logo logo
  • تاریخ انتشار:‌ 1398/08/28
  • بازدید:‌ 97
  • چاپ
گزارشی از همایش ظرفیت ارتباطی و رسانه ای اربعین – کربلا، جمعه 26 مهر 1398، 19 صفر 1441

گزارشی از همایش ظرفیت ارتباطی و رسانه ای اربعین – کربلا، جمعه 26 مهر 1398، 19 صفر 1441

همایش ظرفیت ارتباطی و رسانه¬ای اربعین روز جمعه مورخ بیست و ششم مهرماه 1398 در کربلا و در محل هتل علی الدر، به میزبانی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور و با مدیریت دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. مدیریت و اداره این همایش را دکتر حسین الفتاحی عضو هیأت علمی دانشگاه واسط عراق بر عهده داشتند.

همایش ظرفیت ارتباطی و رسانه ­ای اربعین روز جمعه مورخ بیست و ششم مهرماه 1398 در کربلا و در محل هتل علی الدر، به میزبانی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور و با مدیریت دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. مدیریت و اداره این همایش را دکتر حسین الفتاحی عضو هیأت علمی دانشگاه واسط عراق بر عهده داشتند.

در آغاز این نشست، شیخ محمود اسود العتبی مطالب خود را مطرح کردند. سخنرانان بعدی به ترتیب عبارتند از: سید حسن خان فعال فرهنگی از کشور آفریقای جنوبی، فراس حسین الیاس عضو هیأت علمی دانشگاه بغداد،  دکتر سید محمد رضا خوشرو از معاونت فرهنگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آفریقا از کشور آفریقای جنوبی و مدرس دانشگاه کایبونا، دکتر سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، علاء الباشق کارشناس و محقق رسانه از کشور عراق، مهدی شفیعی مدیر عامل مؤسسه مطبوعاتی ایران، مصیّب نعیمی مدیر مسؤول روزنامه الوفاق، حسین سعدی الفتلاوی عضو هیأت علمی دانشگاه واسط و عضو هیأت تحریریه مجله «صوت الجدید»، امیر خوراکیان عضو شورای مرکز ملی فضای مجازی ایران، هالی دیکو از کشور ساحل عاج و دانشجوی جامعه المصطفی، و سعید صمیمی­نژاد از مدیران شبکه جهانی سحر.

در اواسط این مراسم، سرکار خانم فیاض الکعبی مادر یکی از مفقودالاثران و شهیدان مبارزه با داعش، با در دست داشتن تصویری از فرزند شهیدش، سخنانی را در رثای اهل بیت علیهم السلام و اسارت و مقاومت حضرت زینب سلام الله علیها بیان کردند. در پایان این نشست، به رسم یادبود، جوایزی به استادان و سخنرانان مراسم تقدیم شد.

 

سخنرانی  امیر خوراکیان

برای بهره مندی از فضای مجازی در اربعین باید در شرایط کنونی و در وضعیت فعلی چند نکته را در نظر بگیریم: یکم، درباره موضوعات باید به این بحث بپردازیم که چه موضوعاتی لازم است تا در حوزه اربعین کار کنیم. به طور مثال، مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر اربعین و امام حسین مطرح شود، قرآن و اسلام شناخته می گردد. نکته دوم؛ تولید محتوای اصلی و پشتیبانی محتوایی از مسائل مربوط به اربعین است. فضای مجازی مثل میدان مبارزه سربازانی دارد و افسرانی، فعالانی دارد و سرشبکه هایی. همه فعالان از همه محتوا اطلاع ندارند. ما باید از فعالان این حوزه پشتیبانی کنیم.

مسأله بعدی محیط شناسی است. محیط فیس بوک، توئیتر، و غیره با هم تفاوت های اساسی دارند. اگر ما به این ها توجه کنیم و بخواهیم یک پیام را با یک مدل بدون توجه به محیط این شبکه ها ارسال کنیم؛ چندان موفق نخواهیم بود. مسأله بعدی شبکه سازی است. برای رساندن پیاممان به مخاطب، کافی نیست که فقط محتوا تولید کنیم. تولید محتوا اگر در یک شبکه منتشر نشود به هدف نخواهد رسید. مسأله بعدی، شناخت قابلیت های فنی است. مسأله ربات ها، بات ها، هوش مصنوعی و ابزارهای فناوری که در این حوزه در خدمت رسانه های بیگانه قرار دارد که اگر آن ها را نشناسیم و دانش لازم را کسب نکنیم، مغلوب فضای فناوری خواهیم شد نه مغلوب فضای محتوایی. و البته استفاده از محتوای هنری در این فضا نیز بسیار مهم است.

