جمعه 31 فروردین 1403

17 مهر 1397

شهداء چراغ این راه پر عظمت هستند

در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی مراسم و برنامه های مختلفی برگزار می گردد و یا در حال برنامه ریزی برای عملیاتی شدن هستند . از جمله این برنامه ها "کنگره شهدای راه کربلا " است. در این مجال پای صحبت های مسئول برگزاری این کنگره می نشینیم.


 

در مورد هدف از برگزاری این کنگره توضیح بفرمایید:

کنگره شهدای راه کربلا در واقع پاس داشت شهدای راه زیارت عتبات عالیات ومدافعین حرم است . مردم باید متوجه شوند که در عصر ما هم مثل قدیم برای زنده ماندن و ادامه راه اهل بیت (ع) شیعیان هنوز هم حاضرند از مال و جان خودشان دریغ نکنند.

 امسال سال اول است و قطعاً کار ما کامل نخواهد بود به نظرم این شهداء چراغ این راه پر عظمت هستند. قصد داریم از خانواده معظم این عزیزان یاد و تجلیل کنیم. همین که زائرین و مردم اطلاع پیدا کنند که در راهی قدم می گذارند که در آن خون هموطنانشان ریخته شد قطعاً سفرشان را با نیات معنوی تری ادامه خواهند داد.

 

تا الان آماری از این شهداء بدست آورده اید؟

تا این زمان بصورت مستند  هنوز آمار کاملی را بدست نیاورده ایمولی احتمالاً تا حدود 300 شهید داشته باشیم که خب البته ایثارگران عزیزی هم هستند ولی ما در مقدمات کار شناسایی هستیم که از عزیزان کمیته فرهنگی اربعین در استان ها درخواست داریم با هماهنگی ارگان های مربوطه مثل ادارات کل بنیاد شهید و یا ادارات حج و زیارت اطلاعات شهیدان عزیز استان ها را به ما اطلاع رسانی نمایند البته آمار و اطلاعات شهدای کشور های دیگر هم باید به آن اضافه گردد.همچنین شهدای مدافع حرم که در دفاع از عتیات عالیات عراق به فیض شهادت رسیدند در این کنگره چراغ راه خواهند بود مثل شهیدان تقوی وذوالفقاری

به طور خاص برای اربعین 97 چه برنامه ای دارید؟

اصلی ترین برنامه در اربعین امسال این است که با توجه به شعار محوری "الحسین یجمعنا" به تمامی مسامانان و شیعیان جهان این پیام برسد که ما باید در جهت مبارزه با دشمن مشترکی که داریم تمام توان خود را بگذاریم . دشمنی که برایش عراقی و ایرانی، سوری و یمنی فرقی ندارد . داعش از همه ملت ها و مردم همه این کشور ها انسان های زیادی را به خاک و خون کشیده و این نباید در تاریخ خاک بخورد. اربعین بهترین جایی است که می توان این مظلومیت را به تصویر کشاند. تجلیل از خانواده این شهدا و شروع به جمع آوری اطلاعات و امار از برنامه های مهم ماست. نگاه ما نگاهی بلند مدت است  و در یک برنامه چند روزه خلاصه نمی شود.

 

در کشور خودمان کدام استان ها بیشترین شهید را در این راه داه اند؟

الحمدله فضای امنیتی خوبی بر مسیر زیارت کربلا حاکم است و مسئولین امر تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده اند.و وجود این شهدا را نباید به ضعفی در این زمینه مربوط دانست بلکه حجم تردد و شوق مردم آنقدر زیادو وصف ناشدنی است که بعضی وقت ها دشمنان  از فرصت های بسیار کم هم سوء استفاده می کنند. از تمامی استان ها شهداء هستند خصوصاً از خوزستان، هرمزگان همدان ، فارس ، تهران ، اصفهان و خیلی استان های دیگر که انشاءالله  امار دقیق را در فرصت های بعدی اعلام خواهیم نمود.

 

کارهای محتوایی در این زمنیه انجام شده است؟

در خصوص این شهداء کار های پراکنده بصورت موردی بوده شاید بهترین کار تا کنون، همایش سوختگان وصل بوده که توسط دفتر ادبیات مقاومت دانشگاه تهران در سال 96 برگزار شد. و حاصل  آن اشعار و داستان هایی زیبا بوده که در اینجا از زحمات حاج سعید حدادیان و سرکار خانم خانی زاد قدردانی می کنم که پاسداشت این شهداء مظلوم را در دستور کار خود قرار دادند . استان های مختلفی هم کارهایی کرده اند ولی سازماندهی خاصی ندارد. ان شاء الله در دستور کار این کنگره جمع آوری و تنظیم و آماده سازی محتوایی این شهداء  را هم برنامه ریزی کرده ایم. کتاب " 3/14 به وقت عراق" نمونه کوچکی است که خیلی بهتر هم میشود از این شهداء خاطرات ، سیره و معاشرات و زندگی نامه نوشت.

 

چه ارگان ها و سازمان هایی در اجرای کنگره همکاری دارند"

علمداری کار با کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خواهد بود . البته برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهداء نیاز به دعوت نامه برای کسی نیست و شهداء متعلق به همه مردم هستند نگاه ما دولتی نیست مثل همه ابعاد اربعین ما فقط خادمی شهداء را می کنیم. هر کسی در این راه کوچکترین کاری می تواند انجام دهد بسم الله ما در کارگروه مقاومت کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با افتخار استقبال می کنیم. کار مردمی است و متعلق به هیچ شخص و یا ارگانی نمی باشد .