعار امسال بسیار خوب و هوشمندانه بود، زیرا در بستر مردمی و به کمک رسانه و اصحاب رسانه انتخاب شد و فراگیر شدن شعار و بسط این کار و ایجاد یک درک مشترک از شعار توسط نرم افزار زائر صورت گرفت.
وی افزود: ورود آستان قدس رضوی و موکب‌ها به این حوزه اتفاق خوب دیگری بود که رخ داد و کار ارزشمند آستان قدس رضوی ماندن آن‌ها در مرز به مدت ۳ الی ۴ روز پس از اربعین بود.
در ادامه مراسم مهدی رضوی کیا مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی درباره اقدامات انجام شده گفت: آستان قدس امسال سیاستی متفاوت را دنبال کرد و به طور جدی تمرکز را  در داخل کشور گذاشتیم.
وی افزود: از اقدامات دیگر برپایی بیمارستان صحرایی در مسیر نجف به کربلا بود که توسط خادمین و پزشکان افتخاری اداره شد، همچنین سپاه به ما کمک کرد تا تجهیزات را به مرز عراق ببریم.
رضوی کیا گفت: بیشتر تمرکز را در داخل و در مرز‌های مهران، عراق و شلمچه قرار دادیم و برای اولین بار در مرز آذربایجان حضور داشتیم تا تجربه‌ای برای آینده شود.
وی اظهار کرد: در مرز مهران آشپزخانه مرکزی راه اندازی کردیم و علاوه بر تهیه غذا و پخش آن در موکب آستان قدس به مواکب دیگر نیز خدمت رسانی و کمک کردیم.
مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: سعی شد تا کمک خود را در حد توان مجموعه خصوصا در مرز میرجاوه انجام داده تا بتوانیم اپلیکیشن زائر را در بین مردم توسعه و ترویج دهیم.
وی بیان کرد: به دستور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به مدت یک هفته پس از اربعین در مرز حضور داشته و خدمت رسانی کردیم.
در ادامه سید محمد مهدی کاظمی مدیر عامل شرکت آراتل هوشمند که اپلیکیشن زائر یکی از خدمات این شرکت استدر باره اقدامات مرتبط به عتبات در مجموعه اپلیکیشن زائر گفت: امسال تلاش شد تا اقدامات انجام شده برای زائران و خدمت رسانی برای آنها در راستای شعار سال یعنی «الحسین یجمعنا» باشد.
وی افزود: اقدامات انجام شده در این راستا شامل رفع کمبود آب و اقلام به خصوص برای زائران خارجی، تهیه کرم ترک پا و تهیه سربند، آفتاب گیر و نقاب بود.
کاظمی گفت: به دوستان و دست اندرکاران اربعین اعلام کردیم از فردای اربعین برای مراسم سال بعد دست به کار شده و برنامه ریزی کنید.
در ادامه این مراسم قرعه کشی برندگان سوگواره قاب آسمانی که در طی محرم و صفر اخیر با همکاری زائر و عقیق برگزار شده بود انجام شد. و از میان ۷۲ عکس برگزیده بین بیش از ۱۵۰۰ هیئت شرکت کننده در سوگواره قاب آسمانی  به ۱۴ نفر مبلغ یک میلیون تومان کمک هزینه سفر به عتبات اهدا شد.