این وضعیت کنونی ماست. ما در گام بعدی چه باید بکنیم؟ شرایط فعلی ما در حوزه رسانه ها برای انجام رسالت اربعین کافی نیست. امروز، روزگار پلتفرم ها و سکوها است و انحصار دست استعمارگران است. پلتفرمی که توسط استعمارگر و یک اراده ظالمانه ساخته شده نمی تواند بستر مناسبی برای پیام آزادی خواهی و عدالت خواهی باشد. اگر ما مسلمانان بخواهیم همه تلاش رسانه ای خود را در سکوها و پلتفرم های موجود منحصر کنیم، بنایی ساخته ایم که ظاهر این بنا زمین است اما باطنش در باتلاق است چرا که استعمار جهانی و نوین که استعمارش را در فضای مجازی دنبال می کند، در مرحله اول بایکوت می کند. اگر موفق بود که هیچ، و اگر نبود آن را تخریب می کند چون امکان فنی در اختیارش است و تمام پشتیبانی این سکوها و پلتفرم ها در اختیارش است. اگر بایکوت و تخریب اکتفا نکرد حذف می کند حتی می آید در گوشی شما یک سرویس را حذف می کند. برای انجام رسالت رسانه ای واقعی اربعین، نیازمند سکوهایی هستیم که مدیریتش در اختیار مسلمانان و شیعیان باشد با مخاطبان جهانی. این حرف من به این معنی نیست که ما در پیام رسان ها و رسانه های موجود فعال نباشیم. ما نباید صحنه موجود را ترک کنیم.

 

دکتر سید ضیاء هاشمی

 

ماجرای کربلا در روز عاشورا یک رویداد بود و حضرت زینب سلام الله علیها رسانه این رویداد. این ماجرا در طول تاریخ یک رویداد است اما جریان اربعین رسانه این رویداد است. امروز اربعین، رسانه ای است برای آن رویدادی که از سال 61 هجری قمری اتفاق افتاد و در طول تاریخ، رویدادهای دیگری را خلق کرد که در سال 1357 در کشور ایران موجب خلق پدیده جدید جمهوری اسلامی شد و امروز بعد از چهل سال آن چه می بینیم این است که گفتمانی که در ایران متأثر از ماجرای سال 61 در عراق اتفاق افتاد، آن گفتمان الان شکل جهانی به خود گرفته است. الان گفتمان عدالت طلب و خدا محور اسلامی، دیگر از مرزهای ایران و عراق و غرب آسیا فراتر رفته است و از کربلا تغذیه رسانه ای و گفتمانی می شود. پیام عاشورا و حسین علیه السلام زنده است و همه دنیا را به عدالت، معنویت، و ظلم ستیزی دعوت می کند و اما ما اصحاب رسانه و دانشگاهیان این رسالت تاریخی را داریم که برای این مخاطبان، پیام امام حسین علیه السلام که معنویت گرایی، حماسه گرایی، و خدا خواهی است را منتقل کنیم. کار دشواری است به تعبیر حضرت رسول(ص)، «کلم الناس علی قدر عقولهم» یعنی باید رسانه متناسب و مناسب با زمان را انتخاب کرده و با مردم به زبان خودشان صحبت کنیم و رسانه مناسب آن ها را خلق کنیم. امروز فناوری­ های رسانه ای در حال جریان سازی هستند و جریان های رسانه ای بسیار قوی عمل می کنند و ما متأسفانه دست بالا را در رسانه در دنیا نداریم، و این موقعیت، کماکان در اختیار آمریکا است. بنابراین، محرم و عاشورا و حماسه ما در عرصه رسانه معنا پیدا می کند. ما در قرن 21 باید به رسانه متناسب با امروز مجهز شویم. ما پیام و محتوا کم نداریم اما ترجمان آن به زبان امروز، با بهره گیری از فناوری روز، و با بهره گیری از رسانه های مدرن امروزی رسالتی است که بر دوش ماست.