جمعه 7 اردیبهشت 1403

14 آبان 1397

اربعین امسال در بهترین وضعیت امنیت برگزار شد/ کاهش چشمگیر آمار سوانح و تصادفات / مدیریت اربعین الگویی موفق برای سایر حوزه های کشور است

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام پایان برنامه اربعین 97، درخصوص اقدامات انجام شده و آمار راهپیمایی امسال گزارشی ارائه کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در نشست خبری روز شنبه 12 آبان ماه ضمن اعلام پایان برنامه های اربعین 97 گفت:  از امروز فعالیتهای اقتصادی مرز چذابه و از فردا فعالیت اقتصادی مرزهای مهران و شلمچه از سر گرفته می شود.
حیدری اظهار کرد: اصحاب رسانه و مطبوعات در یک سال گذشته همراهان خوبی بودند توانستیم با هم این حرکت عظیم و تاریخی مسلمان و آزادگان جهان را مدیریت و به تصویر بکشیم. همچنین حضور خبرنگاران سراسر جهان در این حرکت عظیم حماسی تصویر خوبی از این مراسم در سراسر جهان منتشر کردند.
وی افزود: حرکت اربعین حرکت بزرگ و بی نظیری است که جهان تاکنون به خود ندیده است. اربعین با اربعین معنی پیدا می کند همان فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند اربعین شروع جاذبه مغناطیسی حسینی است. نهضتی که هرساله از میلیون ها زائر حسینی در کربلای عشق و ایمان پذیرایی می کند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: اربعین امسال در شرایطی برگزار شد که در سه ماه گذشته، شاهد تحولات سیاسی در کشور عراق مانند برگزاری انتخابات مجلس، تغییرات دولت و ریاست جمهوری  بودیم. طبیعی است در چنین شرایطی مدیریت بیش از ۲۴ میلیون زائر به ویژه دو ملت ایران و عراق کار بسیار سخت و پیچیده ای باشد. در واقع باید گفت حضور بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی در روز اربعین در عراق کاری حماسی و بزرگ بود.
حیدری خاطرنشان کرد: با احتساب رفت و برگشت زائران، بیش از ۵ میلیون نفر ظرف ۱۵ روز از مرزها عبور کردند.
وی با اشاره به اینکه امروز اربعین موضوعی جهانی است، گفت: باید در نظر داشت  که این مراسم در کشور دیگری برگزار می شود. کشوری که قوانین و مقررات خود را دارد و هرآنچه برای خدمات مناسب به زائران مدنظر بوده بایستی در چارچوب قوانین آنها نیز باشد، بنابراین اگر گره هایی در زمان برگزاری و اجرای مراسم ایجاد شد، بعضاً مربوط به این موضوعات است و البته تغییرات دولت عراق نیز مترتب این موضوع شد.
حیدری با بیان اینکه اربعین امسال در بهترین وضعیت امنیت برگزار شد، گفت: این نوع امنیت در جهان بی نظیر است. بیش از ۲۵ میلیون نفر وارد عراق شدند که بخشی از این جمعیت ملت ایران بودند و بخشی هم از مرزهای ایران به عراق رفتند. در عین حال این نوع امنیت در فضای پیچیده امنیتی خاورمیانه مثال زدنی است، چتر امنیتی در سراسر کشور به وسعت جغرافیای ایران و عراق گسترده و هوشمندانه بود.
وی ادامه داد: اقدامات پلیس، حوزه های نظامی و دستگاههای امنیتی و مرزبانی مثال زدنی است؛ چرا که گاهی در جهان برای موضوع مشخصی ماهها تبلیغات می شود نهایتا شاید 50 هزار نفر جمع شوند اما نظم و انضباطی مشابه اربعین ندارد.
حیدری تاکید کرد: امسال به گواهی تمام شاهدانی که در اربعین شرکت کردند، بیش ۱۰۰ کشور و ملیت با ادیان و مذاهب مختلف در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت کردند اما علیرغم توطئه هایی که از پیش توسط مخالفان اربعین سازماندهی شده بود، با تلاش و همکاری منسجم مردم و مسئولان این توطئه ها خنثی شد.
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه این حرکت عظیم نیاز به چارچوب قانونی و نظم و انضباطی دارد، افزود: این موضوع در دو بخش دنبال شد که بخش اول آن، دولت بود که در حوزه های زیرساخت و تامین امنیت و کارهای زیربنایی وظیفه عمومی دارد و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام داد، اما بخش دوم که نقش محوری و بی بدیل مردم است؛ اگر دو هزار موکب در داخل عراق و ایران برای زائران انجام وظیفه می کردند و خدمات ارائه می دادند، نتیجه مشارکت های مردمی و خیرین بود که تا به امروز که روز پایانی مراسم امسال است به نحو شایسته ای انجام وظیفه کرده اند.
حیدری به بخشی از اقدامات انجام شده در طول یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: همه این فعالیتهای مشترک با کشور عراق در چارچوب تفاهم نامه ای بود که به امضای وزرای کشور ایران و عراق رسید. این تفاهم نامه در ۹ فصل و 71 بند تنظیم شد که همه موضوعات مرتبط با اربعین در آن پیش‌بینی شده بود.  البته باید توجه داشت که این تفاهم نامه در شرایطی اجرا می شد که کشور عراق از لحاظ ساختار قدرت در حال تغییر بود اما این تفاهم نامه به موقع در دولت عراق تصویب و به خوبی هم اجرا شد. 
وی درخصوص ثبت نام زائران افزود:  امسال بعد از چهار سال نظم و انضباط خوبی در ثبت نام زائران داشتیم. سال گذشته بیش از 55 درصد زائران بیمه نبودند اما امسال تمام زائران با ثبت نام در سامانه سماح بیمه داشتند واقعا بیمه هم پشتیبانی بسیار خوبی برای زائران ارائه کرد.
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: در بخش زیرساخت 140 کیلومتر راه احداثی داشتیم،  ۲۰۷کیلومتر پوشش آسفالت به اتمام رسید. ۱380 کیلومتر خط کشی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی انجام شد و بسیاری اقدامات دیگر که موجب شد تا هیچ گره ترافیکی در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی شلمچه، مهران و چدابه نداشته باشیم. در پایانه های مرزی به طور کامل برنامه توسعه گیت ها، ساماندهی موقعیت جغرافیایی و نصب دستگاهها براساس پیش بینی ها، انجام شد.
وی اضافه کرد: توسعه پارکینگ های عمومی و خصوصی به بهترین شکل انجام شد که امسال هیچ گلایه ای در این زمینه نداشتیم، درحالی که در گذشته بیشترین نگرانی زائران در این حوزه بود.
حیدری خاطرنشان کرد: البته اقدامات در حوزه زیرساخت ادامه می یابد که در بحث زیرساخت هیچ مشکلی نداشته باشیم. بحث اتوبان ایلام به مهران یکی از محوری ترین کارهای زیرساختی است که تا چند روز آینده افتتاح خواهد شد تا در سالهای آینده بحث یک طرفه کردن جاده را نیز نداشته نباشیم.
وی ادامه داد: استقرار ۴۲ دستگاه خودپرداز از بانکهای مختلف و افزایش سقف پرداختی از دیگر اقدامات بود. در حوزه ارتباطی 73 دستگاه ثابت و سایر در مرزهای چهارگانه به روز رسانی شدند. در حوزه کنسولی امسال نسبت به سال گذشته بیش از 8 محل دفتر موقت صدور روادید با توجه توزیع جغرافیایی افزوده شد. 4 دفتر کنسولی و 20 دفتر موقت اقدام به صدور روادید کردند. بیش از 2500 دفتر زیارتی اقدام ثبت نام زائران کردند، برای اولین بار از ظرفیت پلیس +10 استفاده شد که سال آینده نیز با تجمیع این ظرفیتها هیچ مشکلی در روند ثبت نام زائران و صدور روادید نخواهیم داشت.
حیدری اشاره کرد: آموزش، فعالیتهای مشترک با کشور عراق در حوزه فرهنگی و هنری و استفاده از ظرفیت هنرمندان و صاحبان قلم و اندیشه در داخل عراق و ایران یکی از کارهای موثر خوب در حوزه خدمات فرهنگی بود که اثرات ملی، منطقه ای و جهانی داشت.
وی تاکید کرد: امسال برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در داخل و عراق محل اسکان پیش بینی کرده بودیم و روزانه بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار وعده پذیرایی داشتیم. از دو هزار موکب‌، 1200 مورد در ایران و 800 مورد در عراق مستقر بودند.
حیدری اضافه کرد: در بحث خدمات شهری، ناوگان حمل و نقل درون شهری برای تسهیل روند حرکت زائران در داخل مرزها تا عتبات و در پایانه ها تا ترمینال های مسافربری به کار گرفته شد که هم به تثبیت قیمت و کاهش قیمت کرایه در داخل عراق و هم تسریع روند انتقال زائران تاثیر داشت. همچنین ۱۲هزار دستگاه اتوبوس بین شهری ساماندهی و مدیریت شد که به موقع به زائران خدمات رسانی کنند.
وی تاکید کرد: در یک روز 250 هزار زائر فقط از مرز مهران وارد کشور شدند. یعنی در هر ساعت متوسط 12 هزار زائر وارد یک فضای محدود شدند که انتقال این حجم جمعیت کار سختی بود اما با این حال، به جز مرز مهران آنهم در برخی از ساعات، مرزهای شلمچه، چذابه و مرزهای هوایی کاملا روان بودند.
حیدری با بیان اینکه در حوزه امداد و نجات آنچه در توان کشور بود، به کار گرفتیم، افزود: در حوزه امداد و نجات و بهداشت کاری مثال زدنی انجام شد. مواکب امدادی و خدماتی و درمانی به تعداد کافی متناسب جمعیت و جغرافیای کشور و در داخل عراق متناسب با مسیرحرکت زائران و قراردادی که با وزارت بهداشت عراق داشتیم به خوبی انجام شد و به لطف خدا حوادث غیرمترقبه در حوزه امنیتی نداشتیم و در حوزه تصادفات هم شاهد کاهش چشمگیری بودیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در ادامه در خصوص مسائل امنیتی گفت: تهدیدات بسیار زیادی علیه اربعین و حرکت اربعین در منطقه توسط استکبار جهانی و با همکاری برخی از کشورهای منطقه ای تدارک دیده شده بود اما به لطف خداوند و با الهام از خون سیدالشهدا و با هوشیاری حوزه های اطلاعاتی، امنیتی، پلیس و مرزبانان این توطئه ها خنثی شد.
وی اشاره کرد: سالهای گذشته هزاران نفر بدون روادید به کشور عراق رفتتد که مشکلات و تبعات این مسئله هنوز باقی است اما امسال هیچگونه مشکلی در این زمینه نداشتیم. مردم در نظم دهی و امنیت کمک و مشارکت کردند و توصیه ها و هشدارهای امنیتی و پلیسی و بهداشتی را به خوبی رعایت کردند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین خروجی این مراسم را در سه سطح ملی، منطقه و جهانی تشریح کرد و گفت: در سطح ملی، انسجام، همبستگی و حرکت مردم و دولت بی نظیر است و انتظار داریم در همه سطوح به این شکل باشد. الگوی مدیریت اربعین را می توانیم به عنوان الگویی موفق در بخش های دیگر به کار ببریم. کسی نبود که در حوزه اداری، ذره ای به مراسم اربعین خدشه وارد کند، اگر ضعف یا مشکلی بود نسبت به حجم و کارکردهای بزرگ اربعین، قابل طرح نیست.
وی ادامه داد: مسائل اربعین سالهای گذشته را در چارچوب علمی بررسی و تهدیدها، ضعفها و قوت ها و آسیبها را استخراج کردیم. برای اربعین سال 98 نیز حتما این ملاحظات را خواهیم داشت تا نقاط ضعف و کاستی ها برطرف شود. توسعه فرهنگی، کاهش تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساختی همه به دلیل این برنامه ریزی بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر جاده ای و راهی ساخته شد و زیرساختهایی ایجاد شد تنها ۱۵ روز برای اربعین کارکرد دارد و بقیه سال مورد استفاده مردم در حوزه های دیگر مثل فعالیتهای اقتصادی و تجاری خواهد بود و موجب توسعه این مناطق می شود. ان شاء ا... در سالهای آینده با توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.
حیدری ادامه داد: در سطح منطقه ای نیز، برخی از کشورهای منطقه تلاش می کردند تا به اربعین خدشه وارد شود و هزینه های مادی و معنوی ایجاد کنند و  بین دو کشور ایران و عراق فاصله ایجاد کنند اما این اتفاق بزرگ اربعین باعث پیوستگی بیش از پیش ملت ایران و عراق شد.
وی درخصوص تاثیرات اربعین در سطح جهانی گفت: بیش از ۱۰۰ کشور و ملیت با ادیان و مذاهب، اعتقادات و اندیشه های مختلف در اربعین امسال حضور پیدا کردند. چه پدیده ای در جهان داریم که چنین اتفاق بزرگی را در جهان رقم بزند.
حیدری ادامه داد: امروز موضوع اربعین به وسعت جهان است به همین دلیل طی چند روز آینده همایش بین المللی اربعین حسینی را نیز در دو سطح علمی و اجرایی برگزار خواهیم کرد.
دبیر ستاد مرکزی به چند مسئله پیش آمده در مراسم اربعین امسال نیز اشاره کرد و گفت: امسال  در مرز مهران طوفان شد که همه امکانات بهم ریخت ولی با مدیریت جهادی ظرف چندساعت بحران حل شد. بحث ارز و کاپوتاژ  نیز مسائلی ایجاد کرد. واقعیت این بود که بانک مرکزی با نیت خیر برای کمک به زائران وارد شد اما به دلیل اینکه در ستاد بررسی نشده بود، در اجرا به مشکلاتی برخوردند. دینار مورد داد و ستد در کشور نیست و  دلار هم از چرخه اربعین کنار گذاشته شده بود مردم به سمت دینار رفتند. نهایتا با کشور عراق برای تامین ارز وارد مذاکره شدیم و دینار مورد نیاز تامین شد اما متاسفانه مقررات پولی و بانکی عراق اجازه انتقال نداد نهایتا بانک مرکزی اعلام کرد که این ارز در داخل کشور عراق به زائران توزیع می شود و بانک ملی متولی این کار بود لذا چون زیرساخت لازم فراهم نبود، در روز اول مشکلاتی ایجاد شد و نهایتا ستاد اربعین موضوع را مدیریت کرد.
وی افزود: براساس بررسی ها، تجمعی که در نجف در یکی از شعب ایجاد شده بود، هنوز در سامانه پیامکی بانک مرکزی، این تعداد ثبت نام نکرده بودند و در واقع این حرکت دلالان و صرافان سودجو بود. ستاد اربعین زمانی که متوجه این وضعیت شد بلافاصله جلسه ای با مسئولان بانک مرکزی و ملی برگزار کرد، که در این جلسه مسئولان بانک مرکزی از مردم و ستاد عذرخواهی کردند، به هرحال همه امکانات با رایزنی سفیر و ستاد مستقر در عراق بسیج شدند و در مسیر زائران قرار گرفت. در نهایت در مجموع 192 هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که تا روز گذشته ۱8۰ هزار نفر هم ارز خود را دریافت کردند. همچنین اعلام کردیم که افرادی که ارز دریافت نکردند بعد از بازگشت با مراجعه به بانک ملی در سراسر کشور مبلغ واریزی خود را دریافت می کنند.
حیدری در خصوص حمل و نقل هم گفت: در بحث حمل و نقل هم مشکلاتی داشتیم از روزهایی که تفاهم نامه امضا کردیم ۹۵درصد خواسته های ما تامین شد و ۵ درصد هم ما باید همراهی می کردیم. یکی از موارد این بود که کشور عراق اعلام کرد ناوگان حمل و نقل در طول یک سال تنها در اربعین بهره مند هستند و رانندگان ما حق دارند که از این راه کسب درآمد کنند. ما نیز در تفاهم نامه اشاره کردیم که به میزان نیاز کشور عراق آمادگی انتقال ناوگان حمل و نقل به عراق داریم که در این راستا ۸۰۰ دستگاه به این کشور منتقل کردیم که کمک شود.
وی ادامه داد: کل ترافیک و گلایه مردم کمتر از  ۳۰ ساعت بود که در مسیر از نجف به سمت پایانه مرزی و در مرز مهران در خروج باعث کندی تردد شد.
حیدری همچنین به کاپوتاژ خودروها و ترافیک ایجاد شده اشاره کرد و گفت: گمرک برای بیش 5 هزار و 500 دستگاه خودرو گذر موقت یا کاپوتاژ صادر کرد که تلاقی جمعیت و تعداد خودروها باعث ترافیک در مرز مهران شد که با ورود به موقع ستاد اربعین و همکاری خوب دولت عراق حل و روان شد.
وی درخصوص خدمات شهرداری تهران نیز گفت: متولی خدمات شهری، شهرداری تهران است که شهرداری سایر شهرها نیز به اندازه وسع در این مسیر همکاری کردند.3665 نفر از عوامل اجرایی شهرداری در داخل کشور، پایانه های مرزی و نجف و کربلا خدمت رسانی کردند که 2395 نفر در داخل عراق و 1270 نفر در پایانه مرزی و شهرهای مرزی فعال بودند. ۵۵۸ دستگاه اتوبوس در عراق و ۹۷ دستگاه بین پایانه های مرزی و پارکینگ خودروها فعال بودند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمار فوتی های مراسم امسال گفت: سال گذشته هر روز تصادف داشتیم اما امسال آمار تصادفات بسیار کاهش یافت و کمتر از ۳۰ نفر فوتی داشتیم. با توجه به استقرار درمانگاهها در نقاط مختلف، مصدومین به موقع اعزام و درمان شدند. امسال سازمان نظام پزشکی را متولی این کار کردیم تا به سرعت نسبت به شناسایی هویت فوتی ها اقدام نمایند. همچنین 8 نفر فوتی عادی براثر کهولت سن یا  نارسایی قلبی داشتیم.
حیدری در پایان از همه خادمان مردم در سطح ستاد مرکزی اربعین، ستاد عراق و ستادهای استانی و شهرستانی و همچنین همه دستگاههای نظامی و امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و مرزبانی تشکر و قدردانی کرد